e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: kjoerge på søndag 15. desember 2019, klokken 22:22
Er det noen som kan forklare (enkelt) hvorfor 50 har høyere forbruk enn 55? Samme eksteriør og lavere vekt burde vel gitt lavere forbruk??

Kan det være fordi et større batteri har mindre indre motstand? En annen faktor kan være at hvis du bruker 10% av batteriet på en e-tron 55 til oppvarming av bilen, så vil dette utgjøre 13,6% av batteriet på en e-tron 50. Dermed kan det virke som om forbruket er høyere, fordi du kommer relativt sett kortere. If you see what I mean.. :)

Jeg tror ikke 50 har høyere forbruk i praksis, hvis du kjører en 50 og 55 med samme felg/dekk/lufttrykk og eksakt samme innstillinger sammen, men tror det er så og si likt. Det jeg beskriver kan kanskje bidra til å nulle ut fordelen av lavere vekt, som er relativt liten sammenlignet med andre faktorer som luftmotstand, rullemotstand osv. På sommeren vil det overraske meg om ikke e-tron 50 går ørlite billigere.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Maxwell_400

Motorene kan også være mindre effektive med høyere resistans. Driverelektronikken til motorene kan også være enklere. Det er nok kost optimalisert mye for å få til en så fin pris.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Erl

Sitat fra: kjoerge på søndag 15. desember 2019, klokken 22:22
Er det noen som kan forklare (enkelt) hvorfor 50 har høyere forbruk enn 55? Samme eksteriør og lavere vekt burde vel gitt lavere forbruk??

Det kommer litt an på hvilket forbruk man ser på. Oppgitt forbruk iht. WLTP er strømforbruk fra nettet for å lade opp batteriet. Dette er oppgitt større for e50 enn e55. Det er også forskjellige tall på Audi.de og Audi.no

Ser man på netto forbruk ved kjøring er det motsatt. Deler man netto batterikapasitet på oppgitt rekkevidde for de to forskjellige får man lavere forbruk på e50.

Testet på bygg din bil på Audi.de - bygget tilsvarende Advanced Sport. Audi.no oppgir samme rekkevidde.
Rekkevidde e50 = 299km gir forbruk = 64.7/299 x 100 = 21.63 kWh/100km
Rekkevidde e55 = 395km betyr 86.4/395 x 100 = 21.87 kWh/100km

ladeforbruk e50 Audi.de = 23.1, Audi.no = 24.8 kWh/100km
ladeforbruk e55 Audi.de = 22.0, Audi.no = 24.5 kWh/100km

Nettoforbruk rimer synes jeg. At e50 har større ladetap har ikke jeg noen forklaring på. Heller ikke hvorfor tysk og norsk side gir helt forskjellige svar.

eivhelle

Sitat fra: kjoerge på søndag 15. desember 2019, klokken 22:22
Er det noen som kan forklare (enkelt) hvorfor 50 har høyere forbruk enn 55? Samme eksteriør og lavere vekt burde vel gitt lavere forbruk??
Etron 50 lader mindre effektiv enn etron 55. Derfor blir forbrukt energi levert fra nettet høyere pr. km selv om bilen trekker litt mindre energi fra batteriet.

Hvorfor det er sånn blir litt spekulasjon fra min side. Men hvis noe av energien under lading brukes til å varme opp batteriet til optimal temperatur, så har etron 50 litt tyngre battericeller enn etron 55 pr. kWh med batteri. Og større masse pr. kWh vil i så fall kreve litt mer energi til oppvarming.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kjoerge

Sitat fra: Erl på mandag 16. desember 2019, klokken 12:22
Sitat fra: kjoerge på søndag 15. desember 2019, klokken 22:22
Er det noen som kan forklare (enkelt) hvorfor 50 har høyere forbruk enn 55? Samme eksteriør og lavere vekt burde vel gitt lavere forbruk??

Det kommer litt an på hvilket forbruk man ser på. Oppgitt forbruk iht. WLTP er strømforbruk fra nettet for å lade opp batteriet. Dette er oppgitt større for e50 enn e55. Det er også forskjellige tall på Audi.de og Audi.no

Ser man på netto forbruk ved kjøring er det motsatt. Deler man netto batterikapasitet på oppgitt rekkevidde for de to forskjellige får man lavere forbruk på e50.

Testet på bygg din bil på Audi.de - bygget tilsvarende Advanced Sport. Audi.no oppgir samme rekkevidde.
Rekkevidde e50 = 299km gir forbruk = 64.7/299 x 100 = 21.63 kWh/100km
Rekkevidde e55 = 395km betyr 86.4/395 x 100 = 21.87 kWh/100km

ladeforbruk e50 Audi.de = 23.1, Audi.no = 24.8 kWh/100km
ladeforbruk e55 Audi.de = 22.0, Audi.no = 24.5 kWh/100km

Nettoforbruk rimer synes jeg. At e50 har større ladetap har ikke jeg noen forklaring på. Heller ikke hvorfor tysk og norsk side gir helt forskjellige svar.

Takk, det forklarer iallefall noe. Jeg trodde oppgitt WLTP var det tallet som kommer opp som forbruk i bilen.  :)

Ribers

Forbrukstall Vestlandet noen?

Drømmer om å komme fra  Bergen til Geilo(240km)på en lading i E50.

Skal gå i teorien med snittforbruk 0,24-0,25/km, men blir knepent. Måbødalen sluker vel en god del?

Eller Bergen - Haukeli feks?
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

Tellus

Sitat fra: Ribers på tirsdag 17. desember 2019, klokken 01:00
Forbrukstall Vestlandet noen?

Drømmer om å komme fra  Bergen til Geilo(240km)på en lading i E50.

Skal gå i teorien med snittforbruk 0,24-0,25/km, men blir knepent. Måbødalen sluker vel en god del?

Eller Bergen - Haukeli feks?

Høres veldig vanskelig ut. Kuling fra vest, bare veier og mildvær så kanskje. Regn med en ladestopp om vinteren. Om sommeren bør det gå bra, men neppe med kjempemargin. Geilo sentrum ligger 800 moh. Hyttområdene enda høyere.

daktari

Sitat fra: Ribers på tirsdag 17. desember 2019, klokken 01:00
Forbrukstall Vestlandet noen?

Drømmer om å komme fra  Bergen til Geilo(240km)på en lading i E50.

Skal gå i teorien med snittforbruk 0,24-0,25/km, men blir knepent. Måbødalen sluker vel en god del?

Eller Bergen - Haukeli feks?
Ikke så gøy å ha 7% i bunn av bakkene og så se det renne nedover. Lad heller 30% ekstra første turen, ca.20 minutter, og regn på SOC etterpå og se om du ville klart det. Ta med vind i beregningen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kartelaven

Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Trond.m

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 17. desember 2019, klokken 21:13
EV-Database sine  Real range data er realistiske.

https://ev-database.org/car/1209/Audi-e-tron-50-quattro
405 km city mild weather er jeg litt usikker på. Men hvis man holder 30 km konstant fart uten å stoppe, så tror jeg på det.

tromsø

Sitat fra: TM på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 17. desember 2019, klokken 21:13
EV-Database sine  Real range data er realistiske.

https://ev-database.org/car/1209/Audi-e-tron-50-quattro
405 km city mild weather er jeg litt usikker på. Men hvis man holder 30 km konstant fart uten å stoppe, så tror jeg på det.

Teslabjørn har jo kjørt flere elbiler 2 x WLTP, så det skal nok være mulig å kjøre etron 50 over 600km.

Men vem gidder å kjøre 40km/h på sommeren i 15 timer, kanskje bare Telsabjørn ;)?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:05
Ikke så gøy å ha 7% i bunn av bakkene og så se det renne nedover. Lad heller 30% ekstra første turen, ca.20 minutter, og regn på SOC etterpå og se om du ville klart det. Ta med vind i beregningen.
Har du 7 % før kjøring opp på fjellet har man et alvorlig problem.
7 % er den energien som går med for å løfte bilen på 2,5 tonn 700 m opp, og det kommer i tillegg til varmetap og energien til normal framdrift.  Har man en 10 km kjøring med 700 m stigning, så må man regne at den bruker 12 % på E50. Så med mindre jeg har 20 % rest ville jeg ladet før turen til fjells.

hemi

Bergen geilo, og holde grei flyt med e-tron 50 kan du glemme imho. Kan gå andre veien, men skeptisk der og, spesielt i disse dager, snø og kaldt.

eivhelle

Geilo - Bergen skulle gå greit året rundt om du kjører fornuftig. Andre veien kan gå med veldig knapp margin. Men man er da avhengig av at vær og føre ikke er for ille. Uansett har man gode lademuligheter i Eidfjord og kan da enkelt og greit vurdere om lading er nødvendig rett før man skal opp på fjellet. Så det er ikke vanskeligere enn det.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hemi

Oslo Geilo går jo knapt i e-tron 55..  så ser ikke  hvordan han skal klare det fra bergen, med mindre han er først i køen med blinkelys bak.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA