Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

automat

Som privatperson er det bortimot umulig å kontrollere om produktene jeg kjøper inneholder kinesiske komponenter. Og noen ganger finnes det ikke alternativer. Men vi kan jo bidra med vår forbrukermakt til å si i fra der det er mulig. Og på produktet bil er det faktisk mulig. Selv om kineserne prøver å «brande» det som svensk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. august 2020, klokken 17:18
Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 17:01
Du er jo opptatt av å unngå å kjøpe kinesisk, men likevel tipper jeg at majoriteten av de tekniske dingsene du eier er helt eller delvis produsert i Kina. Er det greit da, bare fordi den enkelte vare har veldig mye mindre verdi enn en hel bil? Jeg skjønner at biler er lett å peke på, gitt at det er kapitalvarer, men i det store og hele er det etter all sannsynlighet fremdeles småpenger sammenlignet med alt det andre som handles, og som har kinesisk opphav.
Jeg kan ikke peke på noe annet jeg eier som er helhetlig designet og produsert i Kina. Og i monetær verdi (type 100-200k i året) absolutt ikke noe. Så det er klart en bil designet og produsert i Kina verdt 600k er mye mere problematisk enn en tlf verdt 10k designet i USA og produsert delvis i Kina med etiske retningslinjer fra oppdragsgiver.

Selv om bilen representerer en langt større verdi, så kjøpes det ikke i nærheten av like mange biler som f.eks. Lenovo laptops, eller iPhones, alle varer som produseres i Kina, selv om bare Lenovo er et kinesisk merke, overtatt etter IBM da de solgte seg ut.

Dermed er det ikke like lett å peke på hvilket produkt som genererer størst inntekt til Kina.

Problemstillingen med det å koble til en mobil, gjerne en jobb-mobil, mot en bil der særdeles viktige komponenter eller hele bilen er produsert i Kina, er selvsagt verdt å bemerke seg. Men har vi i det hele tatt kontroll på at ikke "spion"-chips eller komprimerte CPUer allerede finnes i enhetene våre? Det er ikke sikkert at man ser forskjell på en komprimert enhet eller en "ren" enhet.

Det har vært flere tilfeller der IT-sikkerhetsfolk eller oppegående brukere har avslørt abnormal nettverkstrafikk. Telefoner, laptops og biler er selvsagt enheter vi er veldig klar over, men slikt kan jo finnes i langt flere enheter enn vi aner, fordi de går under radaren vår.

Dessuten er det ikke sikkert de trenger avlytte den enkelte enhet, men kan tappe info ved å avlytte trafikk andre steder.

Og vi har jo og avslørt våre allierte for å drive tilsvarende overvåkning, selv mot våre egne statsoverhoder. Jeg må si jeg er minst like bekymret den veien, og spesielt nå med den ledelsen som USA har for tiden. Kan ikke si jeg er noen demokrat-tilhenger, men denne gangen har jeg virkelig et håp om at Biden vinner, så de får en president det går å forholde seg til.

Så får heller republikanerne prøve å finne en bedre kandidat til valget deretter, der politikk kommer i førersetet, ikke presidentens fylletvitring.

EDIT: Skriveleif
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Selv om andre land og andre produsenter har svin på skogen, så forsvarer ikke det kinesiske myndigheter.

Og jeg skal notere på lista at jeg ikke skal kjøpe 50 Lenovo-laptop'er.

Husk at i motsetning til elektronikk, så er biler et område der kineserne foreløpig ikke har fått inpass på det vestlige markedet. Vi behøver ikke gi den det heller.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Så lenge Trump styrer USA kjøper jeg fortrinnsvis kinesisk foran amerikansk.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. august 2020, klokken 22:06
Selv så ille som trump er, så er det tross alt mekanismer i USA som sørger for at han ikke kan gjøre som han vil.

Hvis du tror USA er værre enn Kina grunnet det er du på villspor.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Selv om ikke jeg heller liker kinesisk politikk, så er jeg så kynisk/naiv (stryk det som ikke passer) at jeg kjøper den elbilen jeg faktisk har lyst på (og det er faktisk den eneste), til tross for at den er skrudd sammen i Kina. Det er selvfølgelig legitimt å oppfordre til boikott av kinesiske biler, men hvem går det mest utover? Jeg vil tippe de kinesiske arbeiderne, og det er vel neppe de man er ute etter å ramme. Politisk press har større sjans for å lykkes, men verden har med åpne øyne gått inn i denne situasjonen i vår higen etter billigere varer, og det er vanskelig å se for seg at den utviklingen reverseres. Det vil i hvert fall kreve noe aldeles enormt, og jeg tror ikke den nødvendige politiske viljen er til stede.

Og skal en boikott av kinesiske produkter hjelpe, så må den være massiv. Da er det virkelig ikke nok å bare boikotte kinesiske (el)biler, det er i hvert fall helt sikkert.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 09:08
Selv om ikke jeg heller liker kinesisk politikk, så er jeg så kynisk/naiv (stryk det som ikke passer) at jeg kjøper den elbilen jeg faktisk har lyst på (og det er faktisk den eneste), til tross for at den er skrudd sammen i Kina.
Ja, du er ikke alene om dette. Mange som kun gjør valg basert ene og alene på deres personlige behov.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. august 2020, klokken 18:28
Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 09:08
Selv om ikke jeg heller liker kinesisk politikk, så er jeg så kynisk/naiv (stryk det som ikke passer) at jeg kjøper den elbilen jeg faktisk har lyst på (og det er faktisk den eneste), til tross for at den er skrudd sammen i Kina.
Ja, du er ikke alene om dette. Mange som kun gjør valg basert ene og alene på deres personlige behov.

Og i dette tilfellet så mener du at det er galt, eventuelt egoistisk og usympatisk? Eller leser jeg for mye mellom linjene da?

automat

Etisk handel er da ikke noe nytt begrep.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Roy Aasen

Begrepet er ikke noe nytt, men det er ikke noe jeg skulle bry meg med. Men andre må gjerne bedrive etisk handel.

Vil jeg ha bil eller annet som jeg ønsker, og kan kjøpe, så er det  bestemt nederst på lista hvor det kommer.

(Nå måtte jeg tidligere legge Polestar-kjøpet på is...men nå går går det rette veien og  venter på ny bil. Polestar selvsagt.)

turfsurf

Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 19:16

Og i dette tilfellet så mener du at det er galt, eventuelt egoistisk og usympatisk? Eller leser jeg for mye mellom linjene da?
Man kan jo ikke si at det er galt, rent lovlig sett. Egoistisk og usympatisk, til en viss grad sett fra mitt ståsted kanskje. Men vi har vel alle til en viss grad usympatiske og egoistiske trekk.

Jeg synes bare det er veldig feil å understøtte ett menneskeundertrykkende diktatur når man har alternativer bare for å spare noen lusne kroner.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. august 2020, klokken 06:59
Sitat fra: hELgenen på søndag 02. august 2020, klokken 22:06
Selv så ille som trump er, så er det tross alt mekanismer i USA som sørger for at han ikke kan gjøre som han vil.

Hvis du tror USA er værre enn Kina grunnet det er du på villspor.

Han, Trump, prøver jo iherdig hele tiden å gjøre som han vil - og dersom resten av verden vender han ryggen ved å vende tommelen ned til amerikanske varer så kanskje det er et signal han forstår?
Problemene i Kina blir jo faktisk verre med Trump ved roret. Kina har en nøkkelrolle i miljøkampen - Trump ønsker ikke et USA i den rollen. USA er verre enn Kina!

mroek

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. august 2020, klokken 22:05
Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 19:16

Man kan jo ikke si at det er galt, rent lovlig sett. Egoistisk og usympatisk, til en viss grad sett fra mitt ståsted kanskje. Men vi har vel alle til en viss grad usympatiske og egoistiske trekk.

Jeg synes bare det er veldig feil å understøtte ett menneskeundertrykkende diktatur når man har alternativer bare for å spare noen lusne kroner.

Men per i dag er det ingen aktuelle alternativer for meg. Så kan man hevde at da burde jeg heller kjøre fossilbil inntil et alternativ dukker opp, men det har jeg heller ikke lyst til. Det at en boikott i ytterste konsekvens går mer ut over den jevne kinesiske arbeider enn regimet er det heller ingen som sier noe om.

Vi kommer uansett ikke videre her, tror jeg. I mine øyne er det litt dobbeltmoralsk å ønske boikott av en bestemt produktgruppe, mens alt annet er "greit", fordi det er vanskeligere å holde kontroll på. Og som nevnt utallige ganger tidligere, også europeiskproduserte biler har en stor prosentandel kinesiske komponenter. Og siden man ikke vet direkte noe om andelen, så er det greit å lukke øynene for det...

Torz

Statistikken for elbilkjøp i juli viser en kinesisk modell, MG ZS. Det er solgt 337 slike biler. Ut fra elbillistens topp 15 utgjør dette rundt 8%. Nye modeller, nesten uansett merke, har en tendens til å gå høyt opp på salgslistene med en gang de begynner å levere. Topp 3 i juli består av Audi e-tron, Mercedes EQC og Hyundai Kona. MG kommer inn på 4. plass.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opjQBW/nesten-700-slike-fant-veien-til-norske-kunder-i-juli

automat

Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 23:05

Vi kommer uansett ikke videre her, tror jeg. I mine øyne er det litt dobbeltmoralsk å ønske boikott av en bestemt produktgruppe, mens alt annet er "greit", fordi det er vanskeligere å holde kontroll på. Og som nevnt utallige ganger tidligere, også europeiskproduserte biler har en stor prosentandel kinesiske komponenter. Og siden man ikke vet direkte noe om andelen, så er det greit å lukke øynene for det...

Denne delen av diskusjonen har uansett vært oppe før, det er bare å bla bakover i tråden.

Men hvis målet er å begrense kinesisk handel (ikke boikotte alt kinesisk), så er jo det å unngå at kinabiler får aksept på vestlige markedet en særdeles lavthengende frukt.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA