Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Doff

Lengde: 4694 mm (M3) vs 4751 mm (MY)
Høyde: 1443 mm vs 1624 mm
Bredde m speil ute: 2089 mm vs 2129 mm
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Toalmar

Selvsagt vil jeg tro salgstallene til TMY vil gå ut over TM3 tallene når den endelig slippes, men ser man på tallene nå er de jo allerede ganske lave så det kan hende at TMY faktisk vil spise av andre sine modeller og ikke så mye av Tesla sine egne.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Radial

TMY kommer nok til å spise kraftig av konkurrentene i samme størrelse tror jeg...ikke så mye TM3.
Personlig (som småbarnsfar), kan jeg feks ikke ha TM3, bakluka rett og slett ødelegger for mye av behovet i det daglige.

Spesifikasjonene til TMY er jevnt over mye bedre enn konkurrentene i sin klasse, med unntak av e-tron sitt støynivå og "komfort" på 550k utgaver kanskje...

Men ellers er TMY godt utstyrt, størst bagasjerom (600++liter), lengst rekkevidde (50mil),  best på lading (3-fas 230 høyst sannsynlig), best app, og sikker mer jeg har glemt..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

CorsoDante

Sitat fra: Radial på torsdag 09. april 2020, klokken 21:40
TMY kommer nok til å spise kraftig av konkurrentene i samme størrelse tror jeg...ikke så mye TM3.
Personlig (som småbarnsfar), kan jeg feks ikke ha TM3, bakluka rett og slett ødelegger for mye av behovet i det daglige.

Spesifikasjonene til TMY er jevnt over mye bedre enn konkurrentene i sin klasse, med unntak av e-tron sitt støynivå og "komfort" på 550k utgaver kanskje...

Men ellers er TMY godt utstyrt, størst bagasjerom (600++liter), lengst rekkevidde (50mil),  best på lading (3-fas 230 høyst sannsynlig), best app, og sikker mer jeg har glemt..

Lufta har langt på vei allerede gått ut av Model 3, så du har sikkert rett der.

Du skilter samme årsak som meg selv mht. hvorfor jeg har forlatt Model 3; Den bakluka kan jeg ganske enkelt ikke leve med på en primærbil når man formerer seg.

Samtidig liker jeg ikke SUV/MPV, Model S er arkaisk, og Supercharger har jeg brukt 3 ganger i 15 minutter, så da ble valget relativt enkelt.

App'en til Tesla synes jeg ikke imponerer særlig mht. mulighetsrommet, men stabiliteten har vært veldig god.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Rosstopher

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:15

Har lufta gått ut av Model 3? Det er Europas bestselgende elbil så langt i år. I mars var det også Europas nest-best-selgende modell uansett drivlinje etter VW Golf.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

CorsoDante

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mai 2020, klokken 18:36
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:15

Har lufta gått ut av Model 3? Det er Europas bestselgende elbil så langt i år. I mars var det også Europas nest-best-selgende modell uansett drivlinje etter VW Golf.

Kan argumenteres for at lufta har gått ut av bilmarkedet generelt, jf. salgstallene i nevnte Europa...

Model 3 solgte bra i mars, men nå som konkurrentene nærmer seg med stormskritt (inkl. Model Y), så skal det holde hardt å holde koken for denne sedanen.

Til orientering så var det på ingen måte enkelt å kvitte seg med 3'eren min, men havnet til slutt på en OK pris. Muligens årsaken var at Performance-utgaven manglet hengerfeste...  :D
TMYP HW4 / TM3P Atom

Vaduz

Hva var det du endte opp med etter M3P? Og hvorfor valgte du den?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

CorsoDante

Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:07
Hva var det du endte opp med etter M3P? Og hvorfor valgte du den?

Polestar 2, som nevnt. Holder døren åpen for et godt kjøp, men ligger an til at jeg kan vente til denne ankommer. Fordi man formerer seg, og jeg ønsker å kunne fjerne hattehylla / ha større åpning. Rikelig med plass er det selvsagt ikke, men man bør klare seg. MPV er uaktuelt. Model S frister litt, men den er jo urgammel. Model Y er jeg ikke helt solgt på, og den ser uansett ut til å komme senere enn Polestar 2.

Polestar plukker opp Volvos ambisjoner om å ha sikkerhet i høysetet. Hva kan man si, jeg begynner å bli gammel...  8)
TMYP HW4 / TM3P Atom

Øyvind.h

Polestar 2 er jo en veldig fin bil. Vellykket både utvendig og innvendig. Bra ytelser, god rekkevidde og virker god kvalitetsmessig. Jeg har kikket på den et par ganger og fant meg til rette på førerplassen. Skjermene gjør opplevelsen moderne, med integrert spotify og Google maps.

For min del faller den igjennom på plass, dessverre. Ganske trang over alt. Permanent montert takboks kunne hjulpet noe, men det gir støy, tapt rekkevidde, utseende, ytelser og gleden ved glasstak forsvinner. Hadde bilen vært 20-30cm lengre og litt bredere hadde det hjulpet enormt. Da kunne den vært et alternativ til Model Y. Slik det står nå er Polestar 2 mer en e-Niro konkurrent størrelsesmessig, men bedre på bortimot alle punkter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thalgar

Tipper det er veeeeldig mange som i fjor kjøpte M3 som nå sit på gjerdet og ventar på Y, og at salstala for 3 reflekterer det. Bortsett frå pris er det ikkje mange grunnar til å gå for 3 versus Y. Kombinasjonen enorm bagasjeplass, plast i hjulbuen, større hengarvekt mens ein held på Tesla-fordelane gjer jo Y til ein killerkombinasjon slik eg ser det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Magnus Hansen

kanskje stengt fabrikk har litt innvirkning?

z4rd

Veel.. hvis TM3 gjør jobben mht det praktiske, så ser jeg i utgangspunktet ingen grunn til å bytte til TMY. Jeg tror ikke man skal underdrive den økonomiske faktoren fremover heller - selv om det ikke er noen tvil om at TMY er mer praktisk, så vil jeg påstå at en TM3 med hengerfeste er en helt kurant bil. Jeg har gått fra TMX til TM3 nå, og vi er fire i hus. Såfremt man ikke er avhengig av stor barnevogn så mener jeg at TM3 fungerer veldig godt. Jeg har sagt det før og sier det igjen, tror det er mange som sitter og venter på at TM3 skal bli billigere på bruktmarkedet. Det kommer til å gjøre at prisene holder seg forholdsvis greit, selv med TMY sitt inntog. Med de siste prisjusteringene for valuta så er TMY plutselig utenfor budsjettet til en del folk. Det går typiske grenser ved 400k, 500k og 600k.
De som kjøper bil til over 600k, kan fort kjøpe bil til 8-900k også.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thalgar

Einig i at gevinsten av å bytta frå TM3 til TMY nok ikkje er stor nok til å bytta, spesielt etter prisauken nettopp. Men det er jo annleis om ein nå sit med bilplanar. Forskjellen mellom TM3 og TMY er 50 000. 10 % høgare pris er ganske lite for ein såpass meir praktisk bil.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA