Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

Burger

Offpist: Skikkelig bra pris på både kjøp og salg. Utrolig artig at du har fått mye lengre rekkevidde med litt guts og mekking :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

offpist

Ja fruen er godt fornøyd, da det er hun som bruker Leaf`n mest.

Vi må få tatt en rekkevidde test en dag, men strengt tatt vil det nok bli rimelig likt en 40kwh leaf.
Ser ut til å være omtrentlig 36 KWH som er utnyttbar, så med 0,2 kwh pr km er vi på 18 mil realistisk rekkevidde.
Så da tenker jeg minimum 15 mil på vintertid og maksimum 22 mil er også mulig en tørr sommerdag med forsiktig kjøring.

Donor bilen ble forøvrig førstegangsreg okt 2018 så da har batteriet mest sannsynligvis SW fix for rapidgate fra fabrikk.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

leafnor

Helt sånn teoretisk:
Trønder på langtur betyr Oslo. Gjort tre turer sørover i sommervarme (E6 over Dovre) som har vist forbruk av 82 kWh. (I 20+ varme)
Med 40 kWh batteri i min 2012 skal det teoretisk gå å komme seg til Oslo via E6 på to hurtigladinger.
En på Dombås og en i Lillehammer, begge til ca 65%. Forutsatt maks 100 på motorvegen.
Kan legge på en lading til, men den vi ta samme tid som det å presse 110 og varme batteri og få rapidgate på lading tre.
Kunne nesten gjort en slik Bjørn Nyland 1000km Challenge, Trondheim=>Oslo=>Trondheim bare for turens del om en gjorde en slik upgrade.  :angel:

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Cned86

Brukt bilen litt? Fungerer alt som det skal?
Er nysgjerrig, spennende prosjekt :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

offpist

Ja bilen er i daglig bruk, og alt fungerer utmerket.
Vi har kjørt den nesten tom også og det går 36kwh+ inn da.

Det eneste jeg har oppdaget som er bug så langt er:
-Hvis jeg kjører Leafspy og leser av feilmeldinger så kommer det noen feilmeldinger på HV batteri som beskriver CAN bus kommunikasjon. Dette har i følge "Simon Andre" noe å gjøre med oppstartsprosedyren å gjøre og påvirker ikke vanlig funksjon. Det er ingen feilmeldinger i instrumentpanelet så sånn sett spiller det ingen rolle.

-Tid for lading gjenstår: Denne stemmer ikke lengre. Her står det alltid 3 timer og 30 min gjenstår.

-Estimert range i app stemmer ikke når batteriet er over 8 av 12 barer, da står det bare --.

Estimert range i Guessometeret i bilen er riktig så stresser ikke med feil visning i app.

Kjører:

Sjalabais

Er ikke det snodig at appen sliter når bilen gjetter noenlunde riktig? Begge bruker vel den samme informasjonskilden?
2012 Leaf Tekna

offpist

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 25. februar 2020, klokken 07:08
Er ikke det snodig at appen sliter når bilen gjetter noenlunde riktig? Begge bruker vel den samme informasjonskilden?

Jo det kan man kanskje si. Men slik er det altså..
En teori jeg har er at bilens lader også gjør seg noen beregninger om kapasitet og gjenstående ladetid og rekkevidde. Og disse beregningene vil så klart avvike med batteriet sitt anslag.

Simon Andre sier de jobber med å løse dette, men må gjøre mer tester.
Kjører:

leafnor

Har skaffet meg 40 kWh batteri. Mangler fysisk å få det og gateway fysisk i hus.
Batteriet er fra en vraket LE. Den kom på vegen lenge for Rapidgate var blitt et begrep. Derfor en viss risiko for at det rapidgater etter noter. Går neppe å få en gratis rapidgatefix av BMS  hos forhandler:D
Men, doblingen av batterikapasitet fra dagens batteri som på en god dag lader seg til 210 GIDS fortrenger lett et par rapidgateladinger.
Klør i fingrene å komme i gang 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Nissan har en programvare de kaller for Nissan Consult.
Og den er det mange som har tilgang på her i Norge, hvem som helst kan kjøpe det.
Det finnes en del piratkopier også på markedet, men nok om det.

Så, der tror jeg fremdeles det er fint mulig å oppdatere SW i en modul uten å måtte oppsøke Bertel O Steen.

Spørsmålet er mer om det er et problem at den sånn gateway står i mellom, jeg ville sendt mail til SimonAndre og bare spurt om det.. skulle ikke forundre meg om de har en fix for det også.
Kjører:

leafnor

Det går å manipulere gjennom temperaturen som rapporteres av batteriet.
For sett at han der nederlender som oppgradere Leaf med et ekstra batteri har en gateway som manipulerer temperaturen for å tillate større strømstyrke ved lading. Både for kaldt batteri og for varmt hovedbatteri.
Så han Simon skulle kunne legge inn en temperaturkompensering som fortalte at batteriet har en lavere temperatur enn virkelig for å få opp amperstyrken. Jeg hører med ham.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Jossemosse

Noen tips til hvordan man kjøper batteri Leafnor? Kjøpte du av norsk hugger? Sto du på en venteliste, eller ventet du til det kom ut en på nettside? Hva endte du opp med å betale? Har kun sett priser på 24kWh batteripakke, og de koster mye mer enn jeg hadde vært villig til å betale
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

offpist

Her er siden å følge med på:
https://finndel.no/delebiler.aspx?bk=165502&bil=1

Men akkurat nå er det så stor pågang at huggerne har telefon liste på de som venter på batteri.
Og batteriet blir solgt til den som betaler mest, så det er med å drive prisene oppover.

Batteriet er gjerne solgt allerede før bilen havner ute på nettet, så man må gjerne være litt i forkant.

Jeg fikk SMS fra Sunnfjord Bil om batteri og tipset Leafnor.
Kjører:

leafnor

Sitat fra: Jossemosse på søndag 08. mars 2020, klokken 08:32
Noen tips til hvordan man kjøper batteri Leafnor? Kjøpte du av norsk hugger? Sto du på en venteliste, eller ventet du til det kom ut en på nettside? Hva endte du opp med å betale? Har kun sett priser på 24kWh batteripakke, og de koster mye mer enn jeg hadde vært villig til å betale
Jeg har vært på ventelister, men det var som Offpist sier, han som kom opp før meg. Jeg bydde, og vant det batteriet.
Har meldt meg av fire huggere nå der jeg var på liste. Noen for å by, andre fulgte listen sin etter sigende og hadde fast pris 60k.
Prisen er så at en må nok ut med mer enn 1000kr/kWh.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Jossemosse

60k var mer enn jeg hadde håpet på for ett 40-batteri ,.. Helst hadde jeg håpet på at det kunne være mulig å få kjøpt et 62-kWh, så kunne jeg satt det inn i den nye 40-leafen jeg har, og deretter sette 40-batteriet fra den over i min gamle 24-leaf! Men å få tak i 62kwh batteri er vel nesten håpløst :/
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

Sitat fra: Jossemosse på søndag 08. mars 2020, klokken 11:00
60k var mer enn jeg hadde håpet på for ett 40-batteri ,.. Helst hadde jeg håpet på at det kunne være mulig å få kjøpt et 62-kWh, så kunne jeg satt det inn i den nye 40-leafen jeg har, og deretter sette 40-batteriet fra den over i min gamle 24-leaf! Men å få tak i 62kwh batteri er vel nesten håpløst :/
Ikke mange dagene gammel denne:
https://finndel.no/bilinfo.aspx?bnr=50955&f=805&bk=165502&no=3
Men batteriet er nok solgt, dog det går jo å høre med de.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA