Tesla S eller fossil som familiebil?

Startet av Davs, søndag 15. desember 2019, klokken 16:49

« forrige - neste »

1000kwh

Hvertfall ikke økonomisk å kjøpe ny S, selge denne og kjøpe ny 3 igjen. Ikke ta to smeller :p

sfinxern

Bare å slå til på ny S/X nå. Ved levering i desember får du 0,25% rentekampanje :D. Lansert nå.

Edit: det var kun ved kjøp av «Standard range».
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

kesk

Sitat fra: sfinxern på onsdag 18. desember 2019, klokken 09:39
Bare å slå til på ny S/X nå. Ved levering i desember får du 0,25% rentekampanje :D. Lansert nå.

Edit: det var kun ved kjøp av «Standard range».

Hvor står dette?  :D

sfinxern

Fikk mail fra Tesla om ferdigbygde biler på lager klare for rask levering :).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Davs

Da er det en overveiende sannsynlighet for at vi går for en S, men vi blir å vente å se om det kommer noen flere rentetilbud som det som var i sommer. Ikke noe grunn for at S og X skal gjøre det bedre på nyåret enn nå, og med alle modellene som kommer kan man jo håpe på noe tilsvarende. Det har blitt lagt fram mange sterke sider ved S gjennom denne tråden, samtidig mener jeg å ha observert at avskrivningen på Teslaer begynner å bli mer normalisert sammenlignet med dieselbiler. Det beste kjøpet økonomisk blir en 1-3 år gammel brukt S, men for oss blir det nok en fabrikkny bil. Sannsynligvis vil man ha et større verditap på en ny S enn en ett til to år gammel dieselbil.

Er det noen som har erfaring med de adaptive lysene på S og X? Som jeg skrev tidligere mener jeg at lysene er en av de største svakhetene til Tesla over tysk premium. Lysene er statiske og følger ikke veien, men hvor godt fungerer de adaptive lysene med motgående trafikk, samt trafikken man tar igjen? Forsøkte å se på noen av filmene til Teslabjørn, men fant ikke dette demonstrert.
Audi Etron 55 exclusive 2020

1000kwh

Lysene er helt statiske. Det er ekstra dioder for å lyse opp grøft/terreng, men dette har nesten ingen funksjon annet når det er dønn mørkt og du kjører sakte.9

Davs

Sitat fra: 1000kwh på mandag 23. desember 2019, klokken 12:57
Lysene er helt statiske. Det er ekstra dioder for å lyse opp grøft/terreng, men dette har nesten ingen funksjon annet når det er dønn mørkt og du kjører sakte.9
Man må flippe langlysene av og på for hånd?

1000kwh

Sitat fra: Davs på mandag 23. desember 2019, klokken 13:13
Sitat fra: 1000kwh på mandag 23. desember 2019, klokken 12:57
Man må flippe langlysene av og på for hånd?
Nei, den slår på og dimmer selv (over 40kmt, noe jeg synes er praktisk..)

sjokomelk

Sitat fra: Davs på mandag 23. desember 2019, klokken 12:31
Er det noen som har erfaring med de adaptive lysene på S og X? Som jeg skrev tidligere mener jeg at lysene er en av de største svakhetene til Tesla over tysk premium. Lysene er statiske og følger ikke veien, men hvor godt fungerer de adaptive lysene med motgående trafikk, samt trafikken man tar igjen? Forsøkte å se på noen av filmene til Teslabjørn, men fant ikke dette demonstrert.
Som andre også har sagt, så er det bare noen ekstra dioder som gir litt lys i grøftekanten når du svinger.

Demo med Model X fra Bjørn Nyland her:

http://www.youtube.com/watch?v=AjzzmWCXvcU
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Davs

Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. desember 2019, klokken 14:05
Sitat fra: Davs på mandag 23. desember 2019, klokken 12:31
Som andre også har sagt, så er det bare noen ekstra dioder som gir litt lys i grøftekanten når du svinger.

Demo med Model X fra Bjørn Nyland her:

http://www.youtube.com/watch?v=AjzzmWCXvcU

Takk. Har sett denne. Det er mulig jeg ikke fulgte godt nok med, men syntes ikke den demonstrer adaptiven i praksis. Kun grøftelyset.

sjokomelk

Sitat fra: Davs på mandag 23. desember 2019, klokken 14:29
Takk. Har sett denne. Det er mulig jeg ikke fulgte godt nok med, men syntes ikke den demonstrer adaptiven i praksis. Kun grøftelyset.
Det er det som er det adaptive lyset :laugh:
Du ser veldig godt de tre trinnene med lys som kommer i grøftekanten basert på rattutslag i videoen. Det er ikke noe adaptivt med lysbildet foran bilen. Det er statisk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sulle

Nei, den har adaptive lys. Det er bare umulig å se når du sitter inne i bilen... Når du står foran bilen og ser inn i lykten er det mulig å se at det tennes flere dioder etterhvert som rattet svinges. (ble jeg vist av servicetekniker når jeg påstod at det umulig kunne være i orden)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Wibla

@Sulle: Da er man jo like langt? Min gamle Mazda3 fra 2015 med adaptive bi-xenon hadde vesentlig bedre lys enn min 2018 TMS med "adaptive" lys.
2018 Tesla Model S 75D

Sulle

Nei, de adaptive lysene gir ingen grunn til å velge MS over fossil.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Davs

Sitat fra: Wibla på tirsdag 24. desember 2019, klokken 01:02
@Sulle: Da er man jo like langt? Min gamle Mazda3 fra 2015 med adaptive bi-xenon hadde vesentlig bedre lys enn min 2018 TMS med "adaptive" lys.
Sulle har både rett, og tar feil. Filmen over viser hvordan de adaptive lysene fungerer (fint mulig å se fra innsiden), og andre enn Sulle har skrevet at lysene tilpasser seg etter motgående, og møtende trafikk.

For øvrig har vel ingen sagt noe om at de adaptive lysene på en S gir grunn til å velge S over fossil. Men, det har vært et spørsmål om hvordan de adaptive lysene på en S fungerer.

God jul :).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA