Hovedmeny

Tesla Model Y har varmepumpe

Startet av kodax, fredag 13. mars 2020, klokken 23:54

« forrige - neste »

Samco

Basert på BMW i3 er varmepumpe bare noen få mil mindre vinterrekkevidde enn mot sommeren. Så om Teslas Y er like effektiv så blir den utrolig interessant som min neste EV.
Y fjerner minusene som modell 3 har spennende bil.

Tellus

Nå må man ikke overdrive betydningen av varmepumpe. Der er andre faktorer enn kupeoppvarming som gjør at rekkevidden blir mindre om vinteren. Kald luft er tettere/tyngre enn varm luft og øker luftmotstanden. I tillegg øker den indre motstanden i batteriet med fallende batteritemperatur.

Under normale vinterforhold så regn med 1-2 kW spart med varmepumpe på langtur. Med andre ord du sparer 3-6 kWh på en 3 timers tur. I lav hastighet så er jo dette ikke ubetydelig, men når du cruiser rundt i motorveihastighet så utgjør det relativt lite rekkevidde.

Alle monner drar selvfølgelig.

RuneW

Sitat fra: Tellus på lørdag 28. mars 2020, klokken 12:03
Nå må man ikke overdrive betydningen av varmepumpe. Der er andre faktorer enn kupeoppvarming som gjør at rekkevidden blir mindre om vinteren. Kald luft er tettere/tyngre enn varm luft og øker luftmotstanden. I tillegg øker den indre motstanden i batteriet med fallende batteritemperatur.

Under normale vinterforhold så regn med 1-2 kW spart med varmepumpe på langtur. Med andre ord du sparer 3-6 kWh på en 3 timers tur. I lav hastighet så er jo dette ikke ubetydelig, men når du cruiser rundt i motorveihastighet så utgjør det relativt lite rekkevidde.

Alle monner drar selvfølgelig.

Så du savner ikke varmepumpe i Teslaen din?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tellus

Det hadde jeg sikkert gjort om jeg hadde hatt Tesla  ;D

RuneW

Sitat fra: Tellus på lørdag 28. mars 2020, klokken 16:39

Ok, så du har bare planer om å kjøpe en?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tellus

Så snart de lager en premium bil som ser ok ut ja. Evnt. en billig mindre bil som kan erstatte min Opel Amper-E. Den har ikke varmepumpe forøvrig.

Motorwatt

Sitat fra: Tellus på lørdag 28. mars 2020, klokken 16:39
Det er vel ikke sikkert at Teslas varmepumpe har samme funksjonalitet som den i din i-Pace? Kanskje de har funnet på noe lurere?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tellus

Funksjonaliteten er nok lik, men det kan godt hende de har gjort noe smart som gjør den bedre. Tipper den er billigere i hver fall  :)

Rocklobster

Kjørte Kona Electric i fjor vinter til hytta og 3 SR+ i vinter. Ble litt sjokkert over å miste 40% av rekkevidden i min SR+. Jeg starter til og med fra oppvarmet garasje. Tesla er mest effektiv på sommeren, Kona var det om vinteren. Y blir derfor forhåpentligvis det beste av alle verdener :) fasiten kommer vel forhåpentligvis om ikke så lenge.

RuneW

Sitat fra: Tellus på lørdag 28. mars 2020, klokken 18:45
Så snart de lager en premium bil som ser ok ut ja. Evnt. en billig mindre bil som kan erstatte min Opel Amper-E.

Det høres veldig ut som et nei...

Så vidt jeg kan se så er det kun 2 av dine siste 16 poster på forumet i tråder som ikke har med Tesla å gjøre.

Så til å ikke eie eller har planer om å eie, så er du imponerende opptatt av Tesla i alle fall  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 14. mars 2020, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..
Savner det i SR+ som har veldig lite batteri og merkbart redusert rekkevidde om vinteren.

Skru av auto på AC-anlegget. Vifta på 1 eller 2. Resirkulering av luft. Rekkevidden blir nå mye, mye bedre.

mroek

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 03:01
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..
Savner det i SR+ som har veldig lite batteri og merkbart redusert rekkevidde om vinteren.

Skru av auto på AC-anlegget. Vifta på 1 eller 2. Resirkulering av luft. Rekkevidden blir nå mye, mye bedre.

Min erfaring med resirkulering (i fossilbiler av forskjellige typer) er at det ofte dogger rimelig kjapt, og luften blir dårligere etter litt tid (naturlig nok). Funksjonen er vel primært ment til kortvarig bruk der man ikke ønsker uteluften inn i kupeen. Er Teslas resirkulering annerledes?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

z4rd

Jeg mener i alle fall at det ikke er nødvendig med resirk av luft, men holder massevis å skru ned hastigheten på vifta, og fortsatt beholde AC på.

Jeg gjør dette selv, og aldri problem med fukt/dugg, kun ved spesielle tilfeller, men da vil det dugge uansett før man kjører vifta opp i 4-5 typ.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

emurof

Sitat fra: mroek på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:03
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 03:01

Min erfaring med resirkulering (i fossilbiler av forskjellige typer) er at det ofte dogger rimelig kjapt, og luften blir dårligere etter litt tid (naturlig nok). Funksjonen er vel primært ment til kortvarig bruk der man ikke ønsker uteluften inn i kupeen. Er Teslas resirkulering annerledes?

Ikke vet jeg. Det har dugget en sjelden gang. Da har jeg midlertidig skrudd på oppvarming av front- og bakrute til det blir bedre.

mroek

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:33
Sitat fra: mroek på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:03

Ikke vet jeg. Det har dugget en sjelden gang. Da har jeg midlertidig skrudd på oppvarming av front- og bakrute til det blir bedre.

Jeg skjønner bare ikke at det ikke må bli forferdelig dårlig luft i bilen om man kjører med resirkulering permanent aktivert. Nå er jo ikke biler på noen måte hermetisk tette, men de er normalt sett tette nok til at med resirkulering så kommer det temmelig lite uteluft inn i bilen, og da skulle man tro at det etterhvert ble overskudd av karbondioksid og underskudd av oksygen. Det finnes muligens/antakelig sikkerhetsfunksjoner som skal forhindre at det blir for ille, men uansett er det ikke meningen at man skal bruke resirkulering som et strømsparetiltak.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA