Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot Partner 2001 mod tilsalgs

Startet av elektrolux, søndag 09. desember 2007, klokken 21:59

« forrige - neste »

elektrolux

Gratulerer Buddy og Samferdselsministeren. Fornuften seiret. :D

TV2 nyhetene meldte at Byddy igjen får parkere fritt på alle offentlige plasser.

Nå er den hverken bil eller motorsykkel, men EL kjøretøy.

Vet ikke om den nye betegnelsen kun gjelder for Lette Elbiler, eller om Elbilene mine og Elscooteren også er omklassifisert til Elkjøretøy?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Ja dette var en julegave på forskudd til Buddy  ;D

Her i Trondheim har jeg aldri hatt problemer med parkeringsetaten, de har vel avventet situasjonen i Oslo, men ivrige etter å gi bøter hvis tiden er overskredet er de.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

tom

Det varmer jo litt å høre at Samferdselsministeren hudfletter vegdirektoratet.

Jeg mener at det er den samme type duste definisjon som ligger tilgrunn for det systemet vi har med elbiler i kollektivfelt.  Politikerne relaterte ikke sin diskusjon til den definisjonen av kollektivfelt som er etablert av vegdirektoratet, politikere snakket om bussfelt/kollektivfelt/etc som sum av de tiltak som er etablert for å hjelpe kollektivtrafikken frem.  Resultatet er et tiltak som i Oslo fremstår som totalt meningsløst implementert, der elbiler kun kan benytte bruddstykker av bussfelt /kollektivfelt/etc. 

Denne saken viser at det kan være mulig å få Samferdselsministeren til å si at elbiler skal kunne benytte seg av alle tiltak som er etabler for å hjelpe kollektivtrafikken frem uansett hvordan det faktisk er skiltet.   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

At man kan parkere på tvers er jo ikke klart, da. Formuleringen er 'innenfor oppmerka felt...'. Men da er vi tilbake til square one; hva om hjulene er innenfor, men en bit av karosseriet stikker utenfor? Buddy får ikke plass med hele karosseriet på tvers i de aller fleste felt jeg vet om.

ilmar
Polestar i bestilling

Lars C. Krogenæs

#4
Utgangspunktet må jo da være at man kan parkere på tvers, og stikker rumpa ut, skal det håndteres slik som for alle andre biler som stikker utenfor. En Hummer stikker alltid utenfor oppmerkede felt, men får aldri bøter, og jeg har heller aldri sett biler få bot hvis de bare stikker litt utenfor.

Vi er dessuten heldige og har fremdeles snø deler av året. Da er det fritt fram :-)

At man også får lov til å parkere flere biler i samme felt, betyr at alle gode buddyer som finner en ledig plass tar denne, slik at man "holder av", en plass til nestemann. Først når alle ledige parkeringsplasser er fyllt opp, begynner man å parkere på de avholdte plassene.

Kanskje jeg snart må vurdere å bli en buddy jeg også?

Se forøvrig TV2 innslaget på denne siden

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 05. desember 2007, klokken 22:58
At man også får lov til å parkere flere biler i samme felt, betyr at alle gode buddyer som finner en ledig plass tar denne, slik at man "holder av", en plass til nestemann. Først når alle ledige parkeringsplasser er fyllt opp, begynner man å parkere på de avholdte plassene.

Smart, men jeg tror nok dette vil kunne være en stor kilde til frustrasjon hos andre bilister. Og til økte miljøutslipp, ettersom de må kjøre rundt enda lenger for å finne en parkeringsplass. ;) jeg vil derfor (pga første argument; det andre var mest ment som en spøk) anbefale å være forsiktig med dette, og heller hjelpe *alle* bilister ved å være flinke til å spare på plassene. Vi er jo fortsatt en minoritet, så jeg har tro på å få bedre fotfeste og tilhengere ved det gode, heller enn "trusler og makt". :)  Litt som å være "glad-kristne" heller enn svovelpredikanter. (pun not intended)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA