fått leafen igår, noen spørsmål idag

Startet av jagarock, lørdag 05. mai 2012, klokken 00:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på onsdag 09. mai 2012, klokken 23:36
Ja, toppeffekt, ja. Men mange er interessert i det i mellom 15% og 100% effekt også...  ;D

At eco har mulighet for 100% effekt er vel fordi man i "nødtilfeller" skal ha muligheten for å komme seg mer eller mindre kontrollert ut av farlige situasjoner ved panikk-klampen-i-bånn.

Når jeg skal inn på en hovedvei og forsøke å time og komme meg ut i trafikken mellom mer eller mindre velvillige medtrafikanter, ja da blir eco mode rett og slett for seigt. Og bånn gass er sjelden noen god oppskrift på vellykket manøvrering i trafikken...

Jeg har den motsatte erfaringen, med eco er det mye lettere å posjonere ut effekt mellom 0kW og 50kW. 50kW får du ved det punktet før "kickdown" og pedalresponsen er helt lineær fra 0 og opp dit. Etter "kickdown" går den raskt opp til 80kW så mellom 50kW og 80kW er det vanskeligere å variere men det er det sjelden noen vits i. Trenger man mer enn 50kW er det gjerne maks som er ønskelig.

I D går den raskt opp til 80kW ved svært lite trykk på pedalen om man trykker den raskt inn. Responsen er helt ulineær og en bestemt posisjon på pedalen kan gi helt forskjellig effekt avhengig av om man trykker pedalen sakte inn til det punktet eller slipper den raskt ut til det punktet fra et dypere nivå.

Vi har ekstremt mange rundkjøringer her så jeg er godt vant til å måtte "snike" meg kjapt inn i rundkjøringer for å utnytte luker fra bilister som ikke blinker ut eller som er trege til å komme igang.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA