Ford Focus Electric føste elbil

Startet av Indianen, onsdag 03. juni 2020, klokken 23:05

« forrige - neste »

Indianen

Har finni en Ford Focus Electric 2018 til en bra pris enlig meg
Som jag er intresert i men lurer litt på rekevidde til daglig så er det inga problem men reser en del til familje i Sverige  ca 45 mil
Lurer mest på om det er ett problem eller føles slitsomt og lade to tre gånger på en sån tur

Vesel

#1
Problemet med utgaven fra mellom 2013-2018 er at den ikke støtter hurtiglading. Dermed vil den turen på 45 mil bli svært utfordrende for deg, når rekkevidden er, hva, 20 mil? Bilen bærer ellers preg av å være en såkalt compliance car, det vil si et halvhjertet utført miljøalibi. Du kan se det ved at batteripakka ligger i en stor kasse i bagasjerommet og stjeler verdifull plass. Typisk for biler som ikke er bygget som elbiler fra grunnen av, men hvor eldrift bare har blitt en ettertanke.

Det er en god grunn til at det er så få av denne bilen her på veiene. Jeg ville anbefalt deg å finne en annen elbil. Nissan Leaf, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf er alle kjempebra elbiler, omtrent like store som Focusen. De er i samme prisklasse og med lik eller bedre rekkevidde og støtte for hurtiglading. Særlig eldre Leafer er det mange av til en god pris på Finn.no. Ikonisk elbil.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RJK

Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 23:17
Problemet med utgaven fra mellom 2013-2018 er at den ikke støtter hurtiglading. Dermed vil den turen på 45 mil bli svært utfordrende for deg, når rekkevidden er, hva, 20 mil? Bilen bærer ellers preg av å være en såkalt compliance car, det vil si et halvhjertet utført miljøalibi. Du kan se det ved at batteripakka ligger i en stor kasse i bagasjerommet og stjeler verdifull plass. Typisk for biler som ikke er bygget som elbiler fra grunnen av, men hvor eldrift bare har blitt en ettertanke.

Det er en god grunn til at det er så få av denne bilen her på veiene. Jeg ville anbefalt deg å finne en annen elbil. Nissan Leaf, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf er alle kjempebra elbiler, omtrent like store som Focusen. De er i samme prisklasse og med lik eller bedre rekkevidde og støtte for hurtiglading. Særlig eldre Leafer er det mange av til en god pris på Finn.no. Ikonisk elbil.

Kan legge til at neste versjon fikk hurtiglading, men fremdeles med stortsett alle de andre skavankene.

"Til sammenligning fikk Ford Focus Electric økt batterikapasiteten med 45 prosent i fjor, til 33,5 kilowattimer. Rekkevidden etter NEDC-målestandarden var likevel ikke oppgitt til mer enn 225 kilometer.

Focus manglet dessuten mulighet for hurtiglading frem til 2017-modellen. Den har dermed hatt et rimelig svakt salt sammenlignet med elbilstorselgerne her i landet; E-Golf og Nissan Leaf."

https://www.tu.no/artikler/det-er-slutt-for-denne-elbilen/434833

"Ford Focus har vært på markedet i elektrisk utgave i flere år uten å oppnå suksess. Nå er en ny utgave på plass med lenger rekkevidde (225 km) og mulighet for hurtiglading. Det bør kunne gi noe mer fart i salget."

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/ford-focus-electric/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Indianen på onsdag 03. juni 2020, klokken 23:05
Har finni en Ford Focus Electric 2018 til en bra pris enlig meg
Som jag er intresert i men lurer litt på rekevidde til daglig så er det inga problem men reser en del til familje i Sverige  ca 45 mil
Lurer mest på om det er ett problem eller føles slitsomt og lade to tre gånger på en sån tur

Dobbeltsjekk at dette faktisk er en 2018-modell, som kommer med hurtiglademulighet. Ellers er det bare å glemme langkjøring med den. Men er det den som kan hurtiglades, så er du et stykke lengre på vei. Det har liten  grunn å irritere seg over å måtte hurtifglade 2-3 ganger per vei, om det skjer kun en eller to ganger i året.

Men gitt alle "skavankene", så bør den være godt billigere enn alternativene som Vesel nevner. Personlig ville jeg ikke tatt i den bilen, da den stryker kraftig på for mange ting, men har du lite behov for bagasje annet enn noen få handlenett, og stortsett bare kjører lokalkjøring, så kan den likevel fungere. Men helt ærlig, du skal være bra glad i Ford for å kjøpe denne, om den ikke kommer ut ganske så mye billigere enn andre elbiler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Mulig det er endret på 2018 modellen, men de første årene ble ikke bilene bygget av Ford selv men et eksternt firma. Batteriet sitter som nevnt i bagasjen, men det er kappet ut i gulvet for å montere en ramme under bilen som batteriet sitter i. Denne er ikke like godt behandlet som lakken til karosseriet så her ruster det veldig fort.
Vet det var flere tidlige utgaver som har fått byttet en del av strukturen her.

Legg deg under å se kjapt at alt ser greit ut under her før du handler.

kaiat

Sitter du og kikker på finn, ser du lett om bilen har hurtiglading på ladeluka på venstre forskjerm. Den gamle versjonen har en liten sirkelrund luke, mens versjonen med hurtiglading har en større, mer firkantet luke.

Utover at det er en konvertert fossilbil med de ulemper det kan ha, er ikke Focus'en så halvgæren. I de varme sør-statene borte i USA er Focus'en bedre likt enn Leaf da Focus har aktiv kjøling av batteriet. Dessuten er det CCS-hurtiglading, noe kan være en fordel i årene fremover. At batteripakken spiser opp mye plass i bagasjerommet, kan muligens oppveies av at det er mulighet for 75 kg taklast. Den flyr dessuten litt under radaren for de fleste på jakt etter en brukt elbil, så det burde være gode prutingsmuligheter her.

grimli

#6
Kjøpte nettop en pent brukt 2018 modell og er egentlig svært godt fornøyd så langt. For oss er vel bagasjeromsplassen den eneste ulempen, mens den store fordelen er prisen på bruktmarkedet, vi betalte 155k hos forhandler for en bil som hadde gått 11000 km. Grei å kjøre, blir meget fort varm, relativt god plass i kupeen, mulighet for taklast og mulighet for forvarming når den er tilkoblet strøm. Elbilforeningen kjørte en sammenligningstest mot e-Golf og Soul (30 kWh) som kan gi en pekepinn ang. rekkevidde.
/https://elbil.no/stor-sammenligningstest-volkswagen-e-golf-mot-ford-focus-og-kia-soul/

Vesel

Sitat fra: grimli på torsdag 04. juni 2020, klokken 11:10
Kjøpte nettop en pent brukt 2018 modell og er egentlig svært godt fornøyd så langt. For oss er vel bagasjeromsplassen den eneste ulempen, mens den store fordelen er prisen på bruktmarkedet, vi betalte 155k hos forhandler for en bil som hadde gått 11000 km. Grei å kjøre, blir meget fort varm, relativt god plass i kupeen, mulighet for taklast og mulighet for forvarming når den er tilkoblet strøm. Elbilforeningen kjørte en sammenligningstest mot e-Golf og Soul (30 kWh) som kan gi en pekepinn ang. rekkevidde.
/https://elbil.no/stor-sammenligningstest-volkswagen-e-golf-mot-ford-focus-og-kia-soul/
Jøsses, det var et godt kjøp når det er utgaven med hurtiglading!
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

grimli

Sitat fra: Vesel på torsdag 04. juni 2020, klokken 12:24
Sitat fra: grimli på torsdag 04. juni 2020, klokken 11:10
Kjøpte nettop en pent brukt 2018 modell og er egentlig svært godt fornøyd så langt. For oss er vel bagasjeromsplassen den eneste ulempen, mens den store fordelen er prisen på bruktmarkedet, vi betalte 155k hos forhandler for en bil som hadde gått 11000 km. Grei å kjøre, blir meget fort varm, relativt god plass i kupeen, mulighet for taklast og mulighet for forvarming når den er tilkoblet strøm. Elbilforeningen kjørte en sammenligningstest mot e-Golf og Soul (30 kWh) som kan gi en pekepinn ang. rekkevidde.
/https://elbil.no/stor-sammenligningstest-volkswagen-e-golf-mot-ford-focus-og-kia-soul/
Jøsses, det var et godt kjøp når det er utgaven med hurtiglading!
Vi er godt fornøyd!   :) Mulig forhandleren var ekstra opptatt av å holde oppe omsetningen pga. koronasituasjonen, var i hvert fall lett å prute. Tror det fortsatt er mulig å gjøre et godt kjøp om man kan klare seg med lite bagasjerom, bl.a. pga. det dårlige ryktet til den tidligere versjonen uten hurtiglading og med mindre batteri, som referert over  ;)

chriso89

husk med denne bilen kan du egentlig glemte å ha med noe bagasje en en handlepose fra kiwi bak.  så er mer eller mindre en pendler bil og ikke familiebil.     

Se etter nissan, Kia soul eller ioniq feks.  alle disse har noe større bagasjerom og de 2 siste lader også raskt på hurtiglading. 

2 til 3 ladestopp er ingen problem. kjører selv 2 ganger i året til stavanger fra drammen og har 3 ladestop ca og det er ikke noe problem sålenge du passer på å kjøre når ikke alle andre kjører på populære strekninger.    men skal denne turen kjøres hver måned er det viktig å velge bil som lader raskt eller har stort batteri.  da er det soul, ioniw eller en av de nye med stort batteri

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA