Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning?

Startet av Norse_Hansen, torsdag 30. januar 2020, klokken 04:32

« forrige - neste »

Counterpointer

Hengerfeste på performance føles litt som hengerfeste på 911, det passer ikke helt sammen.....

Men jeg synes jo det er litt rart med performance på SUV i det hele tatt, så tilhører sikkert en liten gruppe [emoji1744]

hemi

Jeg har brukt M5,S8, panamera som trekkbil mange ganger... Overaskende populært med hengerfeste på de når de skal selges også.

Model Y er en model 3 med litt høyere taklinje, det er ikke en SUV, det er ikke en 911.

1000kwh

Sitat fra: hemi på fredag 10. april 2020, klokken 14:39
Jeg har brukt M5,S8, panamera som trekkbil mange ganger... Overaskende populært med hengerfeste på de når de skal selges også.

Model Y er en model 3 med litt høyere taklinje, det er ikke en SUV, det er ikke en 911.
Går jo bedre enn en 911 + at man har råd til en seilbåt i tillegg :D

spirrevipp

La inn en reservasjon sist lørdag "just-in-case", håper det går greit å legge til hengerfeste.

Med prisstigning på X så blir det neppe aktuelt å bytte fra X75 til X LR, koster mer enn det smaker.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

hemi

Sitat fra: 1000kwh på fredag 10. april 2020, klokken 15:24

Går jo bedre enn en 911 + at man har råd til en seilbåt i tillegg :D

nuvel ;)

Min TM3P har blitt brukt 1 gang siste mnd nå, kjører såpass lite om dagen at jeg har valgt å helle kjøre kosebiler de få dagene jeg drar ut. Kjørte en hel tank med 98 oktan i går. De fleste har vel registrert godt over middels mange sportslige biler ute om dagen.

Fikk testet TM3P på sommerdekk igjen iaf, er jo uten tvil en bra morsom daily, men man skal ha ganske kip 911 for at teslaen er raskere, så har man hele  følels aspektet av det hele og morroa med manuelt gir.

Bil er litt logistikk om dagen og har en bil stående i utlandet jeg gjerne skulle hatt her nå, det er jo ikke bare bare....

xerxes

dyrt hengerfeste ja! har hvit bil med 7 seter, hvite seter og fsd for 575 000- hvis de ikke lar meg legge på hengerfeste til kostpris så blir det for dumt å betale så mye for feste. aldri brukt det uansett, så da blir det uten. men regner med de er rimelige på det når bilen skal leveres.

har også bestilt 5 seter performance med hvite seter og fsd til litt over 600 000. hvis 7 seter drøyer lenge kan det hende jeg går for den.

anorway

Slik kan hengerfeste på Model Y koste deg 70.000 kroner.

Via en e-post til Motor, beroliget informasjonssjef Even Roland Sandvold de norske kundene som allerede hadde reservert bilen:

– Kunder som reserverte Model Y før prisøkningen og ikke gjør noen endringer i bestillingen sin, vil beholde prisen de fikk forespeilet da de reserverte. Hvis de gjør endringer i bestillingen sin (utstyr, lakk, felger, osv.), flyttes bestillingen over på ny prisliste.

https://www.motor.no/artikler/elbil-tesla-oker-prisene-slik-far-det-tilbakevirkende-kraft/

Stark

Veldig lyst på hengerfeste, men det vil koste meg 92.422. Pris på bestilling er 474.320 og ny pris ink hengerfeste er 566.742.
Det blir nok ikke noe hengerfeste nei...

Dieselgubben

Det er jo ikke enkelt å spå om prisutvikling i disse dager. Det er nå antakeligvis lagt inn en veldig svak norsk krone i TMY prisen. I tillegg er det jo stor usikkerhet om hvor stor etterspørselen etter bilen globalt kommer til å bli i krisetid. Samtidig øker spareraten blant folk - kommer det til å fortsette når krisen er over eller er man da klar for å leve livet og svi av noe penger på ferie / bil /annet? I tillegg trues jo bilindustrien med store co2 bøter - men kanskje har bilsalget generelt gått mye ned, så da behøver man ikke selge så mange elbiler for å få ned snittet? Og dermed ikke så voldsomt prispress i elbilmarkedet? Vanskelig å spå noe som helst om prisutviklingen på TMY. Men jeg føler meg ganske trygg på at utviklingen i valutakurs kommer til å trekke i retning av billigere TMY enn dagens pris.

turfsurf

De som tror Model Y kommer til å synke i pris igjen tror jeg kommer til å få en kraftig overraskelse.

Model Y LR er fremdeles 5k billigere i Norge en i USA, i tillegg er FSD over 20k billigere. Performance er det enda større forskjell på, ca 30k.

Tesla har og for vane å porsjonere ut prisøkning i flere runder, som de gjorde med Model S i 2015/15.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. april 2020, klokken 13:10
De som tror Model Y kommer til å synke i pris igjen tror jeg kommer til å få en kraftig overraskelse.
Spørs jo hvilken tidshorisont du tenker på. Er helt enig på kort/mellomlang sikt.

På litt lengre sikt kan mer skje. Model 3 var først dyrere for så å falle i pris og er nå satt opp igjen i pris til litt høyere. Sammen med endringer i spesifikasjoner og hva som følger med er det vanskelig å sammenligne epler mot epler.

Konkuransesituasjonen og stadig bedrede marginer gjør at Tesla kan komme til å senke prisene senere.

Plutselig kommer en ny og bedre batteriteknologi/kjemi til halve prisen f.eks.  Så ingen grunn til å kunne si noe sikkert på lang sikt.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. april 2020, klokken 14:47

Plutselig kommer en ny og bedre batteriteknologi/kjemi til halve prisen f.eks.  Så ingen grunn til å kunne si noe sikkert på lang sikt.

Tror du den kommer "plutselig"?

turfsurf

Spørs jo hvilken tidshorisont du tenker på. Er helt enig på kort/mellomlang sikt.
Ja, nå tenker jeg først og fremst frem til Model Y kommer på markedet i Norge.

Om ett par år er det tydelig at Tesla forventer en kraftig økning i batteriytelse/kr m.t.p. behovene for Semi, Roadster og CT, så da kan de sikkert senke prisene hvis nødvendig. Da vil vi nok og se endringer i X og S.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 11. april 2020, klokken 15:31

Tror du den kommer "plutselig"?

Kanskje på noen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Trond.m

Jeg forsøkte å kontakte Tesla for en tid siden for å få lagt til hengerfeste. Det var umulig å komme gjennom som vanlig. Får kontakte dem nå, men hvis hengerfeste vil medføre at bilen får prisøkning, så kommer jeg til å kansellere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA