Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

hemi

Har løst problemet med vestlandsferie med sportsbil drevet av 98 oktan, utrolig gøy på små fjellveier.  vi kjørte over 2000km på 6 dager og 60 mil ene dagen alene, opp og ned i fjellene, snittforbruk på 1.31 :)

Overasket over hvor mange av elbilladerne vi passerte det var kø på, men når det er 2-4 ladere, blir det fort slik, også på hotellene var destinasjonsladerne fulle, møtte en venn i lærdal, han var litt skuffet og hadde trengt lading over natten.

Kristian O

Sitat fra: Electric Avenue på mandag 20. juli 2020, klokken 19:12
TLDR advarsel:  :police:

Planen var å kjøre via sunndalsøra tilbake til ålesund. Noe som ikke hadde vært noe problem med 80-90% batteri, men med ca 55% igjen så ble det akkurat litt for lite, så da ble vi tvunget til å kjøre via Dombås istedet. Der var det forøvrig ikke noe problem å få ladet på superlader.

Konklusjon:

Turen ble litt så som så takket være til dels dårlig planlegging og timing fra vår side, men også i stor grad pga ladere som ikke fungerer og klumsete løsninger, for ikke å snakke om folk som okkuperer ladeplasser over lang tid osv.

Tesla sine superladere funker meget bra og er enkle å bruke. Faktisk enklere enn å fylle drivstoff. Du bare stopper og plugger den inn, og vipps, så starter den å lade..

De andre laderene er jeg ikke like godt fornøyd med.
Alle har sine egne system, egene apper som må lastes ned og kontoer må opprettes osv før de kan brukes. Det burde vært et universalt system for alle, slik at man slipper all denne knotingen.

Vi kom oss tross alt dit vi skulle og tilbake igjen, men det gikk ikke helt smertefritt. Jeg har utdannelse innen IT og er relativt god på tekniske løsninger, men selv for meg så syntes jeg det ble litt vel knotete til tider.
Jeg håper det etter hvert kommer et universalt system på plass slik at det blir like enkelt å bruke en hvilken som helst ladeløsning som det er å koble seg på en superlader fra Tesla. Da tror jeg mye vil være gjort. :)

Når alt dette er sagt så kommer jeg nok til å kjøpe meg elbil igjen neste gang. Jeg er så godt fornøyd med bilen, og jeg lader hjemme 99% av tiden uansett. Turer til østlandet osv er aldri noe problem. Dette var første turen litt ut på bygda, og der ble det litt utfordringer. Velger å håpe og tro at de vil få på plass bedre og enklere systemer med tiden, etter hvert som det blir flere og flere elbiler her til lands.
Noen tips;
- PlugShare er essensiell for å finne ladere.
- Lading over natt er alltid ein fordel. Ser at du ikkje alltid hadde muligheten, men med PlugShare kunne du kanskje funnet alternativer i rimelig nærhet?
- Legge inn ladebrikke hos 3-4 leverandører er ein engangsjobb som er grei å få gjort (og testet) FØR man drar på tur.
- Det er hurtiglader i Oppdal, Sunndalsøra, Molde, Ørskogfjellet, Sjøholt og Digerneset, så du kunne nok tatt sjansen på å kjøre via Sunndalsøra.

Lykke til videre. Det går nok glattere neste gang. Vi har kjørt til Spania, Kautokeino, Femunden og andre plasser uten å være i nærheten av slike problemer som du beskriver her  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

daktari

Tenker @Electric avenue godt belyser utfordring med AC destinasjonslading. For få destinasjonsladere og ladestasjoner på hotellene, dermed får man kø bak hensynsløse hybrider som står over natten for å spare 2 liter bensin(!). Ikke så gøy å kjøre avgårde for å gå flere km tilbake til hotellet..
Er tiden inne for å bygge flere destinasjonsladere, heller enn hurtigladere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Flere destinasjonsladere, hadde faktisk løst mye av behovet mitt på hurtiglading 90% av tiden, men de kan ikke prise det idiotisk, når det koster 3-500+ å lade bilen 50%, hurtiglader jeg 10-15 min heller i gol.

ryback

Forhåpentligvis får hotellnæringen øynene opp for hvilket konkurransefortrinn det er å kunne tilby kundene sine lading. Jeg passer ihvertfall alltid på å spørre om det er lading tilgjengelig uavhengig om jeg har behov eller ikke.

hemi

jeg booker også hoteller med lading, dessverre er de jo ofte parkert inne av ice, eller hybrid idioter om de er gratis. Evnt er det så dyrt prisa. Der vi bodde i danmark sist, kosta det 500 å lade 50%  av teslaen....

Det bør koste bittelitt, nok at det koster 10 kroner timen, da parkerer ikke folk og lader om de ikke trenge.r

Marius Kotsbak

@Electric avenue veldig lite tid og mye kjøring på den ferien eller? Om dere hadde bare plugget på de stikkontaktene ved hotellet jeg nevnte på burde det gå fint å lade opp i Namsos? Et hurtigladested i en liten by vil jeg heller ikke si er dårlige lademuligheter. IKEA i Trondheim har også gratis type 2-lading på parkeringen. Og skal man handle med Fortum så må man selvsagt ha konto der, og gjerne ha lagt inn brikke på forhånd. Ladere som ikke fungerer skjer dessverre litt for ofte, kunne blitt mindre problem om det var flere lademuligheter samme sted (blitt bra på vestlandet der BKK gjerne har supplert det litt tynne tilbudet fra før).

Og dette beviser bare at Tesla sitt ladenettverk bare er "overlegent" om man følger de største veiene og/eller har mulighet for destinasjonslading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Magnus Hansen

Nå innrømmer jo Electric Avenue selv at det hele var dårlig planlagt. Men det er jo ikke ideelt at man må sitte å planlegge ladestoppene i timesvis for å kunne ta en vellykket elbilferie

Marius Kotsbak

Nei, det er sant. Regner med man får et system med roaming elns. som man har man autopass og telefonering til folk i annet mobilnett på sikt. Kanskje overvekt av Teslaeiere som kjører uten å planlegge siden de allerede er satt opp til Tesla sine ladesystemer.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hemi

Jeg hadde plan når jeg dro til danmark i fjor, planen gikk dritt, bilen snitta 220 i forbruk og ladestoppene ble hyppigere.

RJK

Sitat fra: hemi på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:59
Jeg hadde plan når jeg dro til danmark i fjor, planen gikk dritt, bilen snitta 220 i forbruk og ladestoppene ble hyppigere.

Hva kjørte du? Og hva er vanligvis snittet?

Danmark har flere veier med høyere fart enn det Norge ligger på, slik det virker for meg. Der vi har lange strekk med 60, 70 og 80, ligger de tilsvarende på 80, 90 og 100 på sine veier.

Og så har de mye motorvei med 130 som maks, der vi gjerne ligger i 110 som maks, men med betydelig færre strekk. Skal man holde disse fartsgrensene, og da gjerne med de vanlige 10 eller 20 over, så går forbruket endel opp på de fleste elbiler.

Tipper man bør beregne 10-20 % høyere forbruk pga dette. Og så legge til litt for feriepakket bil. Støter man dessuten på regn og vind, så øker nok merforbruket i prosent like mye som i Norge, men da fra et allerede litt høyere forbruk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

model 3 performance, 3stk + bagasje, vi snitta vel 226-229 mer nøyaktig TR, og peaka 250 på motorvei.

Forbereder ny danmarkstur nå, men mulig vi blir 4stk, og vi er litt skeptisk til sverige/ladestopp, så mulig vi bare leier fossilbil, så kan vi hoppe over sverige og alle stopp.

Electric Avenue

På denne turen ble det mye kjøring og mye som skulle oppleves på kort tid, og det ble litt på sparket hva som skulle skje når pga skiftende vær osv. Vi brukte ladestasjoner appen til å finne lader i nærheten av de stedene vi var tenkt å være en stund, men da funket jo ikke ladestasjonen, så planlegging hjalp lite akkurat da.  Når du begynner å ringe kundesupport og må vente i kø osv så forsvinner jo tiden fort.

Ja, det gikk en del tid på knoting, men mesteparten av det var pga problemer med selve ladestasjonene som vi benyttet oss av. (Bevisste?) Feilparkeringer og generell parkering / okkupering av ladestasjoner er jo også noe som vi ikke fikk gjort så mye med. At man parkerer på skrå med en ladbar hybrid og okkuperer TO ladestasjoner i over et halvt døgn syntes jeg ikke er greit. Hadde det vært meg så hadde jeg etter hvert gått ut og flyttet bilen så noen andre kunne få lade hvis jeg visste at alle ladeplassene var opptatt. Hvis ikkke hadde jeg sittet med konstant dårlig samvittighet... ::)

Ang den kontakten på hotellet i Namsos; vi forhørte oss på hotellet om å få bruke medbrakt reiselader, men det fikk vi ikke lov til. De hadde fått streng beskjed om å nekte folk dette pga faren for at det kunne skje noe som hun sa, og de ikke ville ha noe ansvar.

Jeg tenker at det kan være lurt at alle dere som skal innom hotell i sommer sender en mail eller ringer, og spør om elbillading på forhånd. Jo flere henvendelser de får, jo mer oppmerksomme blir de på behovet. Hvis de sier de ikke har noe kan det jo være lurt å spørre om de vet om noen andre hoteller i nærheten som har det? Da tilrettelegger de kanskje mer for destinasjonslading etter hvert.  8)

Godt mulig vi bare har hatt maks uflaks med ladestasjonene vi har benyttet på denne turen. Inlegget var ikke ment som noen kritikk av elbilen. Det blir flere turer iløpet av sommeren og det blir nok elbil da også. Den er rett og slett mye mer behagelig å kjøre langt med enn dieselbilen. Bedre plass også. :)

Det jeg ønsker å belyse her er det faktum at lading, slik det fungerer akkurat nå er langt fra sømløst.
Jeg vil tro at mange ferske elbileiere som ikke har lest seg opp på forhånd før eller siden står der og skal lade, og holder brikken forran flere ganger før de innser at de må laste ned apper, registrere kontoer og legge inn nummer på ladebrikken der før det fungerer. Hvor vellykket selve planleggingen er på forhånd avhenger jo også mye av hvilken app du bruker. Det er stor forskjell på diverse apper med ladeoversikt. Bruker du elbilappen fra elbilforeningen så kommer det f.eks opp kun en ladestasjon i Namsos. Bruker du derimot ladestasjoner eller plugshare appen så kommer det opp langt flere. Igjen, forutsetter det kunnskap om hvilken app som er "best" for mest vellykket planlegging også.

Det er denne forutsetningen om kompetanse som frustrerer meg litt når det gjelder elbillading. Jeg får det til selv, men jeg tenker kanskje mest på de eldre som ofte ikke har smarttelefon engang.
Det skal ikke være nødvendig å måtte besitte all denne kunnskapen, samt ha 20 forskjellige apper og kontoer for å kunne få en relativ velfungerende elbilferie. Ja, litt planlegging med tanke på ladestopp osv må man regne med, men når det gjelder selve ladingen så burde det være minst like enkelt som å fylle bensin eller diesel.
Intil det skjer, så mener jeg at de har en lang vei å gå. :)

Akkurat som med ladeport-standarder så mener jeg at man må få på plass en felles løsning som fungerer på samtlige stasjoner. De må samarbeide for å gjøre det enklere for sluttbrukeren, på samme måte som at du kan bruke autopass i nesten samtlige bomstasjoner nå, mens du tidligere måtte ha egen avtale i hver og en. Jeg håper og tror at dette vil komme etter hvert.

Ideelt sett burde det være like enkelt å lade på en hvilken som helst ladestasjon som på en supercharger fra tesla. Bare sett inn kabelen, også starter ladingen automatisk. Pengene blir trekt fra konto i det du kobler den fra igjen og lading er fullført. Da kan selv bestefar få det til.  :+1: :D
Tesla Model S

daktari

Jeg har ved 2 anledninger vært borti hybrider som opptar ladere på hoteller. Jeg synes hotellene burde nekte hybrider å lade. De må sørge for en slags køordning for elbilene. Eller så må de skaffe såpass mange plasser at det ikke er noe køproblem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kristian O

Sitat fra: hemi på tirsdag 21. juli 2020, klokken 12:34
model 3 performance, 3stk + bagasje, vi snitta vel 226-229 mer nøyaktig TR, og peaka 250 på motorvei.

Forbereder ny danmarkstur nå, men mulig vi blir 4stk, og vi er litt skeptisk til sverige/ladestopp, så mulig vi bare leier fossilbil, så kan vi hoppe over sverige og alle stopp.
Du kan kjøre igjennom Sverige med 0-1 ladestopp. Du kan faktisk greie det med maks 1 minutt til sammen ute av bilen.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA