Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

hemi

imho er utsagnet "man må planlegge bedre" feil.

Ladetilbyderne bør planlegge bedre, ionity hadde jo teorien der, men har jo ikke gjennomført, samme gjelder andre.

For at dette skal bli mainstream kan det ikke være timesvis med ladekø, selv 10-15 min er for mye. Det er ikke køen hjem fra påsken, dette er jevn trafikk.

På vår 2000km vestlandstur med bensinbil så vi ladekø maaaaaange steder, og med 2 ladere og kanskje... skrekk og gru, 2 leaf, ipace, etron osv på 50KW , blir det sånn, ingen av de får lada det de skal på 60 min, av forskjellige grunner.

RJK

Var forresten på Ionity ved Hønefoss i dag, i ettiden. 4 biler til lading da jeg ankom, jeg og en annen med Kona kom nesten samtidig. Måtte stenge ned JuicePass-appen for laderen stod opptatt i appen. Var ledig etter ny start. Da jeg dro var det kun jeg og en E-tron som stod igjen.

Men tror de nok kunne skrudd opp to ladere til, der det er klargjort for disse. Sjekket ikke de andre, men overhørte en E-tron-sjåfør som snakket om å dra straks, da de var ved 97 % allerede. Og det var da det var fullt på alle plassene. Men så ingen i kø, så tror ingen var plaget av at han sto så lenge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Med planlegging så tenker jeg jo at det denne sommeren er unormalt mange elbiler på veiene. Da er det lurt å vurdere å tilpasse ruta til der det er mange ladeuttak. Kan man lynlade så er det en fordel å velge ruter der det er tilgjengelig også.

Ladeoperatørene bør absolutt bygge ut mer, men det virker som belastningen der er så skjevt fordelt i grisgrendte strøk at det ikke lønner seg. Flere operatører har gjerne heller ikke etablert seg der (med unntak av Vestlandet hvor BKK har vært flinke til å utvide kapasiteten). Har jo sett på endel tidspunkt i sommer så har det vært ledige uttak mange steder, mens det på andre har vært litt kø. De vil neppe skalere opp for en slik spesiell sommer, men det tar nok ikke mange år før det er normalt uansett. Spesielt er det bltt et problem med elbiler med stort batteri og støtte for rask lading som i mange områder ikke har noe alternativ til 50kW-uttak.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Roy Aasen

Vanskelig å planlegge andre ruter fra Elverum til Sortland vil jeg tro. 
U
Etter hovedveier ; hurtigladere på 150kw eller mer med 50km i mellom og gjerne 6 stykk på hvert sted. Det må selvsagt også gjerne være 6 stk 50kw på samme sted. Mye forlangt? Javisst, men dit må det komme.
5 min venting kan aksepteres (under tvil)

bmw2002

3 langturer i sommer. Ventet 20 min en gang.

Etter dette har jeg brukt app for å sjekke om det er ledig før jeg stopper, ser jo at mange ladere er opptatt, men det er som regel ledig på neste.

daktari

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 23. juli 2020, klokken 00:14
Man bør planlegge litt bedre enn det der i år. Også litt rart å kjøre fra Lillehammer til Østerdalen når det er bedre lademuligheter langs E6 med Dombås, Hjerkinn og Vinstra. Var det for å besøke Aukrustsenteret så burde de absolutt fått opp AC-lading på parkeringsplassen sin. Skal man kjøre Østerdalen så bør det lades på Elverum med god kapasitet.Da bør man med passe stort batteri kunne ha fleksibilitet til å lade mange steder i Østerdalen eller Berkåk/Støren eller kanskje helt på Klett/Trondheim.
Ja, lurt å fylle på en av de ca 8 150 kW-laderne i Elverum før Rv3. I Østerdalen er det vel 1-2 50 kW stasjoner en 4-5 steder, så da kan det fort bli kø. Det savnes en stor 150 kW stasjon langs rv 3.

Det er vel ikke 150 kW på Berkåk heller enda?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marius Kotsbak

Jeg mener endel biler bør kunne komme seg gjennom Østerdalen og til Trondheim (med masser av både hurtigladere og lynladere), kanskje ved å lade opp til 90% (som likevel kan være raskere enn å måtte stoppe i kø). Og mange vil ikke trenge mye lading i Østerdalen for å nå frem heller (stopp på 50-60% og ta resten i Trondheim), uten at det hjelper på køa om man ikke klarer å overbevise de foran i køa om det. Kanskje like greit å stille seg på AC-lading og en middagspause et sted i Østerdalen eller Elverum også og dermed ha nok for å komme frem (ikke så dyrt om man lader med rundt 10 kW).

Og sånn situasjonen er nå så kan det være bedre å kjøre E6 enn Østerdalen på vei til Sortland.

Berkåk har blitt verre dessverre, containeren som sto der med ekstra ladere er borte, så bare 2 DC+AC der nå og ofte lang kø (men ikke alltid). Mange kan ha nok til å trille ned til Støren uten samme trykket.

Rollep

Sitat fra: RJK på torsdag 23. juli 2020, klokken 00:14
Sitat fra: Rollep på søndag 19. juli 2020, klokken 14:21
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 10:49
Skal du lengre ut mot kysten, er det kanskje en omvei å skulle få med seg lading på nærmeste Ionitystasjon, men prismessig er det ganske fornuftig ladepris hos Ionity med rette avtalen, når man ser på strømprisen ut til sluttkunden. Forhåpentligvis får man sakteladet ved ankomststed, eller man ikke trenger å lade så lenge på en Clever/E-On eller annen ladestasjon for å toppe opp.

Dermed vil jeg si at med rette bilen, så er elbilferie i Danmark absolutt helt greit. Men bilen må ha CCS, og den må ha lang rekkevidde, og gjerne godt med plass for stasj og folk. Kombiner dette med rette ladeavtalen, så er Danmark helt OK for en elbilturist. Og ellers, riktig så dejligt...
Hvis man bruker eins E-Mobil ser det ut som man kan lade på Clever/E-On til 0,31 Euro/kWt, det må da være innafor :)

Jeg sliter med å finne priser på Eins. Kommer ikke opp i appen heller, ikke når jeg sitter hjemme og sjekker mot Ionity.

Hadde satt stor pris på lenke til der du finner priser. Eller en kort forklaring på hvor du ser det, om du ikke ser det på en webside.
Jeg har ingen problemer med og få frem prisene på de forskjellige laderne i appen.

En positiv ting er at man nå kan legge inn kort som betalingsmiddel istedenfor og bale med de der IBAN greiene.

Rollep

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 22. juli 2020, klokken 22:15
Hvor mange av disse kommer ikke til å kjøre el på ferie igjen? En god del vil jeg tro. Personlig prøver jeg ikke engang slike øvelser.
Ja sikkert en god del ettersom det neste år sannsynligvis er åpnet opp for den hellige sydenferien igjen ;D

Rollep

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. juli 2020, klokken 23:23
Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 22. juli 2020, klokken 22:15
Hvor mange av disse kommer ikke til å kjøre el på ferie igjen? En god del vil jeg tro. Personlig prøver jeg ikke engang slike øvelser.

Enig må være kjipt å være e-tron eier og være avhengig av 50 kw ladere som du i tillegg må stå en time i kø 😝
På Facebook gruppene til e-tron og Taycan er det i stort sett bare positive erfaringer hva gjelder lading under elbilferien. Virker som det mest er Tesla eiere som tror det er svært problematisk å kjøre på langtur i annet enn en Musk-mobil :)

Magnus Hansen

Jeg fant en aktiv ladetråd i etron forumet og den dreide seg om diverse problemer med kø etc.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52399.0

Ellers kommer det veldig an på hvor man kjører. Det er ingen tvil om at det har vært ladekøer rundt omkring. Blant annet Sørlandet. Det er også kø på superladere, men der går jo køen fort unna

Arha

Sitat fra: Rollep på torsdag 23. juli 2020, klokken 13:38
Skal du lengre ut mot kysten, er det kanskje en omvei å skulle få med seg lading på nærmeste Ionitystasjon, men prismessig er det ganske fornuftig ladepris hos Ionity med rette avtalen, når man ser på strømprisen ut til sluttkunden. Forhåpentligvis får man sakteladet ved ankomststed, eller man ikke trenger å lade så lenge på en Clever/E-On eller annen ladestasjon for å toppe opp.

Dermed vil jeg si at med rette bilen, så er elbilferie i Danmark absolutt helt greit. Men bilen må ha CCS, og den må ha lang rekkevidde, og gjerne godt med plass for stasj og folk. Kombiner dette med rette ladeavtalen, så er Danmark helt OK for en elbilturist. Og ellers, riktig så dejligt...
Hvis man bruker eins E-Mobil ser det ut som man kan lade på Clever/E-On til 0,31 Euro/kWt, det må da være innafor :)

Jeg sliter med å finne priser på Eins. Kommer ikke opp i appen heller, ikke når jeg sitter hjemme og sjekker mot Ionity.

Hadde satt stor pris på lenke til der du finner priser. Eller en kort forklaring på hvor du ser det, om du ikke ser det på en webside.
Jeg har ingen problemer med og få frem prisene på de forskjellige laderne i appen.

En positiv ting er at man nå kan legge inn kort som betalingsmiddel istedenfor og bale med de der IBAN greiene.
Man må være innlogget for å få fram prisen.  Men prispolitikken ser ut til å være veldig enkel: 31,44 cent pr kWh på alle ladere unntatt Ionity i hele Europa.  Der er prisen på linje med Ionity selv, 80,91 cent.  Så dersom man unngår Ionity (eller bruker Maingau på disse), så må Eins være rimeligste alternativ å bruke på tur.  Men utbredelsen av ladere de har tilgang til er dessverre ikke like god i alle land.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RJK

Sitat fra: Arha på torsdag 23. juli 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. juli 2020, klokken 13:38

Man må være innlogget for å få fram prisen.  Men prispolitikken ser ut til å være veldig enkel: 31,44 cent pr kWh på alle ladere unntatt Ionity i hele Europa.  Der er prisen på linje med Ionity selv, 80,91 cent.  Så dersom man unngår Ionity (eller bruker Maingau på disse), så må Eins være rimeligste alternativ å bruke på tur.  Men utbredelsen av ladere de har tilgang til er dessverre ikke like god i alle land.

Viser seg at jeg ikke hadde lagt inn betalingsinfo, men var innlogget. Fikk lagt inn kortet mitt nå, og sjekket av alle ting Ionity ved Hole på/i Hønefoss, og fikk der opp prisen, endelig. Den var 31,44 ct/kWh, eller tilsvarende 3,36 kr/kWh med dagens kurs. Men må inn på den enkelte plugg for å se det.

For moroskyld sjekket jeg ionity ved Frederica, og der er prisen 80,91 ct/kWh  eller 8,65 NOK/kWh. Clever vises med bl.a. CCS-stasjoner med 31,44 ct/kWh. Og fant ut at filter resulterer i null stasjoner visst.

Der er Chargepoint-appen bedre, som viser prisen for stasjonen i hovedoversikten som viser hvilke ladeporter som finnes. De skal til gjengjeld bare ha 4,96 DKK/kWh eller 7,12 NOK/kWh. Forøvrig finner jeg kartbiten og ladestasjonfinneren på både Maingau og Chargepoint til å være rask både på navigering og visning av laderne (og status). Her er det endel igjen å gjøre for Eins på appsiden.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på torsdag 23. juli 2020, klokken 21:42
Viser seg at jeg ikke hadde lagt inn betalingsinfo, men var innlogget. Fikk lagt inn kortet mitt nå, og sjekket av alle ting Ionity ved Hole på/i Hønefoss, og fikk der opp prisen, endelig. Den var 31,44 ct/kWh, eller tilsvarende 3,36 kr/kWh med dagens kurs. Men må inn på den enkelte plugg for å se det.
Når jeg sjekker prisen på Ionity Ringdalskogen så er den 31,44 ct/kWh men på Ionity Kjerlingland er den 80,91 ct/kWh.

Ser også at på Ringdalskogen står det OPERATOR has.to.be gmbh men på Kjerlingland står det som forventet OPERATOR IONITY GmbH, merkelige greier.

Marius Kotsbak

Ble mye offtopic om Ionity her. Kan dere ikke ta den diskusjoner under https://elbilforum.no/index.php?topic=50226.435?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA