Hovedmeny

Prøvekjøring Hamar

Startet av Runex, lørdag 31. mars 2012, klokken 00:41

« forrige - neste »

Runex

Har endelig begynt å se Leaf i Hamar-distriktet. Blir glad hver gang. Snart på tide å kjøpe selv bare jeg får med kona på dette prosjektet. Har brukt både list og lempe, men hun syns den er for dyr som lokalbil.
Finnes det en av dere få i nærheten som kunne lånt/leid bort Leafen deres et par timer for en familieprøvetur etter påske slik at jeg kanskje får overbevist kona på den måten? Jeg selv har prøvd bilen i Oslo (nærmeste forhandler) tidligere i vinter og er godt som klar, men jeg får ikke resten av familien med så langt "bare for å prøve en bil". Ikea er dessverre besøkt ganske nylig... :P
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Aspiranten

Det er ikke Leafen som er for dyr, det er fossilen som er dyr å ha stående som langturbil...  ;)

At hun ikke vil kjøpe hvis dere bare har èn bil, det skjønner jeg, men å nekte en tur for å se...

Vel, når hun ikke har lyst til å kjøre en liten svipptur nedom Oslo engang, så forteller det mer enn nok om "behovet" deres for en bil som kan kjøre langt synes jeg!  ;D
Nissan Leaf

sven erik

nå kommer det hurtig ladre  runt om kring å da blir ikke elbilene lokal bil
jeg har selv kjørt elbil til spania  å til bake   å bruker  kunn fosil bilen  når jeg skal dra henger
ennå nermeste hurtig lader er 10 mil unna  eller 5mil + båt tur + at jeg ikke får ladet jemme  så hils kona de å si hun kommer til å okupere elbilen  om hun har lappen da

Runex

Vi har to biler, men nr. 2 -bilen er verdt bare 50 tusen. Dermed blir dette en stor merkostnad for oss i verditap i forhold til i dag. Så får reduserte drivstoffutgifter komme på andre siden av vektskåla uten at det kan utligne verditapet. Det jeg har bestemt oss for (merk formuleringen ;)) er å selge den store bilen til rundt 270 (tusen) (forhåpentligvis) og kjøpe igjen en til 200. Da har vi 70. Så selger vi nr. 2 til rundt kr. 50. Da har vi 120 tusen å legge i Leaf. Så mangler et 160 til som vi antakelig må låne mesteparten av hvis ikke det plutselig ringer en ukjent onkel i Amerika. Regnestykket går nok ikke opp slik at vårt bilhold blir billigere, men det koster å være innovatør...
Aspiranten: Hun gidder ikke være med til Oslo fordi hun mener vi har greie nok biler i dag (noe som forøvrig stemmer  :-X). Hun og barna ville helst hatt tilbake den gamle Sharan vi hadde i mange år og som alle unntatt meg var strålende fornøyd med.
Sven Erik: At Leaf skulle fungere som langturbil har jeg forlengst gitt opp å håpe på. De som mener noe annet har tydeligvis mye bedre tid enn meg. Jeg ser jo at folk bruker bilen på hytta og kjører nedover Europa, men slike ekspedisjoner hører menigheten til. Selv med hurtigladere i passende avstander tar jo ladingen nesten like lang tid som kjøringen. Tør nesten ikke tenke på hvor lang tid vi hadde brukt til vårt faste feriested på Sørlandet (54 mil unna). I dag tar turen 8 timer med en stopp på 1/2 time og hastigheter på godt og vel 100km/t mye av veien. Hvor lang tid hadde dette tatt med elbil? 14-15 timer? Da hadde nok de tre barna og hunden vært glade...spesielt når de fikk vite at de ikke kunne ta med seg mer enn en toalettveske og et par truser. Nei, jeg er inneforstått med at Leaf kommer til å brukes i lokalområdet, kanskje med en "langtur" til Oslo et par ganger i sommerhalvåret.

Smiling when sailing

Vi ferierer ofte i Sør-Finnland og bor i Tromsø. Vi brukte alltid å kjøre Caravellen våres til Kolari i Nord-Finnland, laste bilen på toget og sove i toget mens den kjørte til Tammerfors, Helsinki eller Turku. Det koster litt men det er så mye triveligere å sove på toget enn å kjøre selv. Hadde det vært en god biltog-infrastruktur i Norge ville "rekkevidden" til elbilene utvides betydelig. Ellers er det jo Hurtigruta, men den er ikke så veldig hurtig sammenliknet med toget og derfor relativ dyr også. Ved hjelp av tog kunne man bruke sin elbil også på ferie uten problemer, det krever bare tilpasning av infrastrukutur... og bilene kunne også lades mens de sitter på toget slik at man fortsette å kjøre da man kommer frem.
Uheldigvis er det ingen hurtigladere i Nord-Norge eller Finnland, derfor kan ikke vi ta Leafen til den turen uten videre...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Aspiranten

Mitt regnestykke viste at Leafen koster oss like mye som en bruktbil til 150,000,-. Verkstedsprisene har gått i været de siste par årene, og når bremser, dekk, foringer og registerreim skal byttes så flyr pengene. I år alene vil vår 6 år gamle audi til ca. 150,000,- koste oss 40,000,- i nye dekk, nye bremser og verditap.
+3250 årsavgift
+4000 forsikring
+12,180 drivstoff
+2000 ferger
+1000 bompenger
+5250 renter
+3000 oljebytte, filterbytte og sjekk

=82,860,- i år. Men det er 12,000km på lange turer som inkl. ferger. Bompengene er lokalt her, gjennom ett helt år. (Neste år trenger den nye vinterdekk. Det er nye 6000,- bare der. I 2011 fikk den også nytt svinghjul og Clutch til 20,000,- + regnestykket som ovenfor. Om 3 år trenger den ny reg.reim og vannpumpe ca. 8000,- til 10,000,-)

Leafen koster jo bare 27,000,- i verditap hvert år, lagt ut over 10 år (restverdi 10 år gammel er ukjent, men 10 år gammel Golf går for 50,000,-)

Første eierår ved 10 års eierskap:
27,000,- verditap
9800,- renter (vår boligrente 3,5%)
2000,- strøm (vårt forbruk)
3500,- service (BNH Oslo)
400,- årsavgift
2500,- forsikring (vår forsikring)
=45,200,-

(Regnestykkene mine er basert på forskjellig bruksmønster. Elbilen tar all kjøring lokalt, mens langturbilen går fortrinnsvis land og strand rundt...)

Ved eierskap i 5 år kan du for sikkerhetskyld si at verdifallet er 60% av nybilpris, altså 32,400,- i året. Totalt vil den da koste 50,600,- hvis du selger etter 5 år (Tallet vil være lavere, på grunn av rentefradraget på 28%, og fordi jeg regner 3,5% rente på 280,000,- hvert år i 5 år. Man betaler jo avdrag!  ;) )

Da får man også en av de sikreste bilene på markedet nå. Kun 8 biler som fikk 5 stjerner i NCAP 2011, oppnår også 5 stjerner etter de nye og mye strengere 2012 kravene. Leafen er en av dem ;) Som barnefar er dette ett viktig argument for meg, og at ungene ikke får kreft av bilen vi kjører gjør at vi får en ekstra lykkerus hver gang vi setter oss inn i fremtiden.  ;)

Så min gode Runex... Hvor mye koster det deg å skaffe en leiebil til Sørlandet hvert år kontra det å ha en langturbil stående i garasjen, med lengelsfullt blikk til neste gang den får ut å kjøre langt?

Tar forbehold om feil i regnestykkene...
Nissan Leaf

Aspiranten

Og der ble jeg så irritert over regnestykket at jeg er ute å snuser på nybil istedetfor bruktbilen ;D

Regnestykket nå viser at en nybil til 520,000,- vil koste 99,800,- i året alt inkludert (høyere renter, forsikring, service osv.)... Og da slipper man motorhavarier til 40,000,- og alle bekymringene som medfølger.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 31. mars 2012, klokken 13:52
Leafen koster jo bare 27,000,- i verditap hvert år, lagt ut over 10 år (restverdi 10 år gammel er ukjent, men 10 år gammel Golf går for 50,000,-)

Første eierår ved 10 års eierskap:
27,000,- verditap
9800,- renter (vår boligrente 3,5%)
2000,- strøm (vårt forbruk)
3500,- service (BNH Oslo)
400,- årsavgift
2500,- forsikring (vår forsikring)
=45,200,-

Ved eierskap i 5 år kan du for sikkerhetskyld si at verdifallet er 60% av nybilpris, altså 32,400,- i året. Totalt vil den da koste 50,600,- hvis du selger etter 5 år (Tallet vil være lavere, da jeg regner 3,5% rente på 280,000,- hvert år i 5 år. Man betaler jo avdrag!  ;) )

Tallene er enda lavere da du ikke har regnet med skattefradraget på rentene. 9800,- minus 28% = 7056,-.

280k lån med 3.5%  gir netto rentekostnad på ca. 4300,- pr. år i snitt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Aspiranten

Og desto verre å sitte med gamle rustholker...
Nissan Leaf

Runex

Aspiranten: Å leie bil til alle langturene vi skal på blir altfor dyrt. Det er jo ikke snakk om bare en tur i året. Det er 5-10 lengre turer + alle kortere turene hvor det er behov for enten mye plass eller hengerfeste. Bare ferieturen til Sørlandet i tre uker kommer til å koste minst 15 tusen i leiebil.
Regnestykket du presenterer er greit nok det, men hvis vi ikke tenker å ha bilen i 10 år kan du ikke beregne verditapet som lineært. Alle vet at nye biler detter mye spesielt de to-tre første årene. Vi har sjelden biler mer enn 4-5 år, og da spørs det hvor mye vi får igjen. Vanskelig å beregne selvsagt - kommer også svært mye an på hvordan prisbildet på elbiler utvikler seg de kommende år. Velger å beregne verditap på ca. 15% pr. år av gjenstående verdi de første to år og 10% etter den tid. Tror ikke det blir så helt galt.

Jeg kan vise mitt regnestykke på kostnader for våre to biler neste år så får du en annen versjon.

Dagens fossilbiler (hovedbil+lokalbil):
Verditap (30+8) = 38.000,-
Drivstoff (16+6) = 22.000,- (20´km)
Service (5+1) = 6.000,-
Årsavgift (2x2885) = 5.770,-
Forsikring (5+3) = 8.000,-
Renter = 0,- (ikke lån)
Sum kostnader: ca. kr. 80.000,-

(noe billigere) Familiebil + Leaf:
Verditap (20+42) = 62.000,-
Drivstoff (4+3) = 7.000,- (20´km)
Service (5+3,5) = 8.500,-
Årsavgift (2,9+0,4) = 3.300,-
Forsikring (5+3) = 8.000,-
Renter = 4600,- (160.000,-  4% rente minus skatt)
Sum kostnader: ca. kr. 93.000,-

Ifølge dette kjappe regnestykket koster det mer å være elbilist for oss.
Det hjelper selvsagt på med din versjon av verditap regnet i samme kroneverdi i 10 år, og det er jeg med på hvis vi skulle hatt bilen i 10 år. Da hadde det faktisk vært ganske lik årlig kostnad. Det som også påvirker negativt i mitt regnestykke er at vi skal ha en bil til 200 tusen i tillegg til Leaf. Det er fordi vi ikke vil ha en gammel haug å kjøre med når hele familien på fem skal ut på langtur. Vi må jo tenke komfort og sikkerhet også.

Når dette er skrevet så skal det sies at jeg fortsatt er interessert i Leaf, men ikke pga. økonomi som dere ser. Heller fordi det føles mer riktig. Også pga. barna som du Aspiranten også nevner.

Så får vi håpe det kanskje er noen med Leaf i nærheten som vil hjelpe meg med mine forhandlinger... :)

RogerB

Jeg kan bare snakke for meg selv.

11000 km på ca 3 måneder samenlignet med min golf med 0,55 l pr mil.

1100x0,55= 605l x 15.3 kr i snitt = 9256,5

140 kr pr arbeidsdag x 5 = 700 kr pr uke x 4 = 2800 kr pr måned x 3 = 8400kr for 3 måneder.

Så 9256,5 i drivstoff + 8400kr i bom = 17656,5 kr totall på 3 måneder.

Jeg gidder ikke å samenligne med bla bla bla

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Aspiranten

Runex: Hvis dere har huslån så skal du alltid regne renter på alt du eier. Hvis du ikke hadde eid bilene så kunne du jo sluppet unna x antall tusen på huslånet :-)

Jeg ser regnestykket ditt, og jeg stusser over at begge bilene dine er reperasjonsfrie! Regn ut hva du har brukt i dekkbytte, reperasjoner osv. de siste 5 årene, store servicer som registerreim inkludert. Hvis du ser over mine regnestykker igjen, så er det jo nettopp det faktum at dekk og slitedeler må byttes som gjør at det nesten lønner seg med nybil. Omregistreringsavgifter og forhandlerhonorar tipper favøren over til nybilen på nesten kronestykket...

Jeg brukte 10 år ja, men så skrev jeg 5 års regnestykket rett etterpå. Verditapet øker med ett par tusen i året bare.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: RogerB på søndag 01. april 2012, klokken 00:22
Jeg kan bare snakke for meg selv.

Ja, jeg vil tro du er et stykke unna snitt-sjåføren med de tallene der... Nær sagt heldigvis  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på søndag 01. april 2012, klokken 00:51
Runex: Hvis dere har huslån så skal du alltid regne renter på alt du eier. Hvis du ikke hadde eid bilene så kunne du jo sluppet unna x antall tusen på huslånet :-)

Renter bør beregnes selv om man ikke har lån. Dog ikke så høye, uten lån benytter man innskuddsrenten på sparekontoen siden pengene ellers kunne stått der.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Aspiranten

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897

Les mer om bruktbil vs. nybil her.

SitatUnngå reparasjonsbølgen
Mellom 120.000 og 150.000 kjørte kilometer begynner reparasjonsbølgen. Det betyr normalt store kostnader.

Rundt denne kilometerstanden lønner det seg ikke å eie bilen. Nybilen har utvilsomt større verdifall og rentekostnader enn bruktbilen.

Men mye av det bruktbilkjøperen sparer seg i renter og verdifall, blir spist opp av de økte reparasjonskostnadene.

Fra 2003 til 2008 steg verkstedprisene med 28 prosent, mens nybilprisene kun har steget 5,5 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA