Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:14
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette?
Man bør resette alle triptellere med jevne mellomrom og navigasjonshistorikken, dette har jeg gjort de siste årene.
Men siden din MCU faktisk gikk i svart, kan man vel egentlig ikke si at disse triksene har hatt noen effekt? :-)

Thomas Parsli

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. juni 2020, klokken 16:31
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:14
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette?
Man bør resette alle triptellere med jevne mellomrom og navigasjonshistorikken, dette har jeg gjort de siste årene.
Men siden din MCU faktisk gikk i svart, kan man vel egentlig ikke si at disse triksene har hatt noen effekt? :-)

Akkurat det tipset har ingen invirkning på loggnivået til operativsystemet...
I tillegg lagres vel heller ikke de dataene på eMMC...

Men å oppgradere programvaren så man får en versjon uten overdreven logging er lurt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

k1

Bilen var service centers hende da MCU kreperte?
Kanskje prøve seg med at de ødela den, og bør ta ansvar med å fikse den... den feilte ikke noe angående dette da du leverte den inn  ;D

JorEl

Synes jo det er viktig å bli enig med Tesla når MCUhavariet skjedde. Jeg hadde fått skiftet mest mulig, av Tesla, men selvfølgelig til en hyggelig pris. Kostnaden må jo Tesla kunne hjelpe deg med om MCUen virket når du leverte den inn.
Alle kunder med en modelS og MCU1 handlet biler av Tesla når selskapet kjempet i motbakke/etablerte seg. Håper noen i Teslasystemet husker dette :police:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Muffinman

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juni 2020, klokken 16:40
I tillegg lagres vel heller ikke de dataene på eMMC...
Stemmer, de lagres på et utskiftbart minnekort. MCU vil i tillegg fortsette å fungere selv om dette skulle svikte.

SitatMen å oppgradere programvaren så man får en versjon uten overdreven logging er lurt.
Ingen tvil om det. Det ble innført gradvis fra en eller annen versjon høsten 2019-

overlay

Har tenkt på å ta en prevantiv eMMC oppgradering på min. Men glad jeg ikke har gjort det, for nå har skjermen begynt å boble.

Muffinman

Ja, det er jo ikke helt ukjent at disse skjermene til tider begynner å lekke.

overlay

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. juli 2020, klokken 20:07
Ja, det er jo ikke helt ukjent at disse skjermene til tider begynner å lekke.

Dessverre så er det slik. Men noe å tenke på før man oppgraderer eMMC, så man ikke må kjøpe en ny MCU rett etter at man har utført oppgraderingen. Ikke hørt om noen 3part som utfører denne reprasjonen?

Ampéreson

Bilen min står på parkeringsplassen til service center og venter på ny MCU. Jeg var oppe og kjørte litt med den i dag. Den tok sin tid å starte opp, svart skjerm, jack mode var på, men det gikk fint å kjøre den, hastighet i kmt. Fikk ikke kjørt noe mer enn inne på den parkeringsplassen da det er en bom som sperrer på søndager. Prøvde til og med å lade og det gikk fint.

Er det mulig å få den ut av "jack mode" når skjermen er svart, noen som vet? Evt. går den av av seg selv når jeg kjører litt? Er det skadelig at den står i jack mode i ukesvis eller å kjøre med den slik? Kan jo ikke være bra.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Skal normalt gå ut av jack mode når du setter bilen i D. Men med ødelagt MCU er det vanskelig å vite hva som fungerer og ikke.

Ikke skadelig å stå i jack mode, da det bare slår av korrigering av nivåreguleringen til luftfjæringa.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Etter planen skulle jeg hente bilen min i dag, det gikk ikke, fikk denne SMSen fra de. Noen som kan spekulere i hva det kan være som er galt?

Ref. SMS: "Vi har litt problemer med oppdatering av bilen din og reparasjon tar da lenger tid enn ventet. Vi vil da dessverre ikke få ferdigstilt bilen din i dag som vi håpet på. Gir deg en ny oppdatering på mandag".
2021 Model Y LR Blå

Klykken

Vanskelig å si. Kanskje de sliter med å overføre eksisterende lagret info fra gammel eMMC til ny eMMC (i ny MCU)?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:30
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)

Ja, den flashes på nytt. Ingenting overføres. Når jeg fikk byttet på min forsvant livstidsforbruket, alt av førerprofiler, innstillinger, radiokanaler osv. Det var som å ta en fabrikkreset, slik man gjør før man selger bilen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ampéreson

Ok, så lenge de klarer å få den operativ igjen så er jeg fornøyd.
2021 Model Y LR Blå

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA