Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. mai 2020, klokken 08:53
Polestar 2 er jo en veldig fin bil. Vellykket både utvendig og innvendig. Bra ytelser, god rekkevidde og virker god kvalitetsmessig. Jeg har kikket på den et par ganger og fant meg til rette på førerplassen. Skjermene gjør opplevelsen moderne, med integrert spotify og Google maps.

For min del faller den igjennom på plass, dessverre. Ganske trang over alt. Permanent montert takboks kunne hjulpet noe, men det gir støy, tapt rekkevidde, utseende, ytelser og gleden ved glasstak forsvinner. Hadde bilen vært 20-30cm lengre og litt bredere hadde det hjulpet enormt. Da kunne den vært et alternativ til Model Y. Slik det står nå er Polestar 2 mer en e-Niro konkurrent størrelsesmessig, men bedre på bortimot alle punkter.

Enig i det du skriver, men e-Niro utgår totalt da den er treg, ser jævlig ut og ikke har firehjulsdrift (og nok har en del mindre bagasjerom?). Polestar håper jeg er det beste fra Volvo, og mer til. Dette med utseende er forsåvidt et ankepunkt som kanskje også gjelder for Model Y (tipper dog den ser bedre ut IRL).

Enn så lenge skal plassen holde for vår familie, som p.t. ikke er veldig tallrik og som sjeldent flytter på store lass. De ytterst få dagene hvor man behøver mer plass er det for øvrig bare å ty til bilkollektivet. Samtidig var ikke bakluka på sedanen til å leve med, og jeg frykter (kanskje ubegrunnet?) at det blir svært vanskelig å kvitte seg med 3'ern til en OK pris etter at Enjakk, Polestar 2 og - ikke minst - Model Y er på markedet. Derfor jeg kvittet meg med min allerede nå, noe som ikke gikk veldig fort og uten prisreduksjon. Samtidig er Model 3 en veldig bra pakke, og det må sies at jeg var meget fornøyd med min, så det *kan* jo hende at prisen holder seg bra - på tross av at det er en sedan.

Uansett ikke gitt at det faktisk blir Polestar, vi får se.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Øyvind.h

Sitat fra: CorsoDante på fredag 08. mai 2020, klokken 10:36
Enig i det du skriver, men e-Niro utgår totalt da den er treg, ser jævlig ut og ikke har firehjulsdrift (og nok har en del mindre bagasjerom?). Polestar håper jeg er det beste fra Volvo, og mer til. Dette med utseende er forsåvidt et ankepunkt som kanskje også gjelder for Model Y (tipper dog den ser bedre ut IRL).
Bagasjemessig tror jeg eNiro og Polestar 2 er ganske like. Det er ganske lite bagasjerom i Polestar 2. Men ja - 2wd gjorde eNiro til uaktuell for meg. Det er mye støy (i hvert fall på motorvei) og mye plast. Asiatisk på godt og vondt. Ytelsene er helt greie, men ikke noe som frembringer smil eller glede :)
PS2 har en mye bedre infotainment løsning og har interiør som føles moderne. Det er primært plassen på rad 1,2 og bagasjerom som trekker ned. Har ikke sittet i dem side om side, men eNiroen føltes mer romslig. Antakelig tynnere dører og mindre støytdemping.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

eNiro oppleves vesentlig større, både bagasjerom som er mye mer praktisk utformet og i baksetet, sammenlignet med PS2.  Jeg sitter også høyere og bedre oversikt i eNiro.  Solgte min i fjor sommer, men savnet ble for stort, så kjøpte nylig igjen. Savner hengerfeste, men leier bil de 4 gangene i året jeg trenger det.

Kreftene i bilen er på Golf GTI nivå, faktisk litt i overkant for bilens handling/kjøreegenskaper.  Bør ikke kjøres så hardt i svinger som kreftene innbyr til, i alle fall ikke om man forventer GTI respons.  Bilen er komfortabelt satt opp og sliter ikke ut lever og nyrer i humper.

Hadde TM3 Performance en helg, og hadde nyrebelte fulgt med bilen hadde jeg benyttet det. Hinsides rask, men så stump og hard at den er komplett uegnet for mitt bruk.  Lyden når dørene lukkes høres billig og skranglete ut, eNiro er i en annen klasse i så måte.   Instrumentering i eNiro med fysiske og praktisk knapper på ratt er velordnet og funksjonelt.   
3 svært ulike biler dette.
Så til tema; jeg tror det blir et godt utvalg av TM3 til hyggelige priser (for kjøper) når TMY kommer :-)

CorsoDante

Sitat fra: Olemann på mandag 11. mai 2020, klokken 13:47

eNiro oppleves vesentlig større, både bagasjerom som er mye mer praktisk utformet og i baksetet, sammenlignet med PS2.  Jeg sitter også høyere og bedre oversikt i eNiro.  Solgte min i fjor sommer, men savnet ble for stort, så kjøpte nylig igjen. Savner hengerfeste, men leier bil de 4 gangene i året jeg trenger det.

Kreftene i bilen er på Golf GTI nivå, faktisk litt i overkant for bilens handling/kjøreegenskaper.  Bør ikke kjøres så hardt i svinger som kreftene innbyr til, i alle fall ikke om man forventer GTI respons.  Bilen er komfortabelt satt opp og sliter ikke ut lever og nyrer i humper.

Hadde TM3 Performance en helg, og hadde nyrebelte fulgt med bilen hadde jeg benyttet det. Hinsides rask, men så stump og hard at den er komplett uegnet for mitt bruk.  Lyden når dørene lukkes høres billig og skranglete ut, eNiro er i en annen klasse i så måte.   Instrumentering i eNiro med fysiske og praktisk knapper på ratt er velordnet og funksjonelt.   
3 svært ulike biler dette.
Så til tema; jeg tror det blir et godt utvalg av TM3 til hyggelige priser (for kjøper) når TMY kommer :-)

Har fortsatt til gode å forstå de som påstår at TM3P er spesielt stiv, men lander på konklusjonen om at de umulig kan ha kjørt sportsbiler eller biler med sportslige ambisjoner. Ellers veldig enig i at bilen oppleves som rimelig skrudd sammen, noe som vel også er poenget (folke-Tesla).

Dersom TM3 kan fås til hyggelige priser kan vi bare spekulere i hva eNiro vil gå for på bruktmarkedet :)

PS2 sammenlignes naturligvis med TM3, og TM3P er ganske enkelt en TM3 med røde kalipere, carbon-spoiler og noe stivere oppsett (og la oss ikke glemme 1 hel cm. senk...).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Olemann

Dette handlet jo om Y og 3, men når eNiro først omtales så er det på sin plass å nevne at det finnes mange i Norge som setter pris på en tradisjonell bil som fungerer, som takler over 40 mil på en lading, som har 7 års nybilgaranti, er kjappere enn det meste av fossil i klassen og som har god plass ift. lengde under 4.40 som også gjør den by/parkeringsvennlig.

Men klart, vil man våkne opp til bil med ny software regelmessig, riste nyrene, spare noen sekunder fra 0-100, stå i kø for service, lære seg ALT CTR DEL selv om man ikke sitter på PC'en, samt holde øynene på en skjerm midt i bilen for let-finn-trykk, da velger man heller Tesla.  Fair det, hver sin smak
Dette er jo en Tesla gruppe, så regner ikke med høylytt klapping her, det må jeg vel leve med.

RuneW

Med slike karakteristikker er det vel ikke akkurat applaus du fisker etter heller...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

At folk bare skal rante om biler fra Tesla er intet nytt :D
Jeg har kjørt Model 3 på til dels dårlige veier ved hytta og merket ikke noe til nyre- eller leverproblemer. Kanskje det kan være lurt med en helsesjekk om det står så dårlig til. 3-serie Mtech var eksempelvis betydelig stivere sist jeg satt i en slik. MCU2 virker rask og stabil, og service får en på noen få dager, bestilt rett i appen.
Men klart - har en bestemt seg for at Model 3 er forferdelig og eNiro fantastisk er det kanskje ikke så mye konstruktivt eller positivt å bidra med i en tråd om Model Y og Model 3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på mandag 11. mai 2020, klokken 14:52
Men klart, vil man våkne opp til bil med ny software regelmessig, riste nyrene, spare noen sekunder fra 0-100, stå i kø for service, lære seg ALT CTR DEL selv om man ikke sitter på PC'en, samt holde øynene på en skjerm midt i bilen for let-finn-trykk, da velger man heller Tesla.  Fair det, hver sin smak
Dette er jo en Tesla gruppe, så regner ikke med høylytt klapping her, det må jeg vel leve med.

Vår SR+ på 18" hjul er på ingen måte ukomfortabelt stiv. Mulig P er mye stivere? Jeg har ikke kjørt en så jeg vet ikke. Men man kjøper vel ikke P om man ikke er interessert i slikt.

Service-kø er det da helt slutt på? Jeg sjekket appen nå og jeg kan få time allerede på torsdag kl. 11:00 om jeg hadde hatt behovet. Det er raskere enn hos de aller fleste andre bilforhandlere.

Jeg har ennå ikke hatt behov for å restarte skjermen i Model 3, etter et drøyt halvår med bilen. Så det er nok noe overdrevet. Ny software kommer titt og ofte, men man trenger ikke å installere det om man ikke vil. Bare la være å koble bilen til wifi så laster den heller ikke ned ny SW og spør dermed heller ikke om installering. Så da blir det som på de fleste andre biler.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Jon65

Prøvekjørte TM3P tidligere i vinter og ventet meg en stiv og stumpete bil men fikk ikke den følelsen i det hele tatt. Jeg måtte til og med spørre selgeren etterpå om jeg hadde kjørt en vanlig M3 siden den ikke var stivere. Jeg kjører en normal 3 serie selv og syntes det var ganske lik kjørefølelse (bortsett fra ytelse selvfølgelig).
Har ikke bestilt P utgaven av Y men det var mest av økonomiske grunner.

CorsoDante

Tja. Nå har jeg selv forlatt en Tesla som langt på vei var fullstendig lytefri (og bestilt Polestar 2), men det du lister opp ovenfor her er bare noen få av svært mange ting jeg er villig til å lide meg gjennom for å unngå en FWD eNiro :D
TMYP HW4 / TM3P Atom

z4rd

Det blir komisk når folk skal prøve seg på å beskrive en Tesla på nedlatende vis - og ender opp med å dra frem 0-100 og hyppige softwareoppdateringer som noe negativt.

Uten å overdrive, så hadde jeg ikke valgt eNiro foran TM3 selv om Kiaen hadde kostet halvparten av det den gjør i dag.

Jeg tror faktisk at eNiro og de andre i samme segment kommer til å lide mer når TMY kommer på markedet og brukte TM3 blir billigere. Skal ikke undervurdere antall folk på budsjett i bruktmarkedet som har lyst på en Tesla. Men innser jo at Olemann er i markedet for «gubbebiler». *sagt med et smil*

EDIT: Også heter det CTRL, ALT, DEL - ikke ALT CTR DEL :) Men ja, enig med du, hver sin smak. Men unødvendig å spre alternative fakta for å forsvare dine egne preferanser.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DagfinnN

Du forventer vel ikke klapping når du i all hovedsak sprer desinformasjon. Kos deg med E-niro og la være å kaste skit i en Tesla-tråd. Jeg har aldri skrevet noe negativt om E-niro. Kan det hende at jeg er så fornøyd med mine biler at jeg ikke trenger å snakke ned andre merker for å forsvare mitt valg ovenfor meg selv?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Olemann

Korrekt, kjørte også en vanlig M3 med 18" hjul og den var vesentlig bedre enn P modellen når det gjelder stump følelse.
(Nei, sprer ikke skit, deler erfaringer :D)

Og en ting til, når dialogen tar en vending der man tar mannen og ikke ballen, så gidder jeg ikke mer.  Hvem i alle dager har interesse av min helse som en velger å snakke om?  Eller en annen som synes det er viktig å synse om motiver for det som deles av erfaringer?

Klart Tesla er bedre på mye, ladenettverket er unikt og verdens beste, bilen er kjapp som fy og skjermen er flott. 

Igjen, hver sin smak, jeg delte mine erfaringer med bl.a. plass og komfort, og sammenlignet med PS og TM3 som andre hadde innlegg om.  Da takker jeg for meg her og ønsker alle en fortreffelig aften, med eller uten Tesla ;D

Takk til jkirkebo for saklig og skikkelig respons på mitt innlegg.

z4rd

Dette får du tåle, mister. Les hva du selv har skrevet én gang til. Du ber jo selv om nyrebelte for å kjøre TM3 P. At noen her sier at det er en merkelig påstand og ber deg sjekke nyrene dine, er ikke akkurat off-topic. Du la opp til dette selv - for ikke å nevne flere forsøk på latterliggjøring av andre finesser ved Teslaen :)  :+1:
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

Sånn for ordens skyld finnes det et eget delforum for sammenligning av biler hvor man gjerne kan opprette egnet tråd hvis det mangler. Denne tråden handler om Ys innvirkning på 3 og da blir eniroer og polestarer avsporinger

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA