Energimåler (SOC) øker når bilen står stille

Startet av CitroenSaxo2002, søndag 15. desember 2019, klokken 12:05

« forrige - neste »

CitroenSaxo2002

Nå er det noe jeg ikke helt forstår med bilen... (har ikke funnet dette nevnt tidligere på forumet)

I desember så fikk jeg anledning til å låne en nyere el-bil over en periode på 2 uker. Da parkerte jeg min Saxo med ca 30% SOC. Lot lyset stå på til SOC var nede på 25%, og tenkte at nå kan bilen stå fint (i garasje) en liten periode. Når jeg startet opp bilen igjen ca 2 uker senere, så hadde SOC økt til 50%! Spenning på batteriet (checkelec) var på 106V (hvilespenning).

Hva i alle dager kan forårsake at SOC øker (!) når bilen står ubrukt? Og da hvilespenning var opp 106V, så lyste ladelampen opp med en gang jeg flyttet på bilen. Ladet opp normalt med balanseringslading, og har brukt bilen siden. Litt daff til å begynne med, men fungerer helt greit.

Har noen andre erfart at SOC øker? Skal legge til at jeg også har fått opp "isolasjonsfeil". Men, kan virkelig krypstrøm forvirre måleren så mye?

Elmo

SOC meteret er bare en dum Åh teller, så den kan definitivt ikke påvirkes av krypstrømmer.
Jeg hadde sett SOC forandre både opp og ned ifm "stor reset", særlig hvis tenning eller lys står på. Men da er det det ikke reell SOC som er endret,  men måleren som viser feil.
Så jeg tror du har fått en "spiker" av noe slag når du slo på tenningen som har gitt samme effekt.
Jeg tror faktisk at den reelle SOCen din kan ha vært nær eller "under" null.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

CitroenSaxo2002

Hei

Ny test på gang. Parkerte bilen med 31% på SOC meteret og 120V hvilespenning (Checkelec siste 31.5%) på fredag 20 des. I går slo jeg på tenningen igjen, og SOC meteret viser nå 40%.

Skal sjekke igjen over helgen... og da sammenligne med hva Checkelec viser.

Merkelig!

Elmo

Checkelec leser bare ut verdier av computeren så den vil vise det samme som det analoge meteret.

Tror du har fått deg en perpetuum mobile  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=OFH7CLJQauY
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

CitroenSaxo2002

Hei,

Ser ut som det ja :-) veldig kjekt med bil som lader seg selv! Dette er historien (hvilespenning og pilotmeter verdi avlest i Checkelec):

20/12 - 31% 120V hvilespenning
26/12 - 40%
30/12 - 45% 116V hvilespenning - Pilotmeter 63Ah
02/01 - 48% 116V hvilespenning - Pilotmeter 50Ah

Det som bekymrer meg er at Pilotmeter verdien synker, noe som egentlig kun skal skje når bilen lades. Jeg burde ha lest av verdien når jeg parkerte bilen, men det tenkte jeg ikke på da. Dette er et problem, fordi når pilotmeter verdien når 0Ah (eller spenningen på pakken når 163V) under lading så avsluttes første del av lade fasen. Dette medfører vel at ladingen bli kortere enn hva batteripakken egentlig trenger (telleren kommer til 0Ah før V = 163V).

Pilotmeter verdien kan jeg sjekke og endre med Checkelec (noe jeg gjorde nå før jeg startet å lade bilen), men jeg forstår fremdeles ikke hva det er som skjer... 

Noen tanker? Anbefalinger?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA