e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Kølis

T/r Sundvollen-Meheia (etter Kongsberg) 200+ km med tre stk i bilen.
Om Skaret (Lier) til og Vikersund tilbake.
Hadde igjen 30% á 100% (lader til 80% «i hverdagen»)
Kjenner for hver tur at 50'n var et riktig valg.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Ledam


Hvordan er e-tron 50 på langtur? Det anbefales at en lader fra 20% til 80% på hurtiglader. Det betyr at en kan kjøre cirka 60% av kapasiteten mellom hver lading. Hvis e-tron 50 har en rekkevidde på drøyt 300km, må en da stoppe for hver 200km for å lade? Blir ikke det et stressmoment hvis en skal på ordentlig langtur?
Kommentarer?
   

Kølis

Typisk 250km før første lading på «langtur» med en 50 og ja ca 200km derpå, men hvor langt skal man på én dag? En 55 må også lades om man skal kjøre såpass før en destinasjonslading.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

turfsurf

Sitat fra: Ledam på torsdag 16. april 2020, klokken 21:27

Hvordan er e-tron 50 på langtur? Det anbefales at en lader fra 20% til 80% på hurtiglader. Det betyr at en kan kjøre cirka 60% av kapasiteten mellom hver lading. Hvis e-tron 50 har en rekkevidde på drøyt 300km, må en da stoppe for hver 200km for å lade? Blir ikke det et stressmoment hvis en skal på ordentlig langtur?
Kommentarer?
   
På motorvei så holder det det vel knappe 1,5t, men på landevei opp mot tre timer. Greit på landevei, litt pes på motorvei...

Men nå kjørte jeg 80 mil på en dag med i3 60Ah, derav halvparten på motorvei også, uten noe viderverdig stress. Men fikk ikke akkurat sittesår [emoji4]

Ellers vil de nok gå fint å kjøre ned mot 10%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kølis

Hadde vært interessant å vist hvor mye mer tid en 50 bruker totalt mellom f.eks. Trondheim-Oslo og tiden for en 55. I praksis og da ikke teoretisk med å lynlade. Avstanden mellom ladepkt. av denne typen har klart en betydelig innvirkning på tidsbruken. 😌
Tidsforskjell eller ingen forskjell...?
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Trond.m

Sitat fra: Kølis på torsdag 16. april 2020, klokken 21:53
Hadde vært interessant å vist hvor mye mer tid en 50 bruker totalt mellom f.eks. Trondheim-Oslo og tiden for en 55. I praksis og da ikke teoretisk med å lynlade. Avstanden mellom ladepkt. av denne typen har klart en betydelig innvirkning på tidsbruken. 😌
Tidsforskjell eller ingen forskjell...?
Bare å sjekke abetterrouteplanner.com

Øyvind.h

Sitat fra: Kølis på torsdag 16. april 2020, klokken 21:53
Hadde vært interessant å vist hvor mye mer tid en 50 bruker totalt mellom f.eks. Trondheim-Oslo og tiden for en 55. I praksis og da ikke teoretisk med å lynlade. Avstanden mellom ladepkt. av denne typen har klart en betydelig innvirkning på tidsbruken. 😌
Tidsforskjell eller ingen forskjell...?
A better route planner kan vise deg teorien. Men praksisen blir opp til deg. Tvinges du eksempelvis til å stoppe kjipe steder? Steder du normalt ikke tar pause på den turen? Steder som er køutsatt? Dyre ladere? Osv.
Og så vurdere det opp mot behovet.

Det viktigste du gjør er å se hvilke langturer du kjører oftest og eventuell ulempe på disse. Er de sjeldne og ulempen liten er det ikke noe poeng å gå for stort batteri. Er det lille batteriet for lite til en tur du tar veldig ofte kan forskjellen i bekvemmelighet bli enorm.

Hvor du bor har også mye å si. Bor du steder med lave fartsgrenser har du mye bedre rekkevidde enn med høye grenser. Der jeg kjører kan jeg ikke regne mer enn 20 mil ut av 50'en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kølis

Lagt inn flere turer jeg har kjørt og vet hva som ble brukt av kapasitet. Stemmer så og si 100% (bommet med 1% på turen på bilde) Beste jeg har sett til nå! Takk for tipset!
https://apps.apple.com/no/app/a-better-routeplanner-abrp/id1490860521?l=nb
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Counterpointer

Sitat fra: Ledam på torsdag 16. april 2020, klokken 21:27

Hvordan er e-tron 50 på langtur? Det anbefales at en lader fra 20% til 80% på hurtiglader. Det betyr at en kan kjøre cirka 60% av kapasiteten mellom hver lading. Hvis e-tron 50 har en rekkevidde på drøyt 300km, må en da stoppe for hver 200km for å lade? Blir ikke det et stressmoment hvis en skal på ordentlig langtur?
Kommentarer?
   
På langtur synes jeg det er greiere med flere kortere stopp en ett langt. Da er det også lettere å holde seg i optimalt ladeområde. Det er alltid greit å gå litt på do, kjøpe litt drikke eller strekke på bena. Pass på å lade når du gjør dette så merkes det svært lite. Har kjørt mye 50 mils turer med kortrekkevidde bil og samme tur med langrekkevidde bil, egentlig ikke så stor forskjell.
På motorvei/autobahn blir det noe annet.

Trond.m

Ja, og med e-tron 55 kan man lade i et optimalt ladeintervall, og likevel ha godt over 20 mil mellom hver ladestopp. Så 8-10 mil differanse til 50 betyr mye for fleksibiliteten, men det koster også mye. Selv om 50 holder for mitt behov, vurderer jeg likevel 55 med moderat utstyrsnivå. Ser mange topp utstyrte e-tron 50 som nærmer seg 55 i pris. Selv vurderer jeg komforten med stort batteri som mer verd enn elektrisk setejustering, Advanced key, matrix LED, nattlysassistent S-line etc., men folk er forskjellige. Det fine er at Audi gir kjøperen friheten til å velge. Og nå som man også kan velge mellom SB og SUV er valgmuligheten blitt større enn noen gang. Men ulempen med er at det har blitt mye vanskeligere å velge enn før 😉

Kølis

Er å få 50 uten utstyr.. 😉
Men uten engang forberedelse for hengerfeste, 360° kamera, Advanced key og Matrix tror jeg kostnaden blir høy allikevel pga. lav annenhåndsverdi.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

daktari

Har Bjørn Nyland på YouTube kjørt en 1000 km-test med E50 enda? Han kjører jo topp 5, inkl E55, på rundt 10,5 timer inkl. lading på kun motorvei, noe jeg synes er meget bra.

Tipper en E50 bruker 40-60 minutter mer pga. hyppigere lading, lavere ladefart OG så og si likt forbruk på 1000km test.

De 2 Teslaene som slår Audien lader saktere men har ca. 10-20% lavere forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thomas Parsli

Sitat fra: daktari på fredag 17. april 2020, klokken 08:59
Har Bjørn Nyland på YouTube kjørt en 1000 km-test med E50 enda? Han kjører jo topp 5, inkl E55, på rundt 10,5 timer inkl. lading på kun motorvei, noe jeg synes er meget bra.

Tipper en E50 bruker 40-60 minutter mer pga. hyppigere lading, lavere ladefart OG så og si likt forbruk på 1000km test.



https://www.youtube.com/watch?v=mzQVpp2OA-0

11:55, men vått og 8 grader.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ledam

I følge tabellen hans er E-tron 50 veldig glad i strøm (Wh/km). Hvorfor skulle denne bruke mer strøm enn E-tron 55?

Orbit

Sitat fra: Ledam på søndag 19. april 2020, klokken 18:32
I følge tabellen hans er E-tron 50 veldig glad i strøm (Wh/km). Hvorfor skulle denne bruke mer strøm enn E-tron 55?

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. april 2020, klokken 09:08
11:55, men vått og 8 grader.
Så forskjellen i vær og kjøreforhold betyr mye mer for forbruk enn forskjellen mellom modellene (som forventet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA