Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Polo

TM3 på året ligger an til ca 2800 biler. Egentlig ganske bra sett i forhold til X og S, som er nær null. Men relativt bråstopp sett i forhold til i fjor. Konkurransen er der nå og da blir tøft for amerikansk byggekvalitet i Norge.  Skal vi prøve oss med en prognose på 4-5000 TMY og 500 TM3 neste år? Tipper det er mange som er drittlei sedan.

Rosstopher

Sitat fra: Polo på fredag 14. august 2020, klokken 20:14
Konkurransen er der nå og da blir tøft for amerikansk byggekvalitet i Norge.  Skal vi prøve oss med en prognose på 4-5000 TMY og 500 TM3 neste år? Tipper det er mange som er drittlei sedan.

Det har nok lite med amerikansk kvalitet å gjøre, med mindre du tør å spå like lave salgstall for Y?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Magnus Hansen

Det store mysteriet er selvfølgelig hvorfor bruktprisene på Model 3 er så høye når alle er «drittlei sedan»...

CorsoDante

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 15. august 2020, klokken 00:24
Det store mysteriet er selvfølgelig hvorfor bruktprisene på Model 3 er så høye når alle er «drittlei sedan»...

Tipper mangle flere er drittlei ukurante elbiler som (førstegenerasjons) Leaf, eGolf etc. Og en sedan er da minst like praktisk som disse små kombiene, hvis det er sedanens praktikalitet som trekkes frem her. Overgangen til 3 vil da være et ekstremt løft.

Men nå lanseres enkelte kurante alternativer til Model 3, og krona har styrket seg markant (mot USD), så vi får se om prisen holder seg.

114 stk. Model 3 til salgs på Finn.no i skrivende stund.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Polo

Vi diskuterer salgstall, ikke sant? Salgsutvikling til Tesla i Norge er hva den er. Er godt dokumentert og er ikke en løs påstand fra min side. Sjekk tallene. Egolf og Leaf ,  BMW selger veldig bra selv om det er biler som har vært en stund op markedet. Nye ID3 og ID4 osv, ny storebror til Leaf, Polestar, Volvo med flere  vil føre til at TMY vil selge langt færre biler enn TM3 I Norge. Salg av sedan modeller er lavt i Norge. TM3 er unntak i mangel av alternativer i prisklassen i 2019. Ser ingen grunn til at salget av TM3 ikke skal fortsette i en negativ trend. Og som nevnt flere ganger TMX og TMS er gamle modeller som ikke tålte konkurranse fra noen få alternativer, og flere er på vei. Blir spennende å følge utviklingen i Tyskland. Ev markedet der viser tegn til å ta av der nå siste mnd.

Magnus Hansen

Poenget er at salget ikke bare kommer an på etterspørselen, men også på tilbudet. Tesla har sendt veldig få biler til Europa de siste månedene. Hadde det vært en kollaps i etterspørselen hadde også bruktprisene stupt.

1000kwh

Sitat fra: Polo på lørdag 15. august 2020, klokken 08:07
Vi diskuterer salgstall, ikke sant? Salgsutvikling til Tesla i Norge er hva den er. Er godt dokumentert og er ikke en løs påstand fra min side. Sjekk tallene. Egolf og Leaf ,  BMW selger veldig bra selv om det er biler som har vært en stund op markedet. Nye ID3 og ID4 osv, ny storebror til Leaf, Polestar, Volvo med flere  vil føre til at TMY vil selge langt færre biler enn TM3 I Norge. Salg av sedan modeller er lavt i Norge. TM3 er unntak i mangel av alternativer i prisklassen i 2019. Ser ingen grunn til at salget av TM3 ikke skal fortsette i en negativ trend. Og som nevnt flere ganger TMX og TMS er gamle modeller som ikke tålte konkurranse fra noen få alternativer, og flere er på vei. Blir spennende å følge utviklingen i Tyskland. Ev markedet der viser tegn til å ta av der nå siste mnd.
Er bare å legge ned for Tesla i Norge   :D :D

CorsoDante

Vi diskuterer salgstall, ikke sant? Salgsutvikling til Tesla i Norge er hva den er. Er godt dokumentert og er ikke en løs påstand fra min side. Sjekk tallene.

Må være stuerent å diskutere etterspørsel i en tråd vedr. salgstall.

Bruktbilprisen er en god indikator i så måte.

Merkelig at du hopper bukk over det faktum at fabrikken var stengt grunnet Corona.

Jeg er for øvrig en av de som har stor tro på at Model Y (med flere) vil gi TM3 en kraftig slagside mht. nybilsalget. Momspåleggelse truer også i horisonten. Køansamlingen i lang tid før lansering vil også gi redusert antall nyregistreringer, selv om interessen (mot formodning) skulle opprettholdes. Også var det disse konjunkturene...
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Ser ingen grunn til at salget av TM3 ikke skal fortsette i en negativ trend. Og som nevnt flere ganger TMX og TMS er gamle modeller som ikke tålte konkurranse fra noen få alternativer, og flere er på vei. Blir spennende å følge utviklingen i Tyskland. Ev markedet der viser tegn til å ta av der nå siste mnd.
Man kan ikke diskutere salg uten å ta med pris i betraktningen. Generelt synes jeg alle Teslaene (utenom TMY) er for høyt priset i Norge. I tillegg tanket jo salget av TMX og TMS når SR utgavene forsvant. Klart det er vanskelig å forsvare de 300k imellom f.eks en etron 50 og X LR, så lenge de løser samme basis behov.

TMX og TMS er i en nisje av store biler som nok aldri kommer til å få ett kjempestort salg igjen, men TM3 tror jeg fort kan ta seg opp igjen gitt priskorreksjon mot USD.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. august 2020, klokken 09:44
TMX og TMS er i en nisje av store biler som nok aldri kommer til å få ett kjempestort salg igjen, men TM3 tror jeg fort kan ta seg opp igjen gitt priskorreksjon mot USD.

Med dagens priser er jeg helt enig. Dersom vi hadde fått dollarkurs på 6 igjen og nypris på Model X under 600k kr (og Model S under 500k) derimot, så hadde nok salgstallene tatt seg opp igjen. Jeg hadde nok i hvert fall byttet til en ny Model X dersom det var tilfelle.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

JorEl

Norge var et viktig marked når Tesla kun solgte SogX. Nå er Tesla etablert skikkelig, og setter vel produksjonen verken opp eller ned pga oss i Norge. Shanghai f.eks har vel ca 10mill innbyggere og 1mrd i resten av landet.
Tesla trenger kun og selge modelY til 50% av norske Xeiere så er de på topp igjen :) I tillegg finnes det sikkert flere med en gammel diesel/bensin som vil prøve noe spektakulært 8)

Ikke sikkert Tesla gidder å ta opp kampen dette året i Europa, for her må jo konkurrentene dumpe elbiler for å unngå massive bøter. Tesla venter kanskje bare til Berlinfabrikken er i gang, så kommer den store bølgen med model Y.

Tesla har aldri stått sterkere en nå.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

No-name

Sitat fra: JorEl på lørdag 15. august 2020, klokken 11:54I tillegg finnes det sikkert flere med en gammel diesel/bensin som vil prøve noe spetakulært 8)

Tror du kan ha rett her, og samtidig tror jeg at det er litt Tesla sitt problem med Model 3, nemlig ingenting spektakulært. Og da tenker kanskje mange,  skal vi ha noe ordinært kan vi like gjerne gå for Golf eller Leaf..  Og spare litt penger.  Tesla trenger å være litt mer spektakulære, etter min mening... Mange kjøpte Model x bare pga døra (lavere pris og mangel på konkurransen hjalp og, så klart)

JorEl

Vi kommer fra E-golf, så det spetakulære her må jo bli SuperCharger-systemet, som gjør oss "ikke-stasjonære". :) Tesla kommer til å få mange nr.2 elbilkunder, når man lærer hva en brukervennlig lader er for noe + mange ladere og ingen kø + "elbilstrøm" til halv pris.
Det blir spennende og se om Tesla implementærer nye ting de har lært, når de setter opp sin Berlinproduksjon. Jeg vil hevde at Tesla er best på eldrift og elektronikk. Trygghet er jo egentlig det viktigste der er Tesla også nr1. Tar meg også friheten til å påpeke at Tesla kan "datamaskin"!! Software og Hardware går hand i hand, der Tesla er inne i de fleste beslutnings-prosesser på på et tidlig stadium, fra A til Z :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

No-name

Sitat fra: JorEl på lørdag 15. august 2020, klokken 14:19
Vi kommer fra E-golf, så det spetakulære her må jo bli SuperCharger-systemet, som gjør oss "ikke-stasjonære". :) Tesla kommer til å få mange nr.2 elbilkunder, når man lærer hva en brukervennlig lader er for noe + mange ladere og ingen kø + "elbilstrøm" til halv pris.
Det blir spennende og se om Tesla implementærer nye ting de har lært, når de setter opp sin Berlinproduksjon. Jeg vil hevde at Tesla er best på eldrift og elektronikk. Trygghet er jo egentlig det viktigste der er Tesla også nr1. Tar meg også friheten til å påpeke at Tesla kan "datamaskin"!! Software og Hardware går hand i hand, der Tesla er inne i de fleste beslutnings-prosesser på på et tidlig stadium, fra A til Z :)

Ganske enig i de fleste punktene du dnevne, men mangler fortsatt det spektakulære. Super charger er tryghet men ikke spektakulært,  hvis du skjønner hva jeg mener.

Rosstopher

Raskere akselerasjon enn noen bil folk flest har kjørt før er vel ihvertfall litt spektakulært?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA