Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsk - elbilismens språk /sosiolekt

Startet av ovst, mandag 20. februar 2012, klokken 18:39

« forrige - neste »

Kristian

I linken over fant jeg er bra innspill som jeg tenkte å dele med dere som ikke har vært inne på linken;

My thought is that the worst thing you can do is charge a warm battery to 100% and then let it cool down. We know that a warm battery will hold more energy than a cold battery. If a fully charged battery cools down, does it end up overcharged? I don't know, but it seems like the extra energy must be somewhere.

Based on this, I am perfectly happy to charge to 100% between midnight and 8AM if I'm planning to drive that day.


Han har et bra poeng, men jeg regner med at Nissan har tatt høyde for dette.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Aspiranten

Ja vi får jo ikke lade til batteriets ekte 100% sies det. Skal være reservert litt kW i topp og bunn som vi ikke kan hente ut eller lade opp for å beskytte batteriet, så det er jo litt å gå på. Og Nissan sier i boken at man ikke skal lade til 100% og gå fra bilen. Har man ladet til 100% så må den brukes innen ett par døgn, helst samme dag.
Nissan Leaf

leafen

Sitat fra: Joachim på onsdag 08. februar 2012, klokken 09:01
Jeg lader alltid til hundre. Tror ikke det har noen praktisk betydning for levetid. Eneste jeg passer på er å vente til den er under 80% når jeg setter den til lading. Litt rar den regelen da det er "umulig" å lese av SOC...
fikk min leaf i dag 31.01

leafen

hei er det slik at en ikke skal ta i kontakten etter ent lading før den er under 80%?
fikk min leaf i dag 31.01

cra

Sitat fra: leafen på torsdag 09. februar 2012, klokken 10:13
hei er det slik at en ikke skal ta i kontakten etter ent lading før den er under 80%?

Det kan jeg aldri tenke meg. At man kan legge seg til vaner som er bedre/dårligere enn andre vaner stemmer nok, men jeg kan ikke skjønne at det er noen "akutt" fare. Anser det litt som kaldstart på fossilbil; noen ganger er det uungåelig at man må kjøre litt hardere enn motoren strengt tatt skulle ønske seg, uten at det går galt der og da. Gjør man det ofte over lengre tid er det ugunstig. Tipper det er tilsvarende med lading, men ligger du på 85% og vet at du trenger 100% for å komme deg dit du skal så plugger du i og lader resten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mortenmann

Jeg oppdaget noe da jeg ladet til 100% i dag tidlig. Bilen nådde 100% klokken 0530 i dag tidlig, og jeg fikk en Mail om at ladingen var ferdig (digger den funksjonen). Senere om morgenen oppdaget jeg at bilen var i gang med lading igjen. Den "toppet opp" på eget initiativ. Der er klart slik topping av et fullt batteri sliter. Skulle ikke undre meg om dette er den største grunnen til at 80% bør velges. Løsningen kan være å koble av lading etter mail om 100%
SølvLeaf

jkirkebo

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 09. februar 2012, klokken 11:15
Jeg oppdaget noe da jeg ladet til 100% i dag tidlig. Bilen nådde 100% klokken 0530 i dag tidlig, og jeg fikk en Mail om at ladingen var ferdig (digger den funksjonen). Senere om morgenen oppdaget jeg at bilen var i gang med lading igjen. Den "toppet opp" på eget initiativ. Der er klart slik topping av et fullt batteri sliter. Skulle ikke undre meg om dette er den største grunnen til at 80% bør velges. Løsningen kan være å koble av lading etter mail om 100%

"Toppingen" kommer sannsynligvis av balansering. Hvis cellene ikke er helt synkrone etter opplading kan BMSen saaakte trekke litt strøm utav de cellene som har høyest spenning slik at de kommer ned på samme nivå som de laveste. Når alle er nede på samme (lavere) nivå kan ladingen starte en liten stund til, får å få alle cellene opp på maksnivå (4.1V, som fortsatt er et stykke under absolutt maks som er 4.17V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Eller det kan komme at en har stilt timeren på laderen slik at start og slutt tidspunktet møtes... Vår timer er stilt slik at det skjer men vi vanligvis er på jobb for å unngå det problemet. Når det gjelder å la bilen gjentatte ganger lades til 100% fra høyt nivå 98- 100%) så er det en av tingene som står spesifikt i garanti vilkårene at ikke bør skje og alle skader eller feil på batteriet som følge av eller forårsaket av dette dekkes IKKE av garantien....  Og ja bilen logger dette og sladrer til Nissan så det er nok lite mulighet til å vri seg ut av denne.

Nesten rart at det ikke er lagt inn en sperre i systemet når den er koblet til på timer som sier at hvis ikke støpselet har vært koblet fra bilen så starter en ikke ny timer periode.

Anbefaler alle forøvrig å LESE garanti bestemmelsene til Leafen (ligger i service heftet) det er ikke lystig lesing (synes jeg) men fornuftig å forstå og forholde seg til hvis en vil ha ett langt og forhåpentligvis lykkelig liv som elbil eier...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA