TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: YSG på lørdag 24. april 2021, klokken 18:08
Valget forsvant fra butikken med 614 WLTP versjonen.
Nei, valget var der etter at WLTP verdiene ble oppdatert. Det har forsvunnet nå i natt, så tipper det er en bug.
Tesla Model 3 Long Range

Almis

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. april 2021, klokken 12:30
Sitat fra: Almis på lørdag 17. april 2021, klokken 16:17
Oppvarmet ratt ja. Var noen som spekulerte i at dette kom som en sw-oppdatering på 2021-modellene, da de vistnok skulle ha hw til det.

Hvis ikke, tro om det kan ettermonteres?

Almis :+1: Du hadde helt rett :+1: Se min siste post om dette fra reddit.

Se der ja.. Problemet for meg er at min bil ikke er bygd etter mars 2021. Og siden det er en P hadde jeg forventet at sw-oppdatering hadde gitt meg den funksjonen allerede. Tror ikke min bil (levert desember 2020) har hwen til det.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

IDan

Kan være dette har blitt besvart før men syns jeg leser veldig forskjellig ting om rekkevidden til SR+ 2021 modellen. Jeg bruker ikke bilen ofte i hverdagen men skal kjøre en del turer til Danmark (med fergen) og til Sverige. Er veldig i tvil om jeg vil komme til å fortryde hvis jeg kjøper en brukt LR i stedet for en ny SR+ 2021. Er det noen som kan dele erfaring med både sommer/vinter rekkevide på SR?

OlaM

Sitat fra: IDan på lørdag 24. april 2021, klokken 23:13
Kan være dette har blitt besvart før men syns jeg leser veldig forskjellig ting om rekkevidden til SR+ 2021 modellen. Jeg bruker ikke bilen ofte i hverdagen men skal kjøre en del turer til Danmark (med fergen) og til Sverige. Er veldig i tvil om jeg vil komme til å fortryde hvis jeg kjøper en brukt LR i stedet for en ny SR+ 2021. Er det noen som kan dele erfaring med både sommer/vinter rekkevide på SR?

De beste svarene får du vel fra Bjørn Nyland:
https://www.youtube.com/watch?v=wF2Ub315Y60

Se også på rekkeviddetestene av han eldre LR for å få et inntrykk av forskjellen i prosent mellom sommer og vinter.

https://abetterrouteplanner.com/ er også et godt hjelpemiddel. Legg inn turene du forventer å gjøre, f.eks. fra det danske fergeleiet med 70% batteri, og se hvor mye du må lade. Det er ikke sikkert forskjellen er så vesentlig.
'21 3LR

Contango

Det er vel strengt tatt to «2021» modeller? Panasonic batteriet på eksisterende 2021 SR vet vi litt om men vet vet vel ikke så mye om 2021 modellen som kommer fra Kina?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

IDan


Preference

Sitat fra: IDan på søndag 25. april 2021, klokken 20:41
Hvordan ved man hvilket batteri den har?

LFP batteriet vil foreslå å lade til 100% da det vil føre til degradering på samme måte som de andre batteriene. Ellers er det visst nesten helt sikkert MIC hvis du har VIN som starter med LRW

pladask

Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 24. april 2021, klokken 17:38
Jeg finner ikke hengerfeste i konfigurator lengre ...  Var det for et par dager siden. Har jeg blitt blind?

Kona sa jeg ikke skulle drikke den trespriten.
Jeg lurer også på om jeg har drukken noe rart i helga..
Mener jeg fikk billigste LR til 449.000 inkludert dokumentavgift og vrakpant på fredag. Men nå legges det på etterpå?

MyMuffin

Sitat fra: IDan på lørdag 24. april 2021, klokken 23:13
Kan være dette har blitt besvart før men syns jeg leser veldig forskjellig ting om rekkevidden til SR+ 2021 modellen. Jeg bruker ikke bilen ofte i hverdagen men skal kjøre en del turer til Danmark (med fergen) og til Sverige. Er veldig i tvil om jeg vil komme til å fortryde hvis jeg kjøper en brukt LR i stedet for en ny SR+ 2021. Er det noen som kan dele erfaring med både sommer/vinter rekkevide på SR?

Det er på langturer at forskjellen virkelig kommer til syne mellom SR+ og LR.
På vinter så vil du med en LR komme 35-40mil, på sommer kan den fint klare 55mil
Motor.no har en rekkeviddetest der Model 3 LR klarte 404km på vinteren og 612km på sommeren (https://motor.no/elbil/her-er-de-storste-rekkeviddevinnerne/173590). Testen ble gjort på model 3 LR uten varmepumpe.

Slike tall klarer ikke SR+ uansett hvordan man vrir og vender på det (lavere vekt, varmepumpe etc.)

Personlig erfaring med Tesla siden 2014 er at rekkevidde trumfer det meste - det gir en "peace of mind" som i min bok er verdt mye.

Du kommer heller ikke til å savne RWD når du kjører en AWD :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Motorwatt

SitatPersonlig erfaring med Tesla siden 2014 er at rekkevidde trumfer det meste - det gir en "peace of mind" som i min bok er verdt mye.
På 2 1/2 år og 52K km. har jeg 3 turer over 250 km, så alt beror vel på kjøremønsteret.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 26. april 2021, klokken 16:26
På 2 1/2 år og 52K km. har jeg 3 turer over 250 km, så alt beror vel på kjøremønsteret.
Sant, vi har vel 100+ slike turer i samme tidsrommet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Fremdeles ingen hengerfeste i konfigurasjonen. Hvite seter er 10.000kr. Synes huske det var ca 8000kr tidligere?

Sammenlignet med Y konfiguratoren har 3 må mistet mulighet for hengerfeste samt at lakk og hvitt interiør har blitt dyrere. Ingen tro på at hengerfeste er standard. Kunne kanskje vørt standard i Norge, men ikke logisk i feks Frankrike hvor det også er fjernet. Enten er det en midlertidig bug ellers så har Tesla funnet ut at hengerfeste hører hjemme på Y og ikke 3

Magnus Hansen

Sitat

Muligheten til å få hengerfeste på bilen er imidlertid ikke tatt vekk, sier Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Tek.no.

– Hengerfestet til Model 3 er ikke lenger i det europeiske designstudioet på nettsidene våre. Hengerfestet er fortsatt tilgjengelig, og kunder som ønsker dette kan kontakte sin nærmeste Tesla-butikk.





https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/x30kAQ/tesla-oeker-rekkevidden-paa-model-3-fjerner-hengerfestet-fra-bestilling


Syklist

Både hvitt interiør og hengerfeste har kostet 10000 en stund.

Men hvorfor hengerfeste er borte i konfigurator, er et annet spørsmål. Kanskje de vil at kun folk som virkelig trenger det bestiller.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Ja, merkelig sak det med krok. Kan det ha å gjøre med versjonsendringer i andre land som påvirker Norge?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA