Kjøpe model X, hva skal man se etter?

Startet av fredsjo, torsdag 22. august 2019, klokken 11:01

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Vi driver å skal kjøpe en brukt model X nå. Hva bør vi være oppmerksom på?

Vi tenker 2018/2019 modell som er gått lite. Er det noen fysiske forskjeller fra 2018 til 2019?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

mentol87

Forskjeller: ja de aller nyeste "raven"-modellene har noen endringer (tror det bla. var bedre adaptiv dempere).

Ting utover generell tilstand jeg ville sett etter når jeg prøvde bil:
- merker grunnet feilstilling i dør
- feilslitasje på dekk
- kjøring over fartshumper - lager det unormale lyder?
- Prøvd at alle ruter åpnet og lukket seg
- panelgap - ser de ok ut?


Elninja1


Espen Hugaas Andersen

#3
Om bilen er merket med "dual motor" bakpå i stedet for "75D"/"100D"/"P100D" så er bilen en såkalt "raven", med ny luftfjæring som er en del bedre og ny frontmotor som øker rekkevidden og ytelsen. (Jeg kan ikke se at det er et eneste eksemplar på finn.)

Utover det tror jeg faktisk ikke det er særlig med forskjeller på 2018/2019 Model X. En ting er at MCU2 kom rundt mars 2018. Det er en ganske kraftig oppdatering på datamaskinen som kontrollerer infotainment løsningen. Så det er noe man kan ha lyst til å få med seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tibber73

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:20
Om bilen er merket med "dual motor" bakpå i stedet for "75D"/"100D"/"P100D" så er bilen en såkalt "raven", med ny luftfjæring som er en del bedre og ny frontmotor som øker rekkevidden og ytelsen. (Jeg kan ikke se at det er et eneste eksemplar på finn.)

Nei. Jeg kjenner en med X P100DL som har «dual motor» på bakluka. Den ble utlevert i mai/juni 2019. Den hadde ikke raven-dempere.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

fredsjo

Takker for svar :)

Da skal jeg holde meg etter mars 2018 i allefall. Vi vil trolig gå for en 2019 modell uansett.

Men forstår jeg det rett at 75-utgaven ikke selges lenger?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tesla73 på torsdag 22. august 2019, klokken 16:04Nei. Jeg kjenner en med X P100DL som har «dual motor» på bakluka. Den ble utlevert i mai/juni 2019. Den hadde ikke raven-dempere.
Tror dette er en feil i så fall. De har fått satt på feil merker. Det er vel noe som kan skje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: fredsjo på fredag 23. august 2019, klokken 07:14Da skal jeg holde meg etter mars 2018 i allefall. Vi vil trolig gå for en 2019 modell uansett.
Husk også at mars refererer til produksjonsdato. Det kan ta tre måneder fra en bil produseres i California til den er på norske skilter, så registreringsdato må være nærmere juni eller senere. Men går du for 2019 får du det med deg uansett.

Sitat fra: fredsjo på fredag 23. august 2019, klokken 07:14Men forstår jeg det rett at 75-utgaven ikke selges lenger?
Det stemmer. Den ble fjernet noen måneder, gjenintrodusert omkring en måned, og nå er den borte igjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredsjo

Takk for tips :)

Synd egentlig, for hadde 75-utgaven vært i salg nå hadde vi nok bare bestilt en ny mtp den rentekampanjen om går...

Er det trolig at den vil dukke opp i butikken igjen tro?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

1000kwh

Sitat fra: fredsjo på fredag 23. august 2019, klokken 07:49
Takk for tips :)

Synd egentlig, for hadde 75-utgaven vært i salg nå hadde vi nok bare bestilt en ny mtp den rentekampanjen om går...

Er det trolig at den vil dukke opp i butikken igjen tro?
Det er veldig synd fordi S og X (som er veldig kurrante biler også i dag og sikkert i 3-5 år til) var mulige å kjøpe for vanlige folk. Men når Tesla har lagt alt utstyret i basisprisen + fjernet det minste batteriet så blir det nok alt for dyrt for veldig mange.

Man kunne jo få en S for knapt 600000,- (nå 782000) og en X for rundt 700000,- (nå 837000)..

fredsjo

Jepp.

Og det er vel ikke mulig å kjøpe 75kwh i butikken heller?

Gjelder rentetilbudet på de brukte bilene som Tesla selv selger?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Scrooge

#11
Ikke noe rentetilbud på deres brukte biler.

Du har ikke skrevet noe om krav og ønsker ellers. Kjøper du brukt kan det være fint med gummimatter, lakkforsegling, skvettlapper og 2 sett hjul, i blant selges biler uten at selger er klar over at bilen har FSD så du kan være heldig å få det med på kjøpet om du er nøye.

*EDIT* Fjernet en setning. Takk for innspill, Ellemelle

Ellemelle

Hardwaren som ble nevnt er MCU2, altså hovedskjermen i bilen.
Den har ingenting med FSD å gjøre, så den får du ikke oppdatert med mindre du legger veldig mange laken på bordet.

Uten MCU2 får du ikke spilt Beach Buggy på skjermen, blant annet.

fredsjo

#13
FSD er det samme som autopilot?

Har ikke så mange krav og ønsker, men var innom Tesla i dag, og skinninteriøret deres er jo nydelig. Så kanskje det er et ønske? :) For de fleste brukte i lavere prissjiktet har delskinn sånn som jeg ser det?

Hvordan sjekker man at man har fått MCU2?

Folka på Tesla sa at det var en del som var oppgradert den siste tiden. De nevnte og demperne, men og at vinkelen på baksetene var løftet litt. Og at de var veldig "flat" før. I tillegg var det noe magnet-greier i motoren som var oppgradert?

Alle disse oppdateringene, kommer de etter mars 2018 tro?

Skal låne en performance i morgen og ha den over helga. Det blir kjekt :)

Og denne vinterpakken, er det noe alle har? Ser enkelte skriver det på Finn
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Scrooge

FSD er full self driving, som i grunn ikke har så mye for seg i dag; de første FSD-egenskapene forventes å bli lansert om få uker/dager.

I dag er nesten alt ustyr standard; og prisen på ny bil deretter. Tidligere kunne man velge komponenter og egenskaper selv. Feks. kostet vel vinterpakke NOK 8000,- mens man også måtte velge å kjøpe premium lyd (nå inkludert som standard), premium interiør osv.

Det hvite skinninteriøret har forbausende god kvalitet, og er veldig motstanddyktig mot misfarging. Det svarte er fint, men det virker som det skrukker seg relativt mye etter kort tid.

Det er biler produsert f.o.m. april 2019 (?) som har betegnelsen "Raven"; de har adaptive luftfjeringer, bedre lydisolasjon visstnok og motoren drives av noen magnetgreier som du sier (mer effektiv motor). De har altså bedre rekkevidde, er mer komfortable og har mindre støy i kabinen. Jeg har ikke testet det selv.

Såvidt jeg skjønner så er det minimal forskjell på en bil produsert i juli 2017 og desember 2018, men noen får gjerne korrigere meg. Bilene produsert frem t.o.m. juni 2017 kan ha litt utdaterte seteløsninger og er mer utsatt for barnesykdommer er mitt inntrykk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA