Avstemning. Ny ordning gir elbileierne prissjokk, Ionity-nettverket.

Startet av Electric cars in Norway, fredag 17. januar 2020, klokken 17:46

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Er det skremmende lesing?  Vurderer selv dette i denne tre timer gml nyheten fra TV2.no

Vil du benytte Ionity-nettverket eller ikke?

Kopi av dagens TV2 nyhet under med bilde under og legg gjerne inn ditt svar. Legg gjerne til flere svaralternativer.

Forsiden Broom

https://www.tv2.no/broom/11143004

Og VG har denne nyheten som lenker til Tek.no. Lenke under og bilde nederst.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9Boo6/elbilladerne-fra-ionity-endrer-prismodell-blir-svindyre

Kopi fra TV2:
Ny ordning gir elbileierne prissjokk

Lade-giganten Ionity går nå ut med sin prisstruktur på strøm. Den er dårlige nyheter for mange elbileiere.

Her blir det dyrt å lade bilen.

Frank Williksen

3 timer siden

At de er rimelige i bruk har vært et av de store fortrinnene til elbilene så langt. Avhengig av hvor og hvordan du lader, er det til dels mye rimeligere å kjøre på strøm, enn på bensin eller diesel.

Men i dag kom en nyhet som har fått mange elbileiere til å steile. Ionity – det europeiske ladenettverket for elbiler, som er et samarbeidsprosjekt mellom BMW, Mercedes, Ford og VW-gruppen – annonserer nå en ny prisstrategi basert på pris pr. kilowatt time (kWt). Det nye prissystemet trer i kraft fra 31. januar.

Ionity bygger nå ut ladere i høy hastighet og har også en flere ladestasjoner på plass i Norge.

For kunder uten avtale er den nye prisen deres 0,79 euro pr. kWt, uansett hvor i Europa man lader elbilen. Dette tilsvarer med dagens kurs ca. 8 kroner.

Strømforbruk på ca 2 kWt pr. mil er ikke uvanlig, noe som da vil bety en energikostnad per mil på ca. 16 kroner. Til sammenligning vil tilsvarende kostnad for en Euro 6 diesel med et forbruk på rundt en 0,5 liter per mil være ca. halvparten av dette.

Å få opp mange ladestasjoner blir viktig hvis de store europeiske markedene skal gå over til elbiler.

Åpner for andre merker
Ionitys nettverk består allerede av mer enn 200 hurtigladestasjoner med mer enn 860 ladepunkter i 20 land over store deler av Europa. Laderne kan levere opptil 350 kW.

Gjennom Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service og Volkswagen WeCharge får bilister med disse bilmerkene som kjører mye på europeiske motorveier gunstige priser på lading ved Ionics hurtigladestasjoner. Det betinger imidlertid at man betaler en månedlig avgift. Ett eksempel: For Audi-eiere ligger denne på 189 kroner per måned.

Ionity er også åpne for å gjøre tilsvarende løsninger tilgjengelig også for andre bilmerker.

Velg hva som passer best
Bilister med andre merker, eller som sjelden kjører på motorvei og ikke har en slik avtale, vil altså prisen for lading på Ionic hurtiglader være 0,79 euro pr. kWt.

– Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.

Ionitys utbygging av ladestasjoner i Europa blir sett på som svært viktig for å legge til rette for økt elbilsalg her.

Det er bare gått noen få måneder siden Ionity lanserte en ny generasjon av sin High Power Charger (HPC). Den prisbelønte nyheten utmerker seg blant annet ved intuitivitet og stor brukervennlighet med kommunikasjon på flere språk. Står man fast, er en hjelpelinje åpen 24/7 med operatører som kan svare på syv språk.

Når Ionity-nettverket er ferdig utbygd, skal dette være på plass i 24 europeiske land innen utgangen av 2020, og levere hundre prosent fornybar energi.

Dette betinger naturligvis store investeringer. Og de må elbileierne nå med all tydelighet være med på å betale...

[attachment id=0 msg=871955]

[attachment id=1 msg=871955]

[attachment id=2 msg=871955]

Electric cars in Norway

hELgenen

Ja dette var jo gode nyheter for fossilfolket.
Jeg kommer selvfølgelig ikke til å benytte Ionity etter dette stuntet. Helt uavhengig av hva de måtte komme frem til av endringer senere. Selv om jeg kun skulle ha behov for en eller to hurtigladinger i året og følgelig kunne gi blanke f. I hva det kostet,så liker jeg ikke følelsen av å bli voldtatt. Derfor Bye,Bye Ionity.

OhmPaPa

Dette innlegget viser tydelig hvilke nettaviser som prioriterer clickbaits foran sannheten.

De trekker frem det verst tenkelige tilfellet for å sjokkere leserene til å klikke.

Nå kan vi her inne mere om elbiler enn folk flest så mange av oss gjennomskuer clickbaitingen.

Men hva med saker jeg ikke har så god kunnskap om? Er sannheten like fordreid der også? Bare at da skjønner jeg det ikke?

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. januar 2020, klokken 19:58
Men hva med saker jeg ikke har så god kunnskap om? Er sannheten like fordreid der også? Bare at da skjønner jeg det ikke?

Jeg har lenge sagt at desto mer du vet om en sak du leser om i media, jo mer oppgitt blir du (over medias dekning). Så i utgangspunktet vil jeg tro du har rett. Men så klart, da vet heller ikke jeg om det :P
Model S 85D

RJK

Har benyttet Ionity en stund, og foretrukket de langt foran de andre. Blant annet hadde jeg en fin tur til Danmark og Tyskland i høstferien, der det utelukkende ble brukt Ionity foruten litt AC-lading mens vi var innom Legoland.

Den gode introprisen trodde jeg skulle følges opp med en fornuftig prising når den uunngåelige endringen ville komme. Trodde Ionity skulle vise seg som den store Teslakonkurrenten, for å vise at man ikke trenger en Tesla for å kunne nyte både korte og lange turer med elbil, til glede for miljøet.

Alternativet med å ta langtur med elbil fremfor flytur når det er nedover i Europa eller innenfor Skandinavia, ser dessverre ikke like fristende ut lengre, når det blir langt dyrere enn å reise med en dieseltraver.

Turer der man først og fremst benytter seg av hjemmelading, vil selvsagt fremdeles være langt billigere med elbil. Men nå frister de andre operatørene langt mere. Så, med mindre Hyundai gir meg abonnement til 0,- NOK og pris rundt 3,- NOK (+/-) per kWh, så har de mistet meg som kunde.

Takk skal dere f..n meg ha, Ionity. Dette ser ut som et slags Takk for sist"/siste desperat stikk fra "fossilmafiaen", og det skal selvsagt merkes godt hos de at dette ikke godtas.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på fredag 17. januar 2020, klokken 21:39Den gode introprisen trodde jeg skulle følges opp med en fornuftig prising når den uunngåelige endringen ville komme. Trodde Ionity skulle vise seg som den store Teslakonkurrenten, for å vise at man ikke trenger en Tesla for å kunne nyte både korte og lange turer med elbil, til glede for miljøet.

Takk skal dere f..n meg ha, Ionity. Dette ser ut som et slags Takk for sist"/siste desperat stikk fra "fossilmafiaen", og det skal selvsagt merkes godt hos de at dette ikke godtas.
Det virker som du ikke helt har forstått hensikten med Ionity nettverket :)

Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.

ProsjektX

En annen viktig ting er jo det idiotiske "abonnementet" om du ønsker lavere kWt pris. Det er å gå baklengs inn i fremtiden med "lock-in" taktikker. kan noen se for seg å måtte ha abonnement hos forskjellige drivstoffkjeder for å fylle diesel f.eks? og hvis du ikke har så betaler du 4x pris takk!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: RJK på fredag 17. januar 2020, klokken 21:39
Den gode introprisen trodde jeg skulle følges opp med en fornuftig prising når den uunngåelige endringen ville komme. Trodde Ionity skulle vise seg som den store Teslakonkurrenten, for å vise at man ikke trenger en Tesla for å kunne nyte både korte og lange turer med elbil, til glede for miljøet.

Hovedutfordringen for Ionity er jo at de eies av konkurrerende bilfabrikanter. De har derfor ikke mulighet til å bruke Ionity prising som markedsføring og for å fremme bilsalget på samme måte som Tesla kan.

Jeg forventer derimot at vi snart kommer til å se mange forskjellige kampanjer på lading fra eierne Hyundai, Ford, VW osv. Vi må bare være litt tålmodige her...  ;)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:42
En annen viktig ting er jo det idiotiske "abonnementet" om du ønsker lavere kWt pris. Det er å gå baklengs inn i fremtiden med "lock-in" taktikker. kan noen se for seg å måtte ha abonnement hos forskjellige drivstoffkjeder for å fylle diesel f.eks? og hvis du ikke har så betaler du 4x pris takk!

Enig. Dette kunne de jo heller styrt med kommunikasjon over CCS-pluggen. Om bilen som kobles til er en Audi, Porsche eller fra en annen fabrikk som er med i samarbeidet så blir det lav pris. Uten noen tidsbegrensning, abonnement eller lignende.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: Rollep på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på fredag 17. januar 2020, klokken 21:39Den gode introprisen trodde jeg skulle følges opp med en fornuftig prising når den uunngåelige endringen ville komme. Trodde Ionity skulle vise seg som den store Teslakonkurrenten, for å vise at man ikke trenger en Tesla for å kunne nyte både korte og lange turer med elbil, til glede for miljøet.

Det virker som du ikke helt har forstått hensikten med Ionity nettverket :)

Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.

Og dette skal kun være aktuelt for de som stadig må hurtiglade også i hverdagen?

For meg har Ionity gjort det aktuelt å gjøre langturer med elbil, inntil nå. Dette er en stor brems for alle som kun har behov i perioder.

Det er og snakk om at de ikke har uttalt før at dette kun gjelder de som må gjøre dette ofte, og sånn sett mener jeg at disse prisene bryter med det uttalte målet.

Men uavhengig av om Ionity mener det kun skal være for storforbrukerne, så hevder jeg min rett til å si min mening om dette, og at dette er særdeles kundefiendtlige priser.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: goggo på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:47
Sitat fra: RJK på fredag 17. januar 2020, klokken 21:39

Hovedutfordringen for Ionity er jo at de eies av konkurrerende bilfabrikanter. De har derfor ikke mulighet til å bruke Ionity prising som markedsføring og for å fremme bilsalget på samme måte som Tesla kan.

Jeg forventer derimot at vi snart kommer til å se mange forskjellige kampanjer på lading fra eierne Hyundai, Ford, VW osv. Vi må bare være litt tålmodige her...  ;)

mvh
Hugo

Så det er da greit at de prisdifferensierer så til de grader, når de har fått 39 millioner Euro i EU-støtte for å bygge et tilsynelatende åpent nettverk av ladere?

https://www.electrive.com/2019/04/25/ionity-secures-funding-for-europ-e-charging-network/

Kjører forøvrig bil fra en av medeierprodusentene, men har ikke hørt noe fra dem om dette. Ei heller støttes brikken dems for å initiere betaling for ladingen.
Bosted Oslo

turfsurf

Ser for meg at bruk av Ionity kun vil bli ved å tegne ett abonnement før Europaferier o.l og så si det opp igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA