Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

advale

#330
Ledig eller ikke ledig. Forstår ikke store ståheiet. Hvis man har spesielle behov som TeslaBjørn eller lignende med 50-150 000km i året så gå for Tesla. Ellers tror jeg de aller aller aller fleste bruker bilen sin rundt nærmiljøet sitt og tar kanskje en eller to ferier i året der de trenger hurtigladere.

Er vel også tidsspørsmål før SC åpner opp for alle. Tipper EU raser med sablene i bakgrunnen som vanlig. Hele greia med proprietære ladere er ikke bærekraftig over tid.

Ironisk nok så tror jeg desto mere kø, desto blir det større press for SC åpner opp...

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 18:46

La oss være enige om at Tesla har et forsprang men forspranget har krympet betydelig siden 2014/15.
Her tar du nok grundig feil. Se på prosentvis antall ladere tilgjengelig pr bil for Tesla vs andre.

Alternativt kan du se på ett ladekart og sette minimumsfart til 100kW og sjekke status i Nordland.

Tesla er den eneste som tilbyr full dekning over hele landet og i tillegg kan man benytte andre ved behov / preferanser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


z4rd

#333
Sitat fra: advale på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:30
Ledig eller ikke ledig. Forstår ikke store ståheiet. Hvis man har spesielle behov som TeslaBjørn eller lignende med 50-150 000km i året så gå for Tesla. Ellers tror jeg de aller aller aller fleste bruker bilen sin rundt nærmiljøet sitt og tar kanskje en eller to ferier i året der de trenger hurtigladere. .

Useriøs kommentar. 

Jeg og alle andre bekjente av meg med Tesla som kjører mellom 15-25000km i året går for Tesla mye pga fordelene med SuC. Det er ikke "forbeholdt" TB og særtilfellene, men treffer godt for de som har elbil som bil nr. 1.

De fleste ønsker nå å ha elbil som bil nr. 1. Det du sier treffer nærmere skillet mellom bil nr. 1 og 2. Der sistnevnte gjerne er forbeholdt småkjøring i nærområdet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. juli 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:26
Rapporteres on STORE problemer med tmy i USA https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/11/22/will-tesla-model-y-quality-problems-ding-sales-a-growing-unease-as-ev-competition-heats-up/
Og der ga dieselgubben opp  😆
Veldig relevant med en artikkel fra 7 måneder tilbake...

Like relevant som å generalisere ut i fra facbook post på køklaging for non-tesla? Og som attpåtil var forklart med feil i app og lader.


advale

@z4rd Du mener en vanlig bilfører kjører (pendler) mer enn 300-400km på turene(t/r) sine?

Det har blitt gjort undersøkelse på denne, stort sett ligger det rundt 30-60km mente jeg å huske.

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. juli 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:26
Rapporteres on STORE problemer med tmy i USA https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/11/22/will-tesla-model-y-quality-problems-ding-sales-a-growing-unease-as-ev-competition-heats-up/
Og der ga dieselgubben opp  😆
Veldig relevant med en artikkel fra 7 måneder tilbake...

Like relevant som å generalisere ut i fra facbook post på køklaging for non-tesla? Og som attpåtil var forklart med feil i app og lader.
Bruk 5 min på de forskjellige facebook gruppene så kan jeg love deg rikelig med eksempler.

turfsurf

Sitat fra: advale på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:30
Ellers tror jeg de aller aller aller fleste bruker bilen sin rundt nærmiljøet sitt og tar kanskje en eller to ferier i året der de trenger hurtigladere.

Sprøyt. Der er ganske mange med hytte uten lading. Evt hytte utenfor rekkevidde. Og slektninger langt utenfor rekkevidde. Barn som studerer i en by på andre siden av landet. Kjøring med henger, kajakk på taket, sykler osv. uforutsette turer. Turer hvor man bruker bilen litt før turstart osv.

Alle disse tilfellene er tilfeller hvor de er viktig med en sømløs ladeopplevelse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. juli 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:26
Rapporteres on STORE problemer med tmy i USA https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/11/22/will-tesla-model-y-quality-problems-ding-sales-a-growing-unease-as-ev-competition-heats-up/
Og der ga dieselgubben opp  😆
Veldig relevant med en artikkel fra 7 måneder tilbake...

Like relevant som å generalisere ut i fra facbook post på køklaging for non-tesla? Og som attpåtil var forklart med feil i app og lader.
Relevant ja siden vi snakker om lading, ikke panelgaps på Model 3

z4rd

#340
Sitat fra: advale på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:47
@z4rd Du mener en vanlig bilfører kjører (pendler) mer enn 300-400km på turene(t/r) sine?

Det har blitt gjort undersøkelse på denne, stort sett ligger det rundt 30-60km mente jeg å huske.

Jeg snakker om fleksibilitet. Kjør litt forskjellige elbiler, på forskjellig type turer og steder, skaff deg nok real life erfaring, så skjønner du hva jeg snakker om :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:44

Like relevant som å generalisere ut i fra facbook post på køklaging for non-tesla?
Uh, å henvise til byggekvaliteten til MIA TMY for 7 mnd siden er temmelig irrelevant når vi i Norge for MIC og MIB TMY.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Etter noen lengre turer de siste dagene med behov for hurtiglading er det bare å slå fast at Tesla fremdeles ikke har noen reelle konkurrenter for min del. Skal jeg lade så orker jeg rett og slett ikke stå som bil nr. 5-10 i køen for å vente på en 50 kW lader når det alltid er ledig på Tesla SuC. Da vil jeg heller ha litt ujevn tilpassing mellom panser og høyre og venstre forskjerm. Til og med et støvkorn i lakken skal jeg takle når jeg slipper timeslange ladekøer. Men jeg må innrømme at det er mye ved Tesla som kan bli bedre mtp. kvalitet. Foreløpig er det for min del Tesla eller bensin som gjelder, og jeg har lovet meg selv å ikke kjøpe noe annet enn elbil igjen, så da er valget enkelt (for meg).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

Det virker som at vi kan avslutte ladediskusjonen.
Alle er enige om at Tesla er overlegne.
La oss skifte tema til software/infotainment/App. Noen av oss mener det er viktig i 2021.
Kanskje ID4 er bra/bedre enn Tesla?
Hva sier VAG folket ?

Dieselgubben

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:49
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. juli 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:26
Rapporteres on STORE problemer med tmy i USA https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/11/22/will-tesla-model-y-quality-problems-ding-sales-a-growing-unease-as-ev-competition-heats-up/
Og der ga dieselgubben opp  😆
Veldig relevant med en artikkel fra 7 måneder tilbake...

Like relevant som å generalisere ut i fra facbook post på køklaging for non-tesla? Og som attpåtil var forklart med feil i app og lader.
Relevant ja siden vi snakker om lading, ikke panelgaps på Model 3

Så det er du som bestemmer tema? Det var veldig ukjent for meg. Les heading på tråden.

Når vi er på nivå med å lete opp fb poster hvor årsaken til at biler stiller seg i kø også er forklart, så er hanskene av.

Her er mer Tesla Y graps som jeg klarte å finne fram... under 30 dager gammel er vel ferskt nok? 285.000 TMY og TM3 laget i Kina tilbakekalles pga feil med cc.

https://www.caranddriver.com/news/a36865440/tesla-china-cruise-control-recall/

Toppes vel i vant stil med Id4 tåkeproblemer fra i vinter / dieselgate / Møller stinker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA