e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

No-name

Sitat fra: hemi på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:16
om det er fakta som presenteres, er det dissing?

Selvfølgelig kan det være det, avhengig av hvordan det presenteres.

daktari

Jeg har alltid irritert meg over at BMW har vunnet alle vergleichstester blant annet fordi de har brukt 10% mindre drivstoff enn konkurrentene (og de bilene jeg har eid).
Lever godt med at e-tron bruker mer, selv om perfeksjonisten i meg ville hatt en 100% gjennomført Audi. Ingen biler er perfekte i mine øyne nå. Audiens kvaliteter på komfort og plassforhold kompenserer og jeg har E55. Viktig å vite hvis man skal kjøre fort Oslo-Trysil/Hafjell i slaps med skiboks at man trenger lade med E50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Banon

Hei,

Usikker på om det blir riktig å legge et spørsmål om rekkevidde her, men forsøker meg som nokså fersk bruker.

Vurderer innkjøp av etron 55 modell 2020, men litt usikker på om rekkevidden dekker mine behov. Kjører strekningen Stavanger - Voss (Stavanger-Aksdal-Odda-Hardanger-Voss) nokså ofte, og lurer på om noen har innspill til hvorvidt jeg vil kunne kjøre dette strekket på vinteren uten å lade. Total kjøreavstand er vel omtrent 28mil. Ser for meg 19' tommere for best mulig rekkevidde, men avhengig av skiboks. Bilen vil være familiepakket med bagasje for en helg.

Fraværet av motorvei taler vel for økt rekkevidde, men noe dårlig landevei vil kunne gi lavere flyt enn optimalt (særlig i Hardanger).

Noen som har erfaring med tilsvarende avstander og forbruk vinter?

Vidar@elbilforum

Underveis - 2024 Tesla Y LR HW4, Quicksilver
Solgt - 2020 Audi e-tron 50 SUV, Tyfongrå

hemi

Sitat fra: Banon på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:54
Hei,

Usikker på om det blir riktig å legge et spørsmål om rekkevidde her, men forsøker meg som nokså fersk bruker.

Vurderer innkjøp av etron 55 modell 2020, men litt usikker på om rekkevidden dekker mine behov. Kjører strekningen Stavanger - Voss (Stavanger-Aksdal-Odda-Hardanger-Voss) nokså ofte, og lurer på om noen har innspill til hvorvidt jeg vil kunne kjøre dette strekket på vinteren uten å lade. Total kjøreavstand er vel omtrent 28mil. Ser for meg 19' tommere for best mulig rekkevidde, men avhengig av skiboks. Bilen vil være familiepakket med bagasje for en helg.

Fraværet av motorvei taler vel for økt rekkevidde, men noe dårlig landevei vil kunne gi lavere flyt enn optimalt (særlig i Hardanger).

Noen som har erfaring med tilsvarende avstander og forbruk vinter?

Venn fikk sin nye sportback 55 nå nylig så de testet da ut en "langtur", de forvarmet på bærumsverk hos han og dro avgårde med 100% lading og 3 i bilen + bagasje, og kjørte til ustaoset uten stopp, ganske nøyaktig 21 mil,, fulgte fartsgrensene (ganske mye lav fart med unntak av 90 sonen), kom frem med 20 km i reserve. var -22 når de kom frem, så kaldt mye av turen.

Trond.m

Det tilsvarer jo et forbruk på 36 kwh/100 km. Det er nesten så jeg vil si at det må være noe galt med batteriet. En Sportback skal jo ha lavere forbruk enn SUV. Men jeg går ut fra at de kjørte med skiboks eller ski på taket.

Trond.m

Og din venn er helt sikker på at han ikke har kjøpt Sportback 50 😏

Vidar@elbilforum

Med 300-400kg i bilen og snitt på -20 på den ruta sier ABRP at det går litt over 71,4 kwh med snitt 336wh/km.
Rest 10%.
Med diverse faktorer kan det stemme.
Underveis - 2024 Tesla Y LR HW4, Quicksilver
Solgt - 2020 Audi e-tron 50 SUV, Tyfongrå

hemi

var ikke så kaldt i snitt, men var peaks på -26 i gol og -22 på ustaoset, og -8 ved avgang.

Bilen stod i oppvarmet garasje, og var "tvangsvarmet" i appen for mest mulig rekkevidde.

Betyr jo også at det hadde blitt vel spennende om de i det hele tatt kom frem, om de startet med kald bil, kaldt batteri, ute.

Det var 3 menn i bilen, alle over 100KG + bagasje, ingen skiboks eller noe som bremsa.

daktari

Det har jo blitt endel høyhastighet oppover Rv7 også nå, flere lange strekker med 90 vel, så kan jo hende de dro på litt. Hva slags hjul var det da?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Vidar@elbilforum på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:35
Hei

Du kan se å evt. modifisere litt på denne:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=d7d5c4b3-59ea-48d2-9712-bf6e24443bde

Jeg tror denne stemmer bra og så lenge man klarer å komme avgårde med nær 100% vil det ikke være noe problem i det hele tatt. Med mindre du bruker skiboks.. Restbatteri er beregnet til 14%, og da har man tatt høyde for snittfart 10% over fartsgrensen, som faktisk er ganske friskt, litt ekstra bagasje, været sånn det er nå og 5% degradering av batteriet. (Jeg synes også referanse forbruket på 250 Wh/km er noe høyt, pleier selv å sette 240, men da har man ev. litt buffer der også.)

Hør om du kan låne en demobil da vel, og test. :) Plott inn ruta i bilens Navi (ikke Carplay), svar "Avbryt" hvis den mot formodning sier at det ikke er nok batteri og foreslår å sette opp en "e-tron rute" med ladealternativer. Da vil den likevel vise deg ruteplanen med estimert restkapastitet på hvert waypoint som oppdateres fortløpende underveis. Dette er oftest veldig nøyaktig. Ned til et par prosent, hvis det ikke er store endringer i værforhold, kjørestil eller nye veier som ikke ligger i kartet, el.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Synes forbruket på turen til Ustaoset er overraskende høyt. Men kombinasjonen sterk kulde, 900 høydemeter og deler at strekningen med saltet vei ? så er det ikke urealistisk. Dessuten ligger det vel vanlig at man på første langtur med sprek bil kanskje kjører litt ujevnt for å teste bilens effekt. Tipper en med mer erfaring og myk kjøring ville kunne knepet inn ca 10 % på forbruket og da vil det plutselig være god margin. Tipper at turen hjem ble mye hyggeligere med 30-40 % rest ved ankomst Bærums Verk  :)

Banon

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Veldig nyttig app. Forstår på flere at denne måler nokså nøyaktig.

Ser ut som om jeg stort sett kommer frem med mindre det er snøvær ( må da lade 5-6 minutter), noe som bør være oppnåelig.

Blir det riktig å tenke at en kommer frem så lenge snittforbruket er under 3,0 kwh/mil (86,5/28)? Med skiboks og kaldt vær vil vel forbruket av og til overstige dette.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA