Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svindel

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 16. mars 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#30
Den samme laderen som sitter inne i bilen er vel på ca. 13 amp for begge modeller. Ladekladden er byttet fra 16amp til 10amp, mens den reelle reduksjonen da bare er 3amp.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

gbzdoc

Glemte i farta at den ikke trekker 16A... Og da blir jo ikke forskjellen like stor som på Leifene. ;)

Kris

Vet ikke hvordan det henger sammen. Høres jo litt pussig ut ja.
Tviler på at batteriet er mindre. Det hadde i såfall vært synd.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Er som Lars sier, den trekker jo uansett maks 13A og da blir ladetiden "nesten" lik, siden det kun blir 3A forskjell.

Jeg har kun merket forskjellen mellom 10 og 16A på Leafen, men den trekker faktisk 16A. Da er ladetiden nesten doblet på 10A... :-/

erik e

13 A ? Hvem har målt det?  Er det ikke ca.14,5 A ?  Når jeg lader blir jo en 16 A kurs ganske varm.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

Uansett, gøy at årets modell endelig er her og at den koster omrent det samme som fjordårets med Defa montert.
Noen som har noen gode råd når det gjelder selve bestillingen?
Tenkte å hoppe over vinterhjul, eller helst sommerhjul hvis det går. Og heller kjøpe det på felgimport.no eller Martins. Kan jeg slippe de treeikede vil jeg helst det. Og disse er jo i prinsippet dyrere enn vinterhjulene de leverer bilen på, så det bør de gå med på.
Og så kan man jo plukke opp bilen selv i Drammen for å slippe såkalte klargjøringskostnader.

Flere tips, dere som har handlet ny bil før?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Sitat fra: erik e på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:25
13 A ? Hvem har målt det?  Er det ikke ca.14,5 A ?  Når jeg lader blir jo en 16 A kurs ganske varm.

Bla. jeg... Målte min til rundt 13,5 A om jeg ikke husker feil.

Griffel

Sitat fra: KristianW på tirsdag 06. mars 2012, klokken 19:37
Vet ikke hvordan det henger sammen. Høres jo litt pussig ut ja.
Tviler på at batteriet er mindre. Det hadde i såfall vært synd.
Var det ikke slik da at batteriet var mindre målt i kWh, men var langt mindre temperaturfølsom.
Altså lenger rekkevidde når det er kaldt, på bekostning av maksimal rekkevidde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Det er det samme batteriet, men regenererering har blitt enda mer effektiv!
Den økte rekkevidden er mao. avhengig av en del nedbremsing :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Ser det nå er oppgitt til 8 timer for fullading med 10A, og det stemmer nok bra sammenliknet med 6 timer som det tok med 13A (16A "klædd")

Kris

Her er en pressemelding fra Mitsubishi om nye imiev gjengitt på Grønn Bil:

http://gronnbil.no/nyheter/mitsubishi-i-miev-pynter-seg-article235-239.html

Litt vagt noe av dette her, men håper lilla dash ikke er eneste valgmulighet. Den er jo like grell som kamelrukefargen i C Zero :P
Senterkonsollen var også finere før, men det er en bagatell.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Tror det må være lyset i bildet som skaper det lilla dashboardet...

Ser ofte samme "effekt" på bilder tatt av glade amatører på Finn.no.

Kris

Ser desverre ut som eneste fargevalg i år er denne lillabrune varianten. På både dash og seter. Setene kunne jeg levd med, men lillabrunt dashbord blir verre.
Ellers ikke et pip om batteritemperaturstyring.
Fjernkontrollen har ca 100 meters rekkevidde.
Ellers er alt ganske likt fjordårets modell.
Jeg heller mot en overligger med eberspächer hvis jeg får noen til å komme med et fornuftig pristilbud.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Haahov

Er fjernstyring av klima anlegg noe som det da er mulig å få i gamle modellene med en software oppdatering e.l.?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Kris

#44
Det er visst ikke mulig i følge Mitsubishi mener jeg å ha lest. Flere som har lurt på det samme.
Nå som årets modell er i butikken ser endelig 2011 modellene ut til å falle i pris. Mangel på vinterutstyr må jo nødvendigvis tvinge prisen ned til et salgbart nivå. Tar man utgangspunkt i hva en eberspächer koster i tillegg (ca 27000 ferdig montert) og at ny vinterutrustet modell koster ca 210 000, burde prisen nærme seg 150 000.

Ser det ligger en Citroën C Zero til 157 000 på finn allerede :)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA