Hovedmeny

Mercedes EQC - spørsmål

Startet av remyek, tirsdag 21. juli 2020, klokken 14:53

« forrige - neste »

remyek

Har en del spørsmål ang en EQC som jeg har nå. Står mellom en slik og en etron, må bare klare å bestemme meg. Uansett, stilte noen spørsmål/observasjoner på EQC gruppa og da ble jeg kastet ut av den voksne administratoren. Så da lurer jeg på om noen her kan svare på disse spørsmålene.

I denne er det AMG pakke, seter med massasje. Men meknaisk justering frem/tilbake. Er det normalt? Får man elektrisk? Finnes det easy entry om man får de elektriske?

Hvorfor er det så mye gjenskinn i chromelisten i vinduet? Normalt?

Det er mye knirkelyder spesielt ved oppstart, men også vedvarende under kjøring fra dashbordet. Høres ut som ventiler/dyser. Er dette normalt?

Er det frunk? Hvis så hvordan åpner man det, finner ingen knapp!?

Burmeister systemet skuffet, andre som syns det ikke skiller seg veldig ut?

Hvorfor er det kickdown relé knapp bak gasspedalen?

Hvorfor resetter bilen seg ved start/stopp, med tanke på kjøremodus og regen??

Kan man fjerne tutelyden når man låser bilen?

Håper på litt mer meningsfulle svar her enn fra administratoren i den gruppen

HRai

Hei!

Jeg kan prøve, selv om jeg ikke har EQC, men en B250e 😀 Har hatt flere Mercedes'er, så har litt kunnskap.

1. Ja, i Premium Pluss pakken får du elektrisk justering av seter og ratt. Tror ikke det er easy-entry slik som i Tesla, men mener at det ikke er nødvendig i EQC'en. Det er 3 minnefunksjoner på sete, som kan programmeres etter ønske.

2. Chromelisten skal være slik. Jeg synes den kommer fint frem særlig mot en mørkere lakk.

3. Nei, det er ikke frunk. Motoren sitter der.

4. Lydanlegget er en subjektivt vurdering og kommenterer ikke dette.

5. Er usikker på det med kickdown.

6. Det finnes flere oversikter på dashbordet angående forbruk og slikt. En blir nullstilt hver gang og en annen viser totalt forbruk. En må bare bla i menyen.

7. Ja, tutelyd kan velges bort i innstillinger.

Hvis du venter i ca 2 år så kommer det en ny EQC basert på ny plattform og ellers mye annet nytt.

Lykke til med valg av bil og eventuelt kjøp! 😃

Mvh,
Harkaran
Stavanger
2020 MB EQC400 AMG
SOLGT: 2018 MB B250e Electric Drive Urban +++

remyek

Skjønner. Syns den chromelisten var plagsom når man fikk gjenskinnet i frontruten. Får visdt comfort entry eller noe :) Og det jeg tenkte på med å resette seg er at bilen går til 0 regen og comfort modus når man starter opp. Syns den burde lagret på profilen feks om man har den i sport og regen  - -

Takker

Øyvind.h

1. Du får fullelektriske seter med minne, kjøling og massasje om du vil. El førersete med minne koster 6000 eller noe sånt. Mulig det også ligger i en pakke.
Easy entry mener jeg også den har. Tror jeg deaktiverte det rett etter at jeg fikk bilen.

2. Ser noen klager på gjenskinn. Har ikke plaget meg noe. Husker det var lignende klager på luftdysene i Model S. Jeg så de også, men synes ikke det er/var noe problem.

3. Ulyder fra dash har jeg ikke hørt. Når bilen starter gjør det litt forskjellige ting som sikkert normalt maskeres av fossilmotor (spjeld, kontaktor osv). Men ellers svært tyst i kupeen.

4. Ingen frunk. Skulle gjerne hatt de 180 literne fra Model X, men når det er så smått som andre konkurrenter kan det nesten være det samme for min del. Brukte dog rommet under gulvet i bagasjen når vi dro på hyttetur tidligere i juli.

5. Burmester anlegget spiller høyt og rent, men ikke like mye punch som jeg hadde i Model X. Alt i alt et anlegg på det jevne i klassen.

6. Ikke merket eller sett/tenkt noe på kickdown. Kanskje det aktiveres når du kjører i max range modus? Da jobber pedalen virkelig mot deg for å spare strøm.

7. Reset hver tur - kanskje den mest unødvendige mangelen. Vipper kjapt på spaken bak rattet hver tur. Går fint. Men skulle vært automatisk akkurat som en del andre personlige innstillinger mot nøkkel.

8. Tuten kan du slå av, heldigvis. Var deaktivert som standard når jeg hentet min.

For øvrig er det lurt å pushe pris litt. Jeg følte de hadde litt rabatter å gi når jeg kjøpte. Spekk opp en bil i konfiguratoren og be om tilbud. Jeg ble veldig fornøyd med mitt oppsett tilslutt, og kom inn godt under listepris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: remyek på tirsdag 21. juli 2020, klokken 14:53
  Har en del spørsmål ang en EQC som jeg har nå. Står mellom en slik og en etron, må bare klare å bestemme meg. Uansett, stilte noen spørsmål/observasjoner på EQC gruppa og da ble jeg kastet ut av den voksne administratoren. Så da lurer jeg på om noen her kan svare på disse spørsmålene.

I denne er det AMG pakke, seter med massasje. Men meknaisk justering frem/tilbake. Er det normalt? Får man elektrisk? Finnes det easy entry om man får de elektriske?

Det er mye knirkelyder spesielt ved oppstart, men også vedvarende under kjøring fra dashbordet. Høres ut som ventiler/dyser. Er dette normalt?

Noen e-tron-svar som er relevante også:

SitatDet er mye knirkelyder spesielt ved oppstart, men også vedvarende under kjøring fra dashbordet. Høres ut som ventiler/dyser. Er dette normalt?
På e-tron er det også endel lyder, men vanskelig å høre under kjøring.
Det er flere områder med spjeld foran radiatoren, og disse åpnes når bilen kjøler eller varme i stillestående; men er antagelig lukket i fart da et udekket område er nok til å få tilstrekkelig effekt. Det er noe susing fra ventiler og massasjesetene hvis man lar en sone i klima stå på mye kaldere/varmere enn de andre.

SitatEr det frunk? Hvis så hvordan åpner man det, finner ingen knapp!?
E-tron har en romslig frunk (størst etter Teslaene) som åpnes ved å bruke panser-åpne-spaken slik på en vanlig bil.

SitatBurmeister systemet skuffet, andre som syns det ikke skiller seg veldig ut?
e-tron har et B&O-anlegg som må spilles skikkelig inn, og må justeres på en litt ulogisk måte for best resultat. Må bruke kablet spiller eller ukomprimert musikk for best resultat, regner med MB er samme.

SitatHvorfor er det kickdown relé knapp bak gasspedalen?
E-tron har noe lignende, men du må velge "boost/S" på girskapen for å kunne bruke maks effekt.

SitatHvorfor resetter bilen seg ved start/stopp, med tanke på kjøremodus og regen??
e-tron beholder kjøremodus, men resetter regen, også under kjøring HVIS du har brukt cruisecontrol. Utrolig dårlig design.

SitatKan man fjerne tutelyden når man låser bilen?
På e-tron JA
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mathis

Sitat fra: remyek på tirsdag 21. juli 2020, klokken 14:53

Du fikk vel en fot i baken fordi det virket som at du kun var der for å lage dårlig stemning. Spesielt siden du har vært aktiv der inne med flere kommentarer ;).

For å svare på spm din.
* Med premium får du full elektriske skinnseter som styres fra døren. Det er ikke noe manuell/mekanisk styring fra setet.
* Gjenskinn er noe jeg også har "klaget" litt på tidligere. Noen ganger kan det faktisk bli litt mye. Jeg regner med det kun er en tilvenningsak.
* De knirkelydene du refererer til har jeg ikke merket noe til. Her har jeg kjørt andre premiumbiler som lager mer lyder.
* Nei, det er ikke frunk. Du har tydeligvis kjørt bilen. Sjekket du ikke om den hadde frunk?
* Jeg synes Burmeister systemet er topp. Det var bare å "justere" det til eget ønske. Liker at du kan bestemme selv hvor lyden skal ha mest fokus. Anlegget har mange ulike valgmuligheter.
* Kickdown hva for noe?
* Tutelyd når en låser? Kommer ikke noe tutelyd fra min bil når den låses. Kanskje demobilen har satt det som opsjon?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

remyek

Takker. Alt løst

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA