fått leafen igår, noen spørsmål idag

Startet av jagarock, lørdag 05. mai 2012, klokken 00:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 08. mai 2012, klokken 19:09
Eller du kan gi beng og lade til 100% slik bilen er ment å brukes.

80% bruker jeg nå kun hvis bilen skal stå noen dager eller mer.

Ble alt for mange tilfeller av "oops! Nå hadde det vært kjekt om jeg lada fullt i dag morges..." ;-)

Jeg har ikke hatt noen slike tilfeller selv, men vår bilbruk er relativt planlagt dagen i forveien.

Derimot synes jeg det er plagsomt å kjøre med 100% ladet batteri, siden det da ikke er regen å få i det hele tatt (naturlig nok...). Bruker det derfor bare når jeg skal kjøre langt på motorveien, da går det uansett på cruise control. Å kjøre rundt i byen med 100% fullt batteri har jeg ikke lyst til.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

gbzdoc

Leafen er jo såpas inteligent i brems/regen systemet at som bruker av bilen merker du fint lite forskjell. Man bare ser det på instrumentene... Bremsene tar heller ikke skade av å brukes litt i ny og ne...

På i-Miev derimot var forskjellen veldig merkbar for brukeren.

Mine tilfeller av anger i forhold til 80% har i hovedsak vært relatert to blide variabler i baksetet som skal leveres i barnehagen. Noen ganger tar det litt mer tid enn planlagt, og da har det hendt jeg har "sluppet" å lade i arbeidstiden i Oslo. ;-)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:33
Leafen er jo såpas inteligent i brems/regen systemet at som bruker av bilen merker du fint lite forskjell. Man bare ser det på instrumentene...

??

Jeg merker da svært bra at bilen ikke bremser som jeg er vant med når jeg slipper gassen. Spesielt siden jeg alltid kjører i eco. Trenger ingen instrumenter da for å skjønne at regen er koblet ut.

Hvis du mener regen via brems så kan jeg være enig. Men bremsen bruker jeg svært lite under normal kjøring.

akseln

Enig med jkirkebo. De få gangene jeg lader til 100% blir jeg alltid litt overrasket inn mot kryss at jeg faktisk må bruke bremsen mer aktivt siden bilen ikke regenererer.

gbzdoc

Ja, sorry, mente selvsagt ved bruk av bremsepedalen. ;-)

Jeg kjører kun i Eco hvis det er nødvendig, og D er helt klart favoritten. (Liket at den ikke føles som en 1,1 Fiesta fra 1987) Da merker man liten forskjell. Det er selvsagt noe forsljell de første km, men det er ikke mange km som skal til før regen når man fra gasspedalen er som normalt med bilen i D.

I mine øyne er 80% lading nyttig i følgende situasjoner:

- Før bilen skal stå ubrukt noen dager eller mer.
- Dersom bilen brukes i hovedsak på korte turer så man unngår å plugge inn laderen og kun topper batteriet hele tiden. (Om vinteren er det jo greit å ha den plugget når man kan så man kan forvarme uten å bruke batyeriet.)

daggad

Jeg bruker Eco mest og det er fordi jeg synes bilen blir bløt og fin å kjøre da. Men regenereringen tror jeg er noe falsk "økonomistyring".
Det aller beste er å kjøre mest mulig uten å måtte bremse eller at bilen regenerer. Begge deler kaster bort energi, og det er bedre at bilen triller enn regenerer.

Kort fortalt så er det aller best å hele tiden ligge nærmest mulig nullpunktet på energiforbruksmåleren (prikke på dashbordet).
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på onsdag 09. mai 2012, klokken 15:31
Kort fortalt så er det aller best å hele tiden ligge nærmest mulig nullpunktet på energiforbruksmåleren (prikke på dashbordet).

Fra nå av a.k.a. "sweetspot"?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 09. mai 2012, klokken 15:10
Ja, sorry, mente selvsagt ved bruk av bremsepedalen. ;-)

Jeg kjører kun i Eco hvis det er nødvendig, og D er helt klart favoritten. (Liket at den ikke føles som en 1,1 Fiesta fra 1987) Da merker man liten forskjell.

Eco føles kun tregt om man er vant til å kjøre i D. Du får ut akkurat de samme kreftene i eco, men de er mye lettere å posjonere ut. Prøv å kjøre kun eco i en uke så synes du antageligvis at pedalen er plagsomt følsom i D ;)

daggad

Sitat

Fra nå av a.k.a. "sweetspot"?  ;D

Ja eller G punktet om man vil. Punktet som gjør at bilen kommer lengst mulig.
Noen påstår det ikke finnes.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

keca

Jeg føler at jeg kjører nok økonomisk samme hvordan jeg kjører i forhold til å kjøre vanlig bil. Det er greit å "kunne" å kjøre strømøkonomisk til de gangene man trenger den ekstra rekkevidden dette gir. Men man må jo kunne nyte bilen også da, ikke bare sitte der med krampe i beinet på grunn av at man hele tiden skal balansere på nullpunktet. Jeg lader ihvertfall heller til 100%, enn å måtte spare for mye på strømmen. Strekningen jeg kjører til vanlig blir helt av seg selv greit nok strømøkonomisk, etter å kjøre samme strekning om igjen og om igjen justerer ting seg til optimalt ut i fra egne preferanser og hva man selv er villig til å ofre i forhold til kjørestil og krampe.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mai 2012, klokken 16:50
Eco føles kun tregt om man er vant til å kjøre i D. Du får ut akkurat de samme kreftene i eco, men de er mye lettere å posjonere ut. Prøv å kjøre kun eco i en uke så synes du antageligvis at pedalen er plagsomt følsom i D ;)

Er ikke helt enig med deg i det, for tråkker man gassen i bånn, men ikke forbi "kick down punktet" så er den dau som en sild. ;-)

Tråkker man forbi "kick down" så flyr'n riktignok avgårde, men da blir liksom argumentet med å posjonere ut kreftene borte.

Men det er jo som du sier, kjører man mye i den ene så blir den andre uvant og gir en unormal følelse. Men D er mest lik pedalen på den andre bilen vår, så det blir nok mest D på meg. Synes også at den umiddelbare responsen når man trenger den er noe av det som trekker veldig opp på disse bilene. Den følelsen synes jeg blir veldig forringet i Eco. ;-)

jagarock

jeg har begynt å bytte endel mellom eco og d.
når det er flatt og nedoverbakke trenger jeg ikke d.
skrur på d når det blir grønt i veikryssa og det er oppoverbakke fks.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: jagarock på onsdag 09. mai 2012, klokken 19:25
jeg har begynt å bytte endel mellom eco og d.
når det er flatt og nedoverbakke trenger jeg ikke d.
skrur på d når det blir grønt i veikryssa og det er oppoverbakke fks.

Jeg veksler også mellom D og ECO for å finne riktig balanse (sweet spot); køkjøring og nedoverbakke er normalt i ECO, ut fra sidevei alltid i D men ellers den innstillingen som gir mest mulig jevnt flyt.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy på onsdag 09. mai 2012, klokken 20:25
Jeg veksler også mellom D og ECO for å finne riktig balanse (sweet spot); køkjøring og nedoverbakke er normalt i ECO, ut fra sidevei alltid i D men ellers den innstillingen som gir mest mulig jevnt flyt.

Hvorfor D ut fra sidevei ? Du får akkurat den samme toppeffekten i eco, 80kW. Det ser du lett på energi-skjermen. Du må riktignok trykke pedalen lengre ned for å få samme effekt, men 0-100 tid burde være helt identisk.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mai 2012, klokken 21:18
Hvorfor D ut fra sidevei ? Du får akkurat den samme toppeffekten i eco, 80kW. Det ser du lett på energi-skjermen. Du må riktignok trykke pedalen lengre ned for å få samme effekt, men 0-100 tid burde være helt identisk.

Ja, toppeffekt, ja. Men mange er interessert i det i mellom 15% og 100% effekt også...  ;D

At eco har mulighet for 100% effekt er vel fordi man i "nødtilfeller" skal ha muligheten for å komme seg mer eller mindre kontrollert ut av farlige situasjoner ved panikk-klampen-i-bånn.

Når jeg skal inn på en hovedvei og forsøke å time og komme meg ut i trafikken mellom mer eller mindre velvillige medtrafikanter, ja da blir eco mode rett og slett for seigt. Og bånn gass er sjelden noen god oppskrift på vellykket manøvrering i trafikken...

De få gangene jeg bruker eco er som "motorbrems" mot røde lys og i nedoverbakker. Jeg er nok ikke den eneste som skulle ønske at eco fungerte akkurat som den gjør minus begrensningen i "gasspådrag".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA