e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Counterpointer

De sier jo at det er ca dobbel rekkevidde ift i3 2015 (er ikke det 60ah?) som de også har.

daktari

i3 60ah går vel ikke særlig langt over 10 mil, så det kan passe?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tin

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 14. desember 2019, klokken 23:00
De sier jo at det er ca dobbel rekkevidde ift i3 2015 (er ikke det 60ah?) som de også har.

Er vel ingen som sier det i den tråden? Uansett så kan det vel stemme ganske bra.

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 15. desember 2019, klokken 01:33
i3 60ah går vel ikke særlig langt over 10 mil, så det kan passe?
Den går vel 8-16 mil. Kjørte vår 18 mil en gang med 800+ høydemeter, men tømte den og på 8 mil og høy (relativt) motorvei fart. Så det dobbelte med etron 50 vil jeg tro er helt realistisk, heller mere på motorvei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hyperstress

Håper det i praksis er 10% bedre rekkevidde med 19" hjul. Fikk et sett billig på finn, så satser på å selge 20" hjulene som bilen kommer med. Hver kilometer rekkevidde teller :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Johan B

Du får gärna dela med dig av hur det känns att köra 50 jmf med 55?

Har själv beställt en 50 med leverans i slutet på Januari och har såklart bara provkört 55 så intressant om det känns stor skillnad i kraft på 50 och 55.

Sedan är ju räckvidden intressant men kan du bekräfta att den 50 du fick är den uppdaterade versionen?

Beställde min 50 tidigt men det verkar som att ni Norge alltid får elbilarna först så jag får vänta ett tag till.

Trond.m

Sitat fra: Johan B på søndag 15. desember 2019, klokken 08:15
Sedan är ju räckvidden intressant men kan du bekräfta att den 50 du fick är den uppdaterade versionen?
Selvfølgelig er det ny versjon. Det finnes ikke gammel versjon av 50 👍

No-name

"Min personlige mening er at i3 60ah er temmelig kortrekkevidde så selv det doble virker i underkant."

stesch

Nå tolker jeg det til at han mener at e-tron 50 har mer enn dobbel så lang rekkevidde som i3 60.

Counterpointer

Sitat fra: No-name på søndag 15. desember 2019, klokken 15:46
"Min personlige mening er at i3 60ah er temmelig kortrekkevidde så selv det doble virker i underkant."
Altså jeg tror 50 går LENGRE enn dobbelt så langt som i3 60ah.

Tin

Sitat fra: knut.aulie på søndag 15. desember 2019, klokken 16:19
Sitat fra: No-name på søndag 15. desember 2019, klokken 15:46
"Min personlige mening er at i3 60ah er temmelig kortrekkevidde så selv det doble virker i underkant."
Altså jeg tror 50 går LENGRE enn dobbelt så langt som i3 60ah.

Blir spennende å se  :) Vi bytter i3 mot etron 50 som bil "nummer 2" i familien. Forventer 18-25mil rekkevidde basert på hvordan vi kjørerer. (Mye 100-110soner)

Tellus

Hvis du holder deg til fartsgrensen så tipper jeg du får den rekkevidden du forventer  ;)

elektro

Tror dere blir veldig fornøyd med de forventningene. Det skal mye til å få et forbruk på over 300 Wh/km (tilsv. 20,8 mil gitt at netto batteri er 62,5 kWh) på lengre turer, med mindre du kjører kun på motorvei. Jeg har enda ikke klart det med 55'en på 20-tommers piggfrie, fordi jeg har noen km. bort til E6 og gjerne besøker steder som ikke ligger motorveien. I tillegg kommer kø/trafikk, veiarbeid ol, da synker forbruket med én gang. Man kan ofte se over 300 Wh/km i begynnelsen av en tur, eller ved småkjøring, spesielt hvis det er vått/kaldt, men når kupé og batteri har oppnådd driftstemperatur, så flater det som regel noe ut.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Siden dere kommer fra i3, vil du nok bli positivt overrasket av at dårlig vær og kulde påvirker rekkevidden mindre på e-tron. Har selv samme bilkombo. Det er selvfølgelig en innvirkning, men det virker som det meste av energien går med på å flytte på beistet - uansett forhold.

Eksempel fra i kveld, E18 Larvik (fra ras-stengningen nord for Larvik, Bommestadkrysset #45) til Skoger sør for Drammen (der en møter 90-sone). Det meste er 110, men også noe 100. Snitt 107 km/t (GPS-hastighet, bil viser 110). Vindstille, men regn/sludd og vått, 1-2 grader ute. AC på +21C. 19" piggfri. Forbruk 26.9 kWh/100km.

[attachment id=0 msg=863075]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kjoerge

Er det noen som kan forklare (enkelt) hvorfor 50 har høyere forbruk enn 55? Samme eksteriør og lavere vekt burde vel gitt lavere forbruk??

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA