Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Think som stoppet på 40%

Startet av Griffel, fredag 07. desember 2007, klokken 21:04

« forrige - neste »

Griffel

På Nord-Jæren er det planer om å omdanne husdyrgjødsel til miljøvennlig biogass. Prosjektkostnadene for biogassanlegget blir på nærmere 100 mill. kroner.

Anlegget vil føre til at store mengder metan og lystgass ikke går direkte ut i naturen.

I første omgang dreier det seg om produksjon av rundt 70 GWh biogass i året, men tilgangen på råstoff i regionen kan gi ca. 300 GWh biogass i året.

Det betyr reduksjon av ca. 300 000 tonn CO2-ekvivalenter.
Tilbake blir det et tørrstoff i form av pellets som er et fullverdig gjødselprodukt.
http://www.tu.no/energi/article123639.ece

Dette må vel være et Kinderegg den CO2 som dannes dannes uansett som del av det naturlige kretsløp, mindre metan og lystgass i atmosfæren (sterkere stoffer enn CO2), biologiske gjødselprodukter som reduserer bruk av kunstgjødsel, og dersom gassen benyttes til oppvarming i stedet for elektrisk oppvarming vil bare testanlegget på 70GWh/år alene frigjøre nok strøm til rundt regnet 30 000 elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Glimrende gjennbruk av energi, og noe som ble benyttet av en bonde på Tasta i Stavanger allerede for over 20 år siden.

Han samlet sammen gassene fra Stavanger sin båsplass som lå nedenfor huset sitt, og hadde/har gratis oppvarmet hus og svømmebasseng.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Veldig vanlig i Kina at man bruker omdannet gjødsel til å fyre opp woken. Høres veldig farlig ut som en gjør det selv prosjekt. Glimrende hvis man ikke er koblet til gassnettet. Langsom kompostering og bruk som gjødsel gir sikkert mindre CO2 og metangass men alle gjødsel siger ned til grunnvann etter hvert ( det som ikke er omdannet til grønt) Grønngjødsel planter som valurt har dype røtter som fange opp det meste og er ypperlig til å gjødsle poteter ved å strø bladene i furene under potetknollene.
Vanskelig å vite hva er bærekraftig egentlig når tidsrammer for hva vi gjøre til kloden er så korte. Time will tell. Mvh Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#3
Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. desember 2007, klokken 14:44
Glimrende gjennbruk av energi, og noe som ble benyttet av en bonde på Tasta i Stavanger allerede for over 20 år siden.

Han samlet sammen gassene fra Stavanger sin båsplass som lå nedenfor huset sitt, og hadde/har gratis oppvarmet hus og svømmebasseng.

Lys og varme av kumøkk:
Ny artikkel forskning.no:

http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189729

For så vidt ikke noe nytt, men det er jo noen interessante tall:

I stedet for lys og varme:
"Hvis møkka fra alle kyrne i USA ble brukt til å danne biogass, ville det gi så mye som 100 milliarder kilowatt timer med elektrisitet." jeg antar at de mener i året. Det er nok til å drive over 50 millioner elbiler.

Kua mi, jeg takker deg
deilig melk du gir til meg.
Hver en dag du til min bil,
gir meg strøm til mange mil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

http://www.tu.no/energi/article187047.ece

Konklusjonen i en ny rapport, som er utarbeidet av Østfoldforskning og UMB på oppdrag for Enova sier at:
"det teoretiske energipotensialet fra biogassressurser fra avfall/biprodukter nærmere 6 TWh/år. Husdyrgjødsel utgjør det største potensialet, deretter kommer industri og matavfall fra husholdninger, storhusholdninger og handel. "

Dette er da nok til noe slik som 3 000 000 elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA