Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Re: Antall leverte biler

Startet av jkirkebo, mandag 05. mars 2012, klokken 17:53

« forrige - neste »

dissern

Bno, jeg er helt enig. Jeg blir også litt oppgitt over at forhandler ikke svarer fullstendig på de innspill (kall det gjerne klage, for det er i den retning dette går) jeg kommer med. Kartdata er en del av den utdaterte programvaren som min Leaf ble levert med, ellers er det ting som Bluetooth software, stemmestyring, boot ware, application ware, osv. Nå har jeg fått et brev fra Nissan som sier at TCU skal oppdateres. Etter noe purring fra forhandler så får jeg vite at nyere kartdata enn mine (juli 2010) ennå ikke er tilgjengelig som delevare på delelageret til Nissan. Men hva med resten, hvorfor er det så vanskelig å gi et svar på dette? Jeg mistenker at dette er noe Nissan ikke har vurdert i det hele tatt, alternativ spekulert i at kundene ikke skulle avdekke avvikene i programvare mellom de bilene som er levert. Uansett fremstår det hele som uproft.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

flux

Leafen er jo på nett, hvorfor skal vi vente på oppdateringer via forhandlere? Med erfaring fra It verden og drivere/firmware problematikk kan vi bare glemme at hver enkelt lille lokale forhandler skal være "on the edge" på siste versjoner og hva som ligger av fikser i hvilke versjoner. Dette er for nerds som oss og vi trenger helst tilgang til å få fikset det selv via en global download update site. Jeg tror folk flest aner / bryr seg minimalt om software versjoner i bilen sin, så å klage på at forhandler ikke er helt "on the edge", er å dra ting langt. Er positivt overrasket over at de sender et brev med info om gratis oppdatering, tviler på at det er vanlig kotyme i bilbransjen.

bno

De smarte torghandleren gir noen klinkegg på kjøpet. Nissan gir 19 egg til noen og 18 til andre. Vider får noen 18 innblandet klinkegg. Da undergraver de sin egen virksomhet. Det at vi har dette forumet viser egentlig hvor dårlig de driver og at det er en gjeng amatører i organisasjonen deres som sover i timen. Videre at dette er slik de egentlig driver på generelt kan man tro og for å dekke over dette har de valgt i scandinavia ikke å ha chassisnr. og derfor er kjøper left in the dark. Om de ikke ordner opp så er dette min første og siste Nissan.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

flux
Ja det ligger til rette for det, men derfor enda mer uforståelig. Det er ikke riktig at dette ikke er vanlig, men oppdateringer skjer mer i det skjulte da endringer ikke er så prominente som her. Bilen oppdateres automatisk ved service. Men her er feilene så åpenbare. Ellers ref forrige innlegg.

jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 16. mars 2012, klokken 23:57
Leafen er jo på nett, hvorfor skal vi vente på oppdateringer via forhandlere? Med erfaring fra It verden og drivere/firmware problematikk kan vi bare glemme at hver enkelt lille lokale forhandler skal være "on the edge" på siste versjoner og hva som ligger av fikser i hvilke versjoner. Dette er for nerds som oss og vi trenger helst tilgang til å få fikset det selv via en global download update site. Jeg tror folk flest aner / bryr seg minimalt om software versjoner i bilen sin, så å klage på at forhandler ikke er helt "on the edge", er å dra ting langt. Er positivt overrasket over at de sender et brev med info om gratis oppdatering, tviler på at det er vanlig kotyme i bilbransjen.

Tja, Volvo reklamerer jo med at de oppgraderer alle moduler i bilen til siste software versjon ved service, så noen får det jo til...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Volvo kan også kjøre remote analyse. Dvs. online diagnostisering.

Aspiranten

Store plakater nede på Møller her i byen også: Bilen din trenger softwareoppdatering, det får den kun hos oss. Ta service hos oss!

Jeg lar meg ikke lure, men hadde vært gøy å be om en forandringsliste, altså hvilke oppgraderinger som faktisk blir utført slik man får på patches i IT verdenen :)
Nissan Leaf

mariowing

Som nerd vil jeg ha mest mulig informasjon og mest mulig oppdateringer, gjerne laste ned og installere selv.

Som bilkjøper av nye biler fra Toyota, Mini (BMW) og Volkswagen de siste seks-sju årene så har alle de bilene hatt ulike software utfordringer. Jeg opplever ikke at Nissan hverken er dårligere eller bedre enn disse produsentene.

Når det gjelder at bluetooth software i Leaf fungerer dårlig og andre "brukeropplevelser" så er det forskjell på om det er en ren feil, om det er inkompabilitet mellom ulike systemer (bilen og telefonen) eller om systemet bare ikke har de mulighetene/brukergrensesnitt som man skulle ønske det hadde.

For å si det sånn; kona har ikke irritert seg over noen ting vedrørende bluetooth, navigasjon eller musikk i noen av de fire bilene - jeg tror jeg kunne skrevet to A4 sider om alle fire bilene vedrørende ting jeg ville hatt anderledes :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mandresen

Takk Mariowing, skulle akkurat til å kommentere det samme som du poengterer.

Det er noen av oss som er vel ivrige "nerder" og spør/undersøker/leter etter oppdateringer og nye funksjoner, og vi er i mindretall, VELDIG i mindretall. Synes at tonen til blandt annet bno gikk fra å være konstruktiv og bra i denne tråden til til å være veldig negativ i en håndvending her. Husk at dette er en ny bil og som alle andre biler så vil det bli avdekket problemer og eventuelle forbedringer, og det er ikke gjort i en håndvending å etterkomme ønsker om endring fra et forum. Og som selger/forhandler er det ikke lett å følge med på oss som er overivrig, de må tross alt henvende seg til Nissan sentralt. Vi må la de få litt tid og pusterom før vi velter ut vår vrede.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

bno

Er ikke negativ, men av og til er det lurt å presse situasjonen slik at man får litt energi i debatten. Jeg er veldig fornøyd med bilen bevares, men hvorfor ikke hjelpe produsernt og leverandør litt med å få frem ting som gjør produktet deres bedre totalt sett. Oss mer fornøyde med minmal merarbeider

dissern

Det virker som om det er flere her som glemmer det faktum at Leaf som er levert medio februar og utover har nyere programvare enn de som mottok Leafen i oktober/november i fjor. Blant annet kartdata hvor forskjellen er ca. 1 år og annet som oppleves i den daglige funksjonen av bilen. Jeg kan ikke fortstå at det er for mye å vente at Nissan/forhandler håndterer dette på en god måte. Jeg bidrar til det ved å være i dialog med forhandler og stille krav. Min erfaring er at ingenting kommer "rekende på ei fjøl av seg sjøl"  ???
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

bno

Har ikke hørt noe enda fra Ålgårds Auto. Tenkte å vente til etter påske da har vi passert 4 uker siden oppgraderingen. Er spent på om man har funnet ut noe. Regner med at man må inn å sette dette manuelt i CAN software. Får også ta meg en sving innom mynissanleaf.com for å registrere hva som har skjedd med us versjonen ifm. oppgraderingen der.

bno

Etter software oppgradering har jeg registrert at jeg ikke får frem alle ladestasjonene. Før var fremme på kartet. Nå viser noen få, men de ligger i minne og får den frem når jeg ønsker å velge en. Før kunne jeg se hele tiden hvor jeg hadde stasjonene og det var oversiktlig til enhver tid. Har valt å se landmark icons men det hjelper ikke. Noen som har noen ide?

foxy

kjøp en trilling da slipper dere å tenke på software updates  ;D

fra spøk til alvor - stortsett alle forhandlere uansett merke er ikke noe særlig glad i oppdatere programmvaren utenom når man er inne på service... og selv da bør man spørre etter.. min erfaring er basert på mercedes og audi...
I-miev 2011
Asker

Joachim

Bno: Du har selvsagt oppdatert "nearby charging stations"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA