Kapasitetstest av batteriet i e-tron 50

Startet av ThomasEL, mandag 13. juli 2020, klokken 22:21

« forrige - neste »

ThomasEL

Takk for tilbakemeldinger😁

Jeg tenker også det at jeg kunne kjøre såpass lenge etter 0% og 0km estimert rekkevidde dukket opp, kan tyde på at batteriet i alle fall ikke har noen enkeltceller som er veldig dårlige. Tipper de i så fall hadde falt som en stein i spenning mot slutten og forårsaket «shut down» tidligere.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:13
Jo, men det er jo likevel slik at det først er når cellen nærmer seg full eller tom, at store spenningsforskjeller mellom Li-ion celler kommer til syne. Det er svært liten spenningsforskjell mellom ei celle som er 45% oppladet og ei som er 55% oppladet.

Så selv om balansering skjer nesten hele tiden, så ser jeg ikke bort fra at den siste finbalanseringen gjøres mest korrekt hvis man noen ganger lader helt til 100%, og da gjerne med lavest mulig strømstyrke for å hindre at cellen med høyest spenning når cut off lenge før de andre (altså at BMS rekker å tappe den)
Enig i at spenningsforkjeller er relativt større ved toppladede celler. Men slik jeg forstår dokumentasjonen, holder det at det har vært ladet høyt nok til at en spenningsforskjell over ca 30-40 mV er detektert, og at BMS så vil kjøre "bleeding" på celler som ligger høyere enn de andre når bilen ikke lader og er avslått. I så fall, skal det ikke spille noen rolle hvilken effekt du lader med. Men skal ikke si at dette er fasit.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. juli 2020, klokken 17:49
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:13
Jo, men det er jo likevel slik at det først er når cellen nærmer seg full eller tom, at store spenningsforskjeller mellom Li-ion celler kommer til syne. Det er svært liten spenningsforskjell mellom ei celle som er 45% oppladet og ei som er 55% oppladet.

Så selv om balansering skjer nesten hele tiden, så ser jeg ikke bort fra at den siste finbalanseringen gjøres mest korrekt hvis man noen ganger lader helt til 100%, og da gjerne med lavest mulig strømstyrke for å hindre at cellen med høyest spenning når cut off lenge før de andre (altså at BMS rekker å tappe den)
Enig i at spenningsforkjeller er relativt større ved toppladede celler. Men slik jeg forstår dokumentasjonen, holder det at det har vært ladet høyt nok til at en spenningsforskjell over ca 30-40 mV er detektert, og at BMS så vil kjøre "bleeding" på celler som ligger høyere enn de andre når bilen ikke lader og er avslått. I så fall, skal det ikke spille noen rolle hvilken effekt du lader med. Men skal ikke si at dette er fasit.

Ikke uenig i noe av dette👍

Men den såkalte «bleeding strømmen» som tapper de høyeste cellene for å balansere, er normalt svært lav.

Dermed kan man, ved høy ladeeffekt, få en situasjon der tappingen ikke greier å ta unna for ladeeffekten. Da vil noen celler nå innstilt terskelspenning før de andre, og det lades videre med konstant spenning og synkende ladestrøm. Hvis ladestrømmen når «tail current set point» før de andre cellene har nådd opp til spenningen til de høyeste, så vil lading avslutte før alle celler har nådd ønsket spenning.

Har absolutt ikke fasiten jeg heller. Men har noe erfaring med ombygde elbilbatterier i hytteanlegg.

Men nå ble vi vel kanskje VEL tekniske i forhold til trådens utgangspunkt: En praktisk test av kapasitet😂😂😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Et dypere dykk i tallene fra testturen (for de som er interesserte):

• Ved 75% SOC
- Snittfart: 72km/t
- Forbruk: 2,50kWt/mil
- Distanse kjørt: 62,2km
- Beregnet kapasitet: 62,2kWt

• Ved 50% SOC
- Snittfart: 82 km/t
- Forbruk: 2,48kWt/mil
- Distanse kjørt: 124km
- Beregnet kapasitet: 61,5kWt

• Ved 25% SOC
- Snittfart: 86km/t
- Forbruk: 2,47kWt/mil
- Distanse kjørt: 181,4km
- Beregnet kapasitet: 59,7kWt

Her ser vi det begynte å se stygt ut..!

• Ved 10% SOC
- Snittfart: 87km/t
- Distanse kjørt: 216,2km
- Beregnet kapasitet: 59,3kWt

Stadig fallende..!

• Ved 5% SOC
- Snittfart: 87km/t
- Distanse kjørt: 227,1km
- Beregnet kapasitet: 59,0kWt

Her var jeg nesten på gråten.... Det så beksvart ut..!

• Sluttresultatet, da bilen (midlertidig) mistet all fremdrift noen km etter 0%
- Snittfart: 78km/t
- Distanse kjørt: 248,2km
- BEREGNET/MÅLT KAPASITET: 61,3kWt (61,9kWt hvis vi mener jeg startet på 99%)

Da jeg hadde 5% SOC igjen så det dårlig ut. Og ved ca 1-2% tror jeg det så enda dårligere ut, men har ikke tallene fra det. Da følte jeg virkelig jeg hadde kjøpt katta i sekken..!

Distansen jeg kunne kjøre etter 0% reddet altså et hederlig resultat...
Og som flere har vært inne på: Sluttresultatet er nok ikke så hakkende galt!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 10:45

Var ikke dette resultatet bedre enn fryktet da ? Synes ikke det var så avskrekkende, det er jo fremdeles variabler en ikke har kontroll på.

Det tenker jeg også. For det første så lurer jeg litt på hvorfor den stoppet på 99% da du ladet. Videre var jo gjennomsnittsfarten, og forbruket semi-høyt. Det kan bety økt varmetap. Særlig hvis det var noe høydeforskjell.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på søndag 19. juli 2020, klokken 23:28
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 10:45

Var ikke dette resultatet bedre enn fryktet da ? Synes ikke det var så avskrekkende, det er jo fremdeles variabler en ikke har kontroll på.

Det tenker jeg også. For det første så lurer jeg litt på hvorfor den stoppet på 99% da du ladet. Videre var jo gjennomsnittsfarten, og forbruket semi-høyt. Det kan bety økt varmetap. Særlig hvis det var noe høydeforskjell.

Tror dette med 99% har med litt dårlig cellebalansering å gjøre.

Den lader for så vidt til 100%, det viser 100% i app/display når ladingen stopper.
- Men når jeg starter opp bilen 10-15 minutter etter fullført lading, så viser den 99%

Første gang jeg ladet til 100%, så droppet den rett ned til 98%, så det har tross alt bedret seg etter noen fulladinger.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på fredag 24. juli 2020, klokken 07:48
Hva slags rute kjørte du?

Først fra Vennesla og ut til Sørlandsparken. Landevei ca 18km, mye 50 og 60 soner

Deretter E18 motorvei frem og tilbake flere ganger mellom Sørlandsparken og Grimstad. 100 sone hele tiden.

Til slutt 5-6 km inne på parkeringsplassen til Ikea/Obs Bygg til bilen stoppet 50m fra laderen. Hele denne tiden hadde jeg power limit på 25% i følge dash. Men i praksis kunne jeg guffe på mer enn 25%. Men effektviseren gikk ikke høyere enn 25%. Vet jo ikke akkurat hvor mye effekt jeg kunne dra, men føltes som i alle fall 50%. Hadde med andre ord ok effekt tilgjengelig mer eller mindre helt til full stopp.

Ventet 2 min og kunne så kjøre til lader.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

1000kwh

Så på samme ruta ville du kommet lengre med Leafen du hadde før? :-\

Trond.m

Sitat fra: 1000kwh på fredag 24. juli 2020, klokken 09:31
Dette var jo ikke en rekkeviddetest, men en test av batterikapasitet i kwh.

hELgenen

Jepp. Ser også at det var en kapasitetstest..Men den gir likefullt et resultat mhp rekkevidde. Selgeren jeg var i kontakt med fortalte om oppnådd 330 km rekkvidde flere ganger i sommer..Selv det resultatet synes jeg var dårlig ,og med utgangspunkt i denne kapasitetstesten med ganske vanlige hastigheter så fremstår jo 330 km som vel optimistisk

Trond.m

330 km er ikke optimistisk, det er helt urealistisk med mindre man kjører hjem fra hytte på fjellet eller i lav fart.

daktari

Litt forskjell på hypermiling vs vanlig kjøring i 100-sone. F.eks. med Kona kan du få hele 830 km rekkevidde, ned mot 250 km på vinteren i 120 km/t. Over 4 ganger forskjell.

Ingen har vel hypermilet med E50 enda, tipper kanskje 500 kan være innen rekkevidde. Norsk landevei i 60-70 ligger nærmere hypermiling enn motorvei i forbruk er min følelse.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Vil nok tro mange lader til kun 90% maks og kjører ned til min 10% og således vil bilen ha en praktisk bruksområde på inntil 20 mil en fin sommerdag. Kapasitetstesten forteller jo mye om bilens rekkevidde og her er man nede på 21 mil med 10% og en startet ved 100%. Bilen er jo veldig populær,så den korte rekkevidden skremmer ikke ser det ut som

ThomasEL

Sitat fra: 1000kwh på fredag 24. juli 2020, klokken 09:31

Tja. Kjørte veldig sjelden (aldri) Leafen i over 100km/t i over 20 mil sammenhengende, så litt vanskelig å sammenlikne. Men jeg tror ikke (40kWt) Leafen min hadde klart like langt med samme hastighet og forhold, nei.

Uansett hadde jeg egentlig aldri noe særlig problem med rekkevidde på Leafen heller. Det var en bil jeg likte godt, men som manglet firehjulstrekk, tilhengerfeste og god nok plass i baksetet til tre barn i nesten voksenstørrelse.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA