Hovedmeny

Ford Mach-E vs konkurrenter

Startet av daktari, mandag 18. november 2019, klokken 10:51

« forrige - neste »

daktari

Forden plasserer seg midt i mellomklasse crossover med 4,71 m lengde, og 3 m akselavstand. Omtrent like lang som Ipace, EQC og Model 3. Lang akselavstand gir god plass innvendig. EQC er vel litt kortere.

Lader like raskt som etron på Peak med 150 kW, men vi vet ikke ladekurven enda.

Klasseledelse frunk (til Y kommer?) med over 100 liter, vs eqc og ipace som mangler eller har symbolsk.

Ser ut som det ikke er noen kardangtunnel som ødelegger for EQC.

Den store fordelen her er prisen, billigste modell fra 411.000. Den har større batteri enn etron til lavere pris.

Mot Y ser jeg noen fordeler. Rammer på dørene, flere farger. Personlig liker jeg Tesla sitt designspråk bedre, og de har selvfølgelig Superlader, høyere ladefart og jeg forventer dypere bagasjerom. Større batteri gir større vekt, men mistenker Forden får vesentlig dårligere effektivitet.

Lengde 4,71 meter
Bredde 1,88 meter
Høyde 1,62 meter
Akselavstand 2,98 meter
Motorytelser 258/284/337 hk
Bagasjerom 402-1420 liter
Bagasjerom foran100 liter
Hurtiglading150/130 kW
Tilhengervekt 750 kilo

Standard rekkevidde 75 kWt RWD opptil 450 km kr 412.000

Lang rekkevidde 99 kWt RWD opptil 600 km kr 463.000

Standard rekkevidde 75 kWt AWD opptil 420 km kr 482.000

Lang rekkevidde 99 kWt AWD opptil 540 km kr 544.000

First Edition lang rekkevidde 99 kWt AWD opptil 540 km kr. 589.00
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Mangler taklast og skiluke sies det.

Konkurrentene har vel dette ?

daktari

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. november 2019, klokken 11:42

Er det mulig? Kjempeviktig poeng. Dette er noe folk på cisning må ta opp med dem, de har ett år til å fikse hvertfall skiluke.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Praktisk med de samme bevenelsene og batteriestørrelser som Tesla. Enkelt og sammenligne bil! ;)

Bilen var jo bedre enn fryktet av de lekkede bildene. Men den føyer seg i rekke av små suver med små bagasjerom og fokus på andre ting enn familiefrakting.

Så som sagt i annen tråd så komme denne nok til å selge god til Ford og være, men den tar ikke andeler fra Y.

Bra med flere modeller med AWD og en spiselig pris!!

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 18. november 2019, klokken 11:48
Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. november 2019, klokken 11:42

Er det mulig? Kjempeviktig poeng. Dette er noe folk på cisning må ta opp med dem, de har ett år til å fikse hvertfall skiluke.
Sitter på visning nå så vi får se hvor mye dialog de tar.

daktari

Spent på å høre om innvendig rom og bagasjeplassen. Utfra bildene ser frunken mindre ut enn jeg trodde, men bak ser det romslig ut. På etron får jeg masse plass ved å fjerne isopor i bunn av frunken.

Bfs

Det var ikke mulig å sitter bilen, men de åpnet alle dørene så man fikk sett interiøret og bagasjerommet. Det er masse benplass foran og bak. Frunken så ut til å være veldig dyp. Bagasjerommet så ut til å ha to nivåer. Platen sto på nederste nivå, og det så ut til å være omtrent like stort som på min e-niro (som i liter skal ha omtrent 50 liter mer plass). Det hadde vært fint om noen på en senere visning får tak i målene.

daktari

Det slår meg at "noen" igjen lager en stor bil med moderat innvendig plass. Det ultimate statussymvol, diger, upraktisk, sporty...

Se bildet av etron ved siden av Passat. Sistnevntes mer boksform gjør at innvendig plass blir større tross mindre utvendige mål.

Tenk om Ford heller hadde laget en EQB-aktig sak slik som lenken viser? Dumt at en så stor bil ikke har mer innvendig plass enn e-niro. De kunne valgt å konkurrere på utstrakt praktikalitet istedetfor sport.
http://m.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=52556&limfrom=5

CaZpaH

Får inntrykk av frunken her. Opplyses å være 100 liter samt ha drenering slik at rengjøring blir enkelt:

https://youtu.be/QA-qgSB076c
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Chimp

Jeg har i pace i dag som virker som en mer praktisk hyttebil mtp luftfjæring og taklast. Er også noe større bagasjerom i ipace.
Det som gjør at ford kan "vinne" for min del er rekkevidden. Den bør være lenger når EPA skal være 270, det er 234 på ipace hvis jeg ikke husker feil. Det ER jo større batteri. Men kjøreegenskapene til i pace får man nok ikke.

chargedup

Mach-e har så stort spenn i pris/rekkevidd/ytelser at den får ekstremt mange konkurrenter i forhold til de fleste andre elbiler. Det er veldig bra for oss som kunder, ettersom den kan presse prisene nedover for både elbiler som finnes og elbiler som kommer. Ford har vunnet mye tester på kjøreegenskaper i hot hatchback (småbiler med stor motor) klassene med focus/fiesta, så dersom de legger like mye i kjøreegenskapene til mach-e, lover det godt.

First edition (alt utstyr?) er oppe i 600' som da konkurrerer med "premium bilene" EQC/I-pace (uten utstyr og dårligere rekkevidde, men kan leveres før høst).
Ellers kan den med konkurrere mot kommende elbiler (ikke sedan) som model Y (hovedkonkurrent til mach-e? som også kommer i flere utg) og Skoda Vision (som vi vet svært lite om pr nå).
Innstegsversjonen, pr idag, koster fra 422' (uten utstyr) som da er litt over en KIA E-niro (med alt utstyr, men ikke mulig å kjøpe/få tak i nybil). Prisen er det samme som bmw i3 (med alt utstyr) kostet for noen måneder siden og den ligger i nærheten av det de "rimeligere småbilene" kostet tidligere.

Hvor mye de klarer å selge kommer nok an på hvor mange de klarer levere og hvor mange konkurrerende biler som blir lansert med pris/rekkevidde før høst 2020. For det er alltids noen som venter enda litt til, i håp om at deres pris/rekkevidde/bilmerke skal innfri.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

chargedup, kloke tanker. Helt enig :+1: og så er den gamle historien om han ene som likte mora mens kompisen likte dattera.....  ikke lett det der... alle mine biler og motorsykler opp gjennom åra er vel ca 90% basert på følelser   8) 8)

Tin

Sant så sant. Hadde ikke trodd dette var noe for meg, men la in bestilling på innstegsversjonen til 422. Bytter ut i3 med denne, og iPace med Y. :)

1000kwh

Noen andre som får flashback til 2012 Model S brukergrensesnitt på skjermen?:p her må de leie inn dyktigere folk til design

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA