Hovedmeny

Key Fob anyone?

Startet av JorEl, onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:36

« forrige - neste »

Mondeo

Ja? Er knapp på alle UMC jeg har vært borti, både gammel (som støtter 3 fase) og de nye som følger med Model 3. Er også knapp på Tesla sine Wallchargers.

Er jo den knappen man åpner ladeluken med også.

ladov

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:30
Ja? Er knapp på alle UMC jeg har vært borti, både gammel (som støtter 3 fase) og de nye som følger med Model 3. Er også knapp på Tesla sine Wallchargers.

Er jo den knappen man åpner ladeluken med også.
Den UMCen som fulgte med har jeg brukt 2 ganger, la ikke merke til noen knapp der. Type2-kabelen jeg bruker til vanlig har det ikke. Ingen knapp på ladeluka heller, men den kan *åpnes* ved å trykke på utsiden.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mondeo

UMCen som fulte med skal ha knapp. Den er ikke synlig men er markert med en prikk dær tommelen havner når man holder den.

Type2 kabelen er fra Mennekes og dermed en 3e parts kabel som sikkert mangler knappen.

Tesla sine Superchargers har vel og denne knappen forresten.

https://youtu.be/1NDgospJYw8

(bilen var fulladet i videoen forresten, derfor den ikke startet å lade. men du skjønner virkemåten)

ladov

Måtte ut i bilen og sjekke UMCen, der var det jaggu en liten prikk å plassere tommelen på. :D

Ikke noe på type2-kabelen da. Nedtur.. :(
11kW hjemmelader

Mondeo

Nei som sakt er Type2 kabelen levert av Mennekes (og ett annet merke på biler levert nå) så desverre ingen knapp der.

For å løse ut kabelen må du holde inne knappen mens du drar ut pluggen. Husker jeg var litt forvirra først.

Antar du vet at bilen har funksjoner som Brake Hold (trykk en gang hardt på bremsa) eller at park har to instillinger avhengig av hvor bratt bakke du skal parkere i? Om ikke så får du kansje flere a-ha opplevelser om du leser manualen :p

ladov

Har lest bruksanvisningen men ikke fra første til siste side så jeg kan godt ha godt glipp av noe. For ikke snakke om at Tesla oppdaterer så ofte at bruksanvisningen uansett fort blir utdatert. :D

Her er potensielt hobbyprosjekt for dem som gidder. ;)

https://github.com/mstegen/Open-Chargeport
Bygg din egen dings for å åpne ladeporten.
11kW hjemmelader

Anderskri

Den åpner bare ladeporten, det kan man jo gjøre på model 3 med å trykke på den. Folk ønsker å avslutte lading og  låse opplade kablen.

ladov

Sitat fra: Anderskri på fredag 18. oktober 2019, klokken 21:08
Den åpner bare ladeporten, det kan man jo gjøre på model 3 med å trykke på den. Folk ønsker å avslutte lading og  låse opplade kablen.
Details schmetails! Det er et hobbyprosjekt ikke sant? Du må bare ta opp kommunikasjonen mellom UMC og TM3 og legge bitstrømmen inn i denne dingsen. Easy Peasy! :P

(og joda, jeg *har* lest reddit-tråden om denne dingsen og registrerte en viss usikkerhet angående TM3)

Edit: et startpunkt for å lytte på eksisterende UMC
https://www.rtl-sdr.com/video-on-hacking-433-mhz-devices-with-an-rtl-sdr-and-raspberry-pi/
11kW hjemmelader

Mondeo

Virker som det finnes (eller iallefall har funnet) små fjernkontrollerr som også fikser biffen
https://www.amazon.co.uk/EV-Cables-Charge-Remote-Opener/dp/B01HC2HKSI

Funker nok på Model 3 også. Har brukt en UMC fra en 2014 Model S for å få 3faset lading og knappen på den funker fint til å åpne min luke og.

Handyman

Tror den bare åpner luka, og ikke frigjør kabelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

Sitat fra: geirci2 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:13
Sitat fra: Kenneth Sørum på onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:18
En kollega fikk beskjed av service senter at fob til model 3 ikke selges i norge. Det var forbehold amerikanske markedet

Javel, bestilte nettopp med levering til meg i Trondheim i november  8)

Fikk nettopp beskjed om at bestilt Key Fob er på vei ifra Frankrike til Norge :-)

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

M@rtin

Nokså ulik behandling i servicesentrene, ser det ut som. Spurte i Drammen om både FOB og Homelink og ble henvist til den amerikanske nettbutikken.

Men der viste det seg at man må ha adresse i junaiten for å få bestilt.
Fikk dere bestilt direkte i salg eller service-avdelingen?

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

emurof

Jeg mener jeg leste at noen hadde fått beskjed om at den ikke ville komme til Norge før mot slutten av året (desember eller så).

geirci2

Jeg mottar min Key Fob (for Tesla Model 3) via Posten i morgen :-)
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

M@rtin

Sitat fra: geirci2 på mandag 28. oktober 2019, klokken 21:12
Jeg mottar min Key Fob (for Tesla Model 3) via Posten i morgen :-)

Hvordan gikk dette seg til?

Martin :)
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA