Tesla S eller fossil som familiebil?

Startet av Davs, søndag 15. desember 2019, klokken 16:49

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Vigor på mandag 16. desember 2019, klokken 06:50
Enten så kjører du ekstremt lite bil, eller så har du regnet helt feil.
Du kommer spare VELDIG mye mer en 1300kr/mnd med å velge Tesla.
Jeg gikk fra gammel Toyota Prius 2012 modell(200.000) til en stort sett ny S75D(625.000kr) og sparer nå sirka 3000kr i mnd.
Da snakker vi prisforskjell i lånn på 400.000kr.
Kjører sirka 30.000km i året.

Jeg vil si at en Tesla før 800k koster omtrent like mye i måneden som en Audi før 2-300k hvis du kjører omtrent like mye som meg.

Her regner du vel kun differanse i rentekostnader, og inkluderer ikke avskrivning på bilen?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

1000kwh

Argumentet med at de på landet ikke kan ha elbil er jo bare rart. Sannsynligheten for at man har egen lademulighet er jo mye større. Ser ingen plasser i Norge hvor en 60kwh+ elbil byr på noen som helst problemer.

I tillegg er bensinen ofte dyrest på bygda!

heiho

Har bare skumlest, men jeg ville også beregnet et ganske stort verditap på en ny model S. Spesielt mtp. at det kommer så mange nye elbiler de nærmeste årene.

Det ligger mange sene 2018 modeller(1 år gamle biler) på Finn til drøyt 500'. Ser at de fleste av disse har heftelser på oppimot 700'. Der snakker vi et verditap på 200' i året som også må inn i regnestykket.

cra

Sitat fra: 1000kwh på mandag 16. desember 2019, klokken 11:23
Argumentet med at de på landet ikke kan ha elbil er jo bare rart.

Det er ikke bare rart; det er tull! (Men om man setter likhet mellom det å ikke bo i byen -> bo på landet -> bo langt ute i ødemarka så kan jeg forstå at man tror det ikke er mulig med elbil på landet.

Har selv kjørt elbil og bodd på landet i over et tiår; først med Think Classic, og nå med Leaf og Tesla. Alle har fungert helt utmerket. Tenker det er mer "tull" å kjøre Tesla i byen enn Think på landet, med tanke på hvor stor den er.  :laugh:

Når det er sagt så er langtur langtur, uansett hvor man starter og ender opp. Da har rekkevidden på bilen mye å si. Å bo på landet betyr ikke automatisk at man kjører 20 mil hver dag. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Davs

Sitat fra: THE på mandag 16. desember 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Davs på søndag 15. desember 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Trgt på søndag 15. desember 2019, klokken 19:08
Vi har en 2018 model s, og 3 barn. Strålende fornøyd. Helt EPISK bagasjeplass! Har kjørt på 2 ukers ferie med bagasje til 5, samt 2 barnevogner (der en var en dobbel sykkelvogn). Også veldig praktisk med bagasjerom framme. Og så er den veldig gøy å kjøre :-)
Hvorfor kjøpe en kjedelig a6 når du kan kjøpe en model s istedet?
Personlig ville jeg aldri ha kjøpt ny fossilbil nå, mtp. målet om ingen nysalg av fossilbiler i 2025.

Det kan være at dette lar seg gjennomføre, men jeg har ikke troen på det. Om de klarer det betyr det at forholdet mellom tilbud og etterspørsel går i favør diesel i bruktbilmarkedet da el sannsynligvis ikke vil være et fullgodt alternativ for noen utenfor byene.

Nå kjører ikke jeg Model S, men Model X100D. Bor innerst i en fjord på Vestlandet og har hatt elbil som eneste bil i huset i drøyt to år. Vi kjører land og strand rundt, ca 35-40000 km i året. Rekkevidde, lading osv. er helt uproblematisk, og det er etter min mening ikke noe problem å bruke elbil utenfor byene. Unntaket er så langt Finnmark og enkelte andre strekninger i Nord Norge og ytterst på kysten av Vestlandet. For min del er det i alle fall helt utenkelig å gå tilbake til bil med forbrenningsmotor uansett drivstofftype.

Om noen få år vil utvalget av brukte elbiler med god rekkevidde bli større, og det vil også være mulig for de som ikke kjøper nye biler å velge elbil. Jo flere som velger å kjøpe nye elbiler i dag jo flere brukte elbiler vil bli tilgjengelig på bruktmarkedet om noen år. Jeg er såpass fornøyd med min Tesla at jeg ikke planlegger å bytte den ut, men beholde den til den er oppbrukt. Hovedsaklig fordi det ikke finnes noe alternativ som er bedre med tanke på rekkevidde, ladeinfrastruktur, brukervennlighet og plass, bortsett fra å bytte til en ny LR  model X. Uansett fyller vår X100D alle våre behov for bil, og ladenettverket til Tesla (og CCS) blir stadig bedre, og dermed blir bruken av bilen også enklere.

Hvis jeg ikke hadde turt å bytte til elektrisk bil, så hadde jeg i alle fall ikke kjøpt ny premium dieselbil. Hvis jeg ble tvunget til å bytte til fossil, så hadde det nok blitt en nyere Skoda Superb L&K 4x4 til ca 400-450000,-. Det begrenser i alle fall verditapet mye sammenlignet med å kjøpe en A6 til 750000,-. Jeg gjorde for så vidt samme vurdering da jeg kjøpte Teslaen, og kom fram til at med kampanjerente på 0,25% og ca 50-60000,- kroner lavere kostnader i året til drivstoff, bom, ferge, parkering osv., så ble Tesla X100D og en nyere Superb ca. like dyre over levetida. For enkelhets skyld satte jeg restverdi = 0 etter ti år for både Tesla og Skoda. Med lavere kjørelengde i året og ingen bruk av ferge ville regnestykket endt i favør dieselbil, så det er ikke nødvendigvis slik at det lønner seg økonomisk for alle med elbil. Hvis valget står mellom en rimelig fossilbil og en dyr elbil så skal du kjøre mye før regnestykket går i favør elbilen.
Det blir spennende å se om Tesla kommer tilbake med en rente på 0,49 nå mot slutten av desember. Ellers er jeg enig i argumentet ditt for en brukt skoda superb. Det er nok det mest fornuftige, men det er ikke et alternativ og da seiler Sen som såvidt mer økonomisk per måned, gitt at vi fortsetter med dagens kjøring.

Og ja, rekkevidde er helt uproblematisk. Om bilen kjører 500, 600 eller 1100 går for det samme - så lenge man har ladenettverket til Tesla :).
Audi Etron 55 exclusive 2020

sigvaldsen

Jeg er i eksakt sammen situasjon som deg. Vurderer TMS som familiebil. Rekkevidde, infrastruktur/ladenettverk og størrelse på bagasjerom er vel de faktorene som veier tyngst. Må ha mulighet til skiboks så da er TMX utelukket. Har vel egentlig avgjort at det blir en S når tilbudet blir bra nok.

Er det sannsynlig at de justerer ned renten mot slutten av en kampanjeperiode? Det er jo tross alt en pågående rentekampanje på 1,99%.

Jeg synes at prisene både på nye og inventory-biler er for høye samt pågående rentekampanje er for dårlig, så pdd. avventer jeg til det kommer noe bedre. Håper bare det skjer noe snart.

Noen som tør å spå om det skjer noe mot slutten av desember og hva som skjer 1.jan?

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke det kommer noen veldig attraktiv kampanjerente med det første. Tesla virker helt OK med å holde produksjonen av S/X på et relativt lavt nivå. Og Model 3 er prioritert for Nederland, der det blir slutt på noen insentiver ved nyttår.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Sitat fra: sigvaldsen på mandag 16. desember 2019, klokken 15:10
Jeg synes at prisene både på nye og inventory-biler er for høye samt pågående rentekampanje er for dårlig,

Hvor får du lavere rente enn 1.99% nominell (riktignok 3,12% effektiv)?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Davs

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. desember 2019, klokken 15:29
Jeg tror ikke det kommer noen veldig attraktiv kampanjerente med det første. Tesla virker helt OK med å holde produksjonen av S/X på et relativt lavt nivå. Og Model 3 er prioritert for Nederland, der det blir slutt på noen insentiver ved nyttår.
Mulig, samtidig mener jeg å ha sett statistikk på at de selger mindre biler nå enn i sommer da de hadde 0,25 rente på S og X. Det er bare å krysse fingrene å håpe :).

Rentekampanjen på 1,99 går ut i dag (fra selger). Da kommer det enten ny som går ut året, eller så kommer det først en ny på starten av 2020.

Jeg er i eksakt sammen situasjon som deg. Vurderer TMS som familiebil. Rekkevidde, infrastruktur/ladenettverk og størrelse på bagasjerom er vel de faktorene som veier tyngst. Må ha mulighet til skiboks så da er TMX utelukket. Har vel egentlig avgjort at det blir en S når tilbudet blir bra nok.

Er det sannsynlig at de justerer ned renten mot slutten av en kampanjeperiode? Det er jo tross alt en pågående rentekampanje på 1,99%.

Jeg synes at prisene både på nye og inventory-biler er for høye samt pågående rentekampanje er for dårlig, så pdd. avventer jeg til det kommer noe bedre. Håper bare det skjer noe snart.

Noen som tør å spå om det skjer noe mot slutten av desember og hva som skjer 1.jan?
Spennende. Det virker som dere har bestemt dere for en S. Det var alle argumentene for el som har blitt tatt opp i denne tråden som gjorde at dere bestemte dere? Kjører dere langt per år?
Audi Etron 55 exclusive 2020

sigvaldsen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. desember 2019, klokken 15:59
Jeg synes at prisene både på nye og inventory-biler er for høye samt pågående rentekampanje er for dårlig,

Hvor får du lavere rente enn 1.99% nominell (riktignok 3,12% effektiv)?

Jeg sier ikke at man kan få bedre rente annet sted, jeg sier at den må hoppe noen hakk lavere hos tesla for at jeg skal slå til på ny TMS.

Sent from my iPhone using Tapatalk

sigvaldsen

Sitat fra: Davs på mandag 16. desember 2019, klokken 18:43
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. desember 2019, klokken 15:29
Mulig, samtidig mener jeg å ha sett statistikk på at de selger mindre biler nå enn i sommer da de hadde 0,25 rente på S og X. Det er bare å krysse fingrene å håpe :).

Rentekampanjen på 1,99 går ut i dag (fra selger). Da kommer det enten ny som går ut året, eller så kommer det først en ny på starten av 2020.

Spennende. Det virker som dere har bestemt dere for en S. Det var alle argumentene for el som har blitt tatt opp i denne tråden som gjorde at dere bestemte dere? Kjører dere langt per år?

Var nok ikke denne tråden her, ei heller forumet generelt som påvirket meg til velge å kjøpe tesla. Synes egentlig forumet bare gjør meg mere skeptisk siden alle "problemene" dukker opp her. Hadde vært veldig skeptisk til å eie en tesla ut over garantitiden, det virker som det er noe småtteri hele tiden. Det er rett og slett den største bilen (med mulighet for skiboks) som har lang nok rekkevidde. Ladenettverket opp gudbrandsdalen der jeg kjører på langtur er også tilfredsstillende for meg. I tillegg så elsker jeg OTA oppdateringer og hvordan de har endret måten å selge bil på.

Kjører 20k i året.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Contango

Jeg har ikke hatt noen problemer med Raven demperne. Fungerer veldig bra. Min vurdering av S er at den bærer noe preg av å ha blitt designet av et firma med mangel på erfaring og at man må leve med de konsekvensene (eksvs ting forsvinner inn i midtkonsollen for alltid, dårlige lys og rapporterte vedlikeholds behov som eksvs rengjøring av batteriviftene). Men S er en «moden» modell, og Tesla har rettet opp svært mye annet underveis og kan bygge den bilen nå. Jeg synes ikke det er tydelig her eller i andre Tesla forum at det er mye problemer med de nyere utgavene. Jeg har uansett ikke hatt det selv på våre biler.
I motsetning til tidligere år har ikke Tesla satt ned inventory prisene annet enn på tungsolgte Performance S'er og på biler med FSD (med god grunn). Mulig at produksjonen er tilpasset men tror heller det har å gjøre med regelendringer både i USA og i Europe. Har vært lite tilførsel av 3ere også i siste kvartal her. Vi får se hvordan tilførselen av biler første kvartal blir.
Mangler du erfaring med Sen og vurderer bilen - og du bor et sted hvor det er mulig - så anbefaler jeg sterkt privatleie av en S gjennom Nabobil/GoMore.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

emurof

Sitat fra: heiho på mandag 16. desember 2019, klokken 12:30
Har bare skumlest, men jeg ville også beregnet et ganske stort verditap på en ny model S. Spesielt mtp. at det kommer så mange nye elbiler de nærmeste årene.

Det ligger mange sene 2018 modeller(1 år gamle biler) på Finn til drøyt 500'. Ser at de fleste av disse har heftelser på oppimot 700'. Der snakker vi et verditap på 200' i året som også må inn i regnestykket.

Bruktmarkedet for Model S ble jo ganske ødelagt av Model 3 da. Jeg gikk selv fra Model S til Model 3, og faktum er at Model 3 har langt bedre rekkevidde til en langt lavere pris. Eller hadde, i forhold til 75D/pre-Raven. I tillegg har Model 3 nyere teknologi og er mer fremtidsrettet.

Model Y vil kanskje undergrave Model 3 litt, men på den annen side er Model 3 billigere og med bedre rekkevidde enn Model Y.

fonberg

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. desember 2019, klokken 11:06
Sitat fra: heiho på mandag 16. desember 2019, klokken 12:30

Bruktmarkedet for Model S ble jo ganske ødelagt av Model 3 da. Jeg gikk selv fra Model S til Model 3, og faktum er at Model 3 har langt bedre rekkevidde til en langt lavere pris. Eller hadde, i forhold til 75D/pre-Raven. I tillegg har Model 3 nyere teknologi og er mer fremtidsrettet.

Model Y vil kanskje undergrave Model 3 litt, men på den annen side er Model 3 billigere og med bedre rekkevidde enn Model Y.

3 har helt klart påvirket bruktmarkedet til S - det er tross alt solgt titusener av S-er her i landet, og en betydelig andel av dem er kjøpt av slike som meg som "egentlig synes den er for dyr og flott men det finnes ikke noe alternativ langdistanse familiefrakter med elektrisk drivlinje, så jeg tar S som ventepølse til 3 kommer".
Nå er jeg en av dem som under tvil valgte å fortsette med S etter å ha tatt 3 i øyesyn. Mine grunner: S er mer komfortabel og støysvak, har generelt bedre plass, stor bakluke og åpning til kupe (=mer praktisk bagasjerom), OK å sitte tre i baksetet (som jeg trenger en del km/år). Samt det siste: rattvarme, fatter ikke at de dropper dette på 3. Dessuten synes jeg 3-ern ser snål ut med taklast, pga. stativene er montert så langt fram på taket.

Det er ingen tvil om at en ny 3 er mer økonomisk enn en ny S. Samtidig - har man et budsjett på 7-800k, så er nok ny S LR et OK valg, også økonomisk, særlig hvis man kjører en del km/år. Og definitivt mer økonomisk enn en fossil Audi til samme pris (selv om den er brukt et år). Da ville jeg heller vurdert e-tron opp mot S LR.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Contango

Verditap er en funksjon av hva man kjøper bilen for. Da Raven kom satte Tesla ned prisen på de "gamle" inventory 100ene. Det kostet en kort periode rundt 730' for veldig godt utstyrte biler. De som kjøpte de bilene har hatt lite verditap. Det kommer ny S i løpet av 2020, uten at vi helt vet hva det betyr. Om historien gjentar seg vil dagens S bli solgt for en betydelig rabatt. Men dette gjelder alle dagens elbiler fordi teknologien beveger seg så fort fremover. Eksvs Audi e55 som plutselig fikk en uventet oppgradering. Så er det kronekursen som er veldig svak akkurat nå. Styrker den seg, vil prisene på nybil bli påvirket direkte og indirekte gjennom parallell import. Tror ikke man kommer rundt å kjøpe brukt for å være mer beskyttet. Eksvs en nyere S75D som er mye bil for 550-600'.

Edit: Så for moro skyld på bruktbilene hos Tesla. Artig å se hvordan de priser bilene. En 2017 bakhjulsdreven S75 med FSD og 43K km for 620'. Ikke alltid så åpenbart at man skal handle bruktbil hos dem. Så en annen 2017 - 75D med 85'km for 465'. Litt forskjellige garantivilkår, men uansett ikke helt enkelt å forstå sammenhengen i de to prisene.

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA