Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke fremdrift

Startet av trondhla, lørdag 12. mai 2012, klokken 20:08

« forrige - neste »

trondhla

Hva skal dettte bety:
http://www.aftenbladet.no/energi/klima/Lover-ikke-elbil-fordeler-etter-2015-2964168.html

På den ene siden er signal fra myndighetene at el-bil fordeler skal vare til 2020 (bl.a artikkel i Aftenposten) og så kan man lese noe annet et annet sted.
Hva er rett?
I den nylig annonserte klimameldingen heter det at man skal over på lavutslipp/nullutslipp der man kan. Da bør man ha klare regler på bordet å forholde seg til. Man står det noe konkret i klimameldingen? Nei........ >:(

Aspiranten

Revidering...... Hvis elbilmarkedet har tatt  fullstendig av i 2015 så skjønner jo de fleste av oss at det vil være aktuelt å fjerne elbilene fra kollektivfeltet.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Jeg tror det først blir krav om minst tre personer i bilen før vi blir kastet ut av kollektivfeltet.
Synes egentlig det er litt for galt å kjøre alene i elbilen, men siden det ikke finnes ordninger for samkjøring (og Avego suger) er det vanskelig å fylle opp bilen.
Hva som skjer med sharepool.no skjønner jeg heller ikke.

Tenk om hver elbil i kollektivfeltet på E18 i rushtiden fjernet to-tre fossilbiler fra køen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#3
fordelen med kollektivfeltet forsvinner først- blir overrasket hvis det holder seg til etter 2015. samtidig forsvinner fordelen med gratis bom/ferje passeringer.
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på torsdag 26. april 2012, klokken 22:04
fordelen med kollektivfeltet forsvinner først- blir overrasket hvis det holder seg til etter 2015. samtidig forsvinner fordelen med gratis bom/ferje passeringer.
Det var da en voldsomt pessimistisk tone! Det som er pussig her at vi har Solhjell som sier at fordelene skal vare til 2020 eller lenger mens Jens sier 2015. Kan de ikke engang bli enige innad i regjeringen og komme med en felles uttalelse? Her må politikerne utfordres! Vi har tydeligvis en jobb å gjøre dersom fordelene skal beholdes.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. april 2012, klokken 21:05
Jeg tror det først blir krav om minst tre personer i bilen før vi blir kastet ut av kollektivfeltet.

Dette er jeg totalt imot, da favorittbilene mine kun har 2 seter. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Og hvis alternativet er å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet?
På et tidspunkt blir det for mange biler i kollektivfeltet, samme hva slags bil man eier eller liker ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 27. april 2012, klokken 09:58
Og hvis alternativet er å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet?
På et tidspunkt blir det for mange biler i kollektivfeltet, samme hva slags bil man eier eller liker ;)
Thomas
Som jeg skrev over, nå får det være måte på pessimisme! La oss ta dette med litt ro og avvente hva foreningen kan få ut av våre politikere. Når to regjeringsmedlemmer uttaler seg så totalt forskjellig på samme dag må det foreligge en misforståelse et eller annet sted. Litt is i magen nå!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Jeg har is i magen, men tror allikevel det blir krav om samkjøring i kollektivfeltet før elbilene blir kastet ut derfra.
Strengt tatt bør drosjer med bare en passager kastes ut først (i rushet)  ;D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 27. april 2012, klokken 11:09
Jeg har is i magen, men tror allikevel det blir krav om samkjøring i kollektivfeltet før elbilene blir kastet ut derfra.
Strengt tatt bør drosjer med bare en passager kastes ut først (i rushet)  ;D

Thomas

strengtatt burde man gjøre om motorveien og har 2 filer for biler med >1 personer og bare 1 for resten i rushen


tror kollektivfeltprivilegiet forsvinner rask, men det reduserer ikke særlig nytteverdien av el-bil for min del...

men det legges i så fall sikkert en del el-biler fra nesøya ut på finn.no  ;D
I-miev 2011
Asker

mohpet

Nå må vi slutte og oppfordre til endringer, og heller håpe på og evt jobbe for dagens fordeler frem til minst 2020. Ved å foreslå alternativer graver vi vår egen grav.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

POSi411

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 27. april 2012, klokken 09:58
Og hvis alternativet er å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet?
På et tidspunkt blir det for mange biler i kollektivfeltet, samme hva slags bil man eier eller liker ;)

Thomas
Alternativet er å fortsette å tillate  s m å  el-biler i kollektivfeltet.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

El rayo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 27. april 2012, klokken 09:58
Og hvis alternativet er å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet?
Da kjøper jeg en MC-registrert elbil, Buddy f.eks.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Desverre er den muligheten oppbrukt. 3 og 4 hjulinger på fossilt drivstoff er allerede kastet ut av miljøfeltet. Nå er det kun drivstoffet som gir oss videre bruksrett i dette feltet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: mohpet på fredag 27. april 2012, klokken 17:04
Nå må vi slutte og oppfordre til endringer, og heller håpe på og evt jobbe for dagens fordeler frem til minst 2020. Ved å foreslå alternativer graver vi vår egen grav.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg tror du (og et par andre) overvurderer betydningen av elbilforum.no
Endringer kommer av lobbyvirksomhet -og der er der foreningen som gjør arbeidet, ikke forumet...

Thomas
(Don't mention the war)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA