Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

offpist

04. februar er noen dager jo... Og det er solgt, jeg ringte de samme dag den ble lagt ut.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

leafnor

Sitat fra: offpist på søndag 08. mars 2020, klokken 11:35
04. februar er noen dager jo... Og det er solgt, jeg ringte de samme dag den ble lagt ut.
Det er nok nesten enda hetere marked for disse batteriene enn 40. Men sorten finnes i alle fall.
Fra ene til andre, gravde frem noen analyser på Rapidgate.
Simon A virker å være en smart kar så han får sikkert til å legge inn en temp komp som gir bilen en "feil" temp som kan sette en høyere ampere til lading enn BMS egentlig vil ha. LeafSpy vil sikkert da se denne "fake" temperaturen også. Får høre hva han svarer.
Men, nå vet jeg ikke om batteriet har fått fiks eller ikke, så litt risiko å ha en slik kompensasjon i gateway om det viser seg at batteri er oppdatert.
Vell, I-landsproblem. Primæroppgave å få økt ytelse på hjemmeladet energi.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jossemosse

Ahh, kjipt!! Hadde allerede sendt mail og spurt, men her må man tydeligvis være raskere på avtrekkeren!

Skal du ha enda ett batteri Offpist?!
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

offpist

Sitat fra: Jossemosse på søndag 08. mars 2020, klokken 12:12
Skal du ha enda ett batteri Offpist?!

62 KWH hadde jo vært unektelig kult da..
Men akkurat nå har vi 2 Tesla`r, 1 stk Leaf med 40 KWH og 1 stk Buddy med 15 km rekkevidde.
Så holder kanskje for en stund.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

leafnor

Elle melle, modulen til Gen1 har noen bug. Jeg skal få nærmere informasjon fra utvikleren til Andre på hva det er. Dilemma blir, vente på bug-fri gateway, leve med en med bug, eller bruke mer penger og kjøpe en Gen2 for så å sette 40-batteriet i den. Offpist sin viser det virker.
Å bruke mer penger frister egentlig lite. For den Leaf jeg har, tross det er en Gen1, kjenner jeg. Ny frontrute, Webasto varmer, varmefiks, DAB adapter, isolert varmesystem, vinduspylerfiks, ekstralys, EU-OK til 2022. Eneste å utsette noe på er setene, som er for harde etter min smak for lange turer.
Kjøper jeg en nyere så er det rustne bremser, risiko for parkeringbremswire rustet, piping når det rygges(Parkbrems?), litt svakere motor (Er ikke racerbil uansett), men varmepumpe, noe bedre seter (For meg i allefall), Boose (Tekna), men siste null verdig for min del, synes lyd er grei nok i Gen1.
Huff, I-landproblem de-luxe, og absolutt uvesentlig problem i disse Coronatider i alle fall. Men valget er der, og beslutning på fattes.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Kan du leve med bilen du har så er det nok billigst å beholde man har. Jeg har lyst på TMY, men for hvert år jeg beholder Leaf-en, så nærmer det seg salg av TMY og mulighet for å få kjøpt TMY brukt etter hvert.

Fikser jeg rekkevidden på Leafen som har 101k km nå, så kan jeg faktisk drite i TMY.

Angående rust på parkeringsbremser, fikk min på garanti nå, men fremover så blir det en kost på det hvert fjerde år basert på erfaring. Men jeg slipper månedlig kostnad i form av billån som gjør at det havner stort på plussiden uansett.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: Burger på søndag 15. mars 2020, klokken 10:40
Kan du leve med bilen du har så er det nok billigst å beholde man har. Jeg har lyst på TMY, men for hvert år jeg beholder Leaf-en, så nærmer det seg salg av TMY og mulighet for å få kjøpt TMY brukt etter hvert.

Fikser jeg rekkevidden på Leafen som har 101k km nå, så kan jeg faktisk drite i TMY.

Angående rust på parkeringsbremser, fikk min på garanti nå, men fremover så blir det en kost på det hvert fjerde år basert på erfaring. Men jeg slipper månedlig kostnad i form av billån som gjør at det havner stort på plussiden uansett.
Beholde den jeg har er rimeligst. Så om jeg klarer å se bort fra de små forbedringene i en Gen2 så blir det til det. For den jeg har er jo nesten bedre enn da den var ny 8). Det er selvfølgelig risiko for at noe større går heden, men da er det vell bare å plukke ut 40kWh batteriet, sette bilen på hugger, og sette 40 batteriet i en nyere bil.
Endelig konklusjon gjør jeg når jeg får detaljer på hvilke bug det er i gateway for Gen1.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Burger

Leafnor: Tror det er en god holdning. Jeg regnet på det, betalte 242k for Leafen og dermed 32k i året i lån før renter og omkostninger, runder av til 35k for enkelthets skyld. Setter restverdi av Leaf-en til 0 fordi jeg skal beholde den.

Ved å ikke ta opp nytt tilsvarende billån så kan jeg erstatte 1 drivenhet i året dersom jeg kjøper fra Huggern eller 1/3 i året ved å kjøpe fra merkeverksted. Overfører hele lånebeløpet til egen konto og tipper vi begynner å betale ned i3-en raskere når vi har ~50k på den kontoen.

En annen viktig vurdering jeg ofte holder kjeft om fordi jeg er kanskje litt overivrig/fanatisk, er mulighet for selvkjøring. Spent om Elon klarer å holde det han lovet i fjor, dvs selvkjørende Tesla i noen utvalgte byer ila 2020 i USA. Holder jeg ut med nedbetalt Leaf så kan det hende at jeg aldri skal ha noen ny bil og basere meg på å leie. Dersom tallene for 1/2 pris pr leide km i forhold til eide km for elbil, så vil det frigi masse penger for oss. Tradisjonelt i Norge så fører økt kjøpekraft til økte boligpriser, og vi har da ett meget aktraktiv hus rett ved marka og skogen og kort vei til Solsiden/by dersom man slipper å kjøre selv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Må først poengtere, "problemene" med en mulig gateway til en Leaf og større batteri er flisespikking i forhold til Coronavirus som strør om seg med samfunnsmessige utfordringer. Så er det sagt.

Bug for Gen 1 er at "warning light" er på, 80% ladingen virker ikke, og noen ganger problemer med "autonomy bars", uten at det sies eksakt hva. Tenker det går å leve med at det ikke lar seg gjøre å lade til 80%, og at bars ikke virker som de skal bare bilen går som den skal. Det er værre med varsellyset, som nok blir en mangel ved EU-kontroll. Jeg skal få rede på hvor lang tid det tar til de får fikset det. Min leaf er akkurat blitt OK på EU, så ha jo to år på å få det fikset.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

leafnor

Utgangen for strøm til varmeapparatet blir til overs for en Gen1. Det punktet skal blendes av. Det må også monters en "jumper" mellom to kontakter i den. Så må den tettes.
Modellert en dummy som jeg tenker på 3D-printe, og så lime på med silikon eller tilsvarende. Da skulle den kunne forbli tett.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

leafnor

Den passet som fot i hose. Nå mangler bare resten 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km

SiFi

Den kappa til pluggen var ikke dum, deler du 3D fil ? Eller en link til thingiverse +

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km

Sjalabais

Dette er så gøy å følge med på. Er din utfordring her en votering, så blir det +1 fra meg for å beholde den bilen du har. Fikse det som er, fortsett å legge ut erfaringene dine her til stor glede for oss, og spar masse penger på det. :)
2012 Leaf Tekna

Electric cars in Norway

Burde jo blitt en solid norsk virksomhet dette hvis noen ville startet opp.

Antar Fenix er kjent for flere av dere👍

https://fenix.systems/faq

Og denne karen kjører på..  :+1:

http://leaf380.com/

https://cleantechnica.com/2019/04/26/a-2013-nissan-leaf-with-380-miles-of-range/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA