Hovedmeny

SMS-kommandoer

Startet av elmalo, torsdag 26. januar 2012, klokken 20:59

« forrige - neste »

elmalo

Her en dag lyste servicelampen opp i min ellers trofaste Reva. Det jeg lurer på er om noen har oversikt over SMS-kommandoene? Finnes det mulighet for å nullstille denne via SMS?

Teknisk burde dette være mulig istedetfor å måtte skru ut setet og gjøre det med PC. Jeg ser også at verkstedet kan gå inn på bilen via internett i artikkelen om systemet:

http://www.sixbynine.no/ravn/?page=revaremote

Noen som vet om det er mulig å få tilgang til dette selv?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Jeg kjenner ikke til SMS systemet. Ble fortalt at man måtte abbonnere på tjenesten for å bruke det. Kunne vært interessant med litt mer info.
For å lese ut feilmeldingen på servicelampa samt nullstille denne kan du koble deg på med RS232 (COM Port) nullmodemkable på porten som er rett under baksetet på venstre side. BMS monitor kan du laste ned her: http://sixbynine.no/ravn/bms/bmsmonitor.rar

Jeg kjører forresten Blå Reva i sandnes, tror jeg har sett deg et par ganger :)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

elmalo

Ja, kan godt være meg, er ganske ofte i Sandnes. Har også sett en blå Reva på tur  :)

SMS-systemet er koblet til RS232-porten og er en liten boks med sim-kort som mottar kommandoer fra mobiltelefon og sender den riktige kommandoen til COM-porten på bilen for å lese av batterier osv. Den starter også opp dieselvarmeren på kommando. Hvis det er tatt høyde for det i programmeringen burde det derfor være mulig å nullstille feilmeldingen. Problemet er at denne boksen gjør at man må ta ut setet og koble den ut for å komme til med BMSMonitor. Dermed ville jeg helst slippe.

Kommandoer jeg har i hodet

E - Viser %energi på batteriet.
Status: Viser spenning på hvert batteri, feilkoder, ladestatus m.v.
Varsle X - sender melding i retur når X % batterilading er nådd
Varme - starter dieselvarmeren. Praktisk 10 minutter før man skal kjøre når det er kaldt.

Det koster nok noe, men jeg tror jeg betalte for to år da jeg kjøpte bilen. Ellers tror jeg verkstedet kan gå inn på boksen "live", dvs. over data (web-interface?) og ikke kun SMS, men jeg mangler detaljene om hvordan det gjøres.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

ravn

Det er jeg som har laget begge tjenestene, så er det noe du lurer på her så er det bare å spørre.
Den sms greia kan jeg desverre ikke fortelle så mye om da dette er en løsning som ble solgt til Reva. Men den tillater ikke at du som sluttbruker resetter servicelampa selv (men Reva kan gjøre det).

Hvis du har en slik boks i bilen kan du alikevel overstyre den via rs232 porten i bilen, det var iallefall designet slik. Men mulig de har endret denne praksisen.

Det windows programmet jeg laget (den rar filen det var linket til) er også ett greit alternativ om du har en windowsmaskin. Her kan du resette lampa og hente ut batteridata.

Dersom du ikke har pc med serieport så kan du få en utfordring med usb->serieport adaptere. De billigste virker som regel ikke mot bilen. Men de som blir solgt på Clas pleier å virke.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elmalo

Hei og takk for svaret. Jeg har programmet ditt, det fungerer utmerket, men det som er problemet er at RS232-porten på baksetet er frakoblet til fordel for SMS-boksen. Dermed må jeg ta ut setet, koble fra din boks og så koble til nullmodemkabelen for å få resatt. Det er litt arbeid, så jeg syntes det var synd å gjøre det hvis det fantes en skjult sms-melding jeg kunne sende. Ellers

Ellers er løsningen fantastisk til å få varmet opp bilen nå i disse dager, jeg kan ikke få lovprist den nok. De andre funksjonene er mer kjekke å ha, men jeg bruker også ofte varslingen av ladenivå.

Egentlig burde sluttbrukeren få tilgang til alle kommandoene, da det er vi som betaler for boksen... men det blir jo en sak å ta opp med Reva så lenge programmet er solgt. Hvis det er flere muligheter med boksen enn de jeg har listet opp hadde det vært kjekt å vite....
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

ravn

Ja det er jeg enig i.

Sånn det opprinnelig ble installert så satt det en Y-split i bilen, slik at du kunne bruke rs232 porten og boksen samtidig, så lenge de ikke sendte data samtidig.
Men selv om dette fungerte greit med BMS monitor så tror jeg de tulla med det orginale "diagnoseinstrumentet" dems, dessuten må dem av med setet på service uansett for å koblet til andre diagnoseinstrument (alle systemer i bilen er jo ikke på samme bus som i nymotens), så de droppa det.
Men om bilen er utenfor garanti så er jo kanskje det ett alternativ med Y-kabel (eventuelt bare fjerne den om den skal inn på garanti?)

Som en del av konseptet hadde jeg laget en løsning som ligner en del på Nissan sin Carwings.
Altså en "min bil" side hvor du kunne logge deg på og lese ut forbrukshistorikk (og se ditt forbruk mot gjennomsnittet av andre reva eiere) osv.
Men Reva i India hadde en oppfattning av at sluttbrukere ikke ville "brys" med all sånn teknisk prat, men istedenfor bare ville bruke det som ett fremkomstmiddel uten noe dilldall, så det ble stoppet.

Men det ligger en del skjulte funksjoner inne ja, men de går ikke over sms men GPRS data, så selv om du hadde hatt kommandoene hadde det ikke nyttet da den knytter seg opp mot en sentral server.

Men om du finner en nerd som kan linux så burde han ikke ha store problemer med å ordne ekstra funksjoner :)
Programvaren ligger på ett CF kort, ikke at jeg foreslår noe, men man kunne jo klonet kortet og laget sin egen versjon, og eventuelt satt tilbake orginalen om den skal inn på service :P

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

edyrli

Dette er meget interessant lesing. En dag jeg har tid så skal jeg tafse litt på denne boksen å se hva jeg finner ut. :-)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric

elmalo

Sitat fra: ravn på tirsdag 07. februar 2012, klokken 12:05
Som en del av konseptet hadde jeg laget en løsning som ligner en del på Nissan sin Carwings.
Altså en "min bil" side hvor du kunne logge deg på og lese ut forbrukshistorikk (og se ditt forbruk mot gjennomsnittet av andre reva eiere) osv.
Men Reva i India hadde en oppfattning av at sluttbrukere ikke ville "brys" med all sånn teknisk prat, men istedenfor bare ville bruke det som ett fremkomstmiddel uten noe dilldall, så det ble stoppet.

Men det ligger en del skjulte funksjoner inne ja, men de går ikke over sms men GPRS data, så selv om du hadde hatt kommandoene hadde det ikke nyttet da den knytter seg opp mot en sentral server.

Takker for at du tar deg tid til å svare så bra som dette - det har hjulpet meg masse. Servicelyset er borte ved hjelp av en SMS, akkurat slik jeg ville ha det :-) Og den dukker ikke opp igjen under prøvekjøring så jeg håper ikke noe alvorlig er galt med bilen. Du vet ikke tilfeldigvis hva feilkode 576 betyr?

Det er ellers trist at Reva i India kjører den linjen. Det er forståelig at de ønsker å slippe unna supportansvar for en slik side og disse funksjonene hvis de skulle svikte, men de har tydelig ikke skjønt at noen av oss som kjøpte Reva har litt pionerånd og elsker å fikle med slikt. Jeg har lagt merke til dine sider over ladestasjoner og tilgjengelighet, strømuttak og annet og de er innovative!

Uansett: Tusen takk for hjelpen!
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

ravn

576 er at spenningsforskjellen mellom to blokker er over 0.5 volt. Om den kommer igjen kan det være på tide med en utjevningslading.
Elbillist siden 2002.

Ken

Har du fått Leaf Ravn? Grattis :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elmalo

Sitat fra: ravn på søndag 12. februar 2012, klokken 16:28
576 er at spenningsforskjellen mellom to blokker er over 0.5 volt. Om den kommer igjen kan det være på tide med en utjevningslading.

Takker for hjelpen, det stemmer nok det. Jeg ser at det er ett batteri som går mye lenger ned i volt når pakken nærmer seg 50%. Det er sikkert normalt, da batteriene nå er kjørte 12000 km.

Ellers stønner jeg litt og gleder meg samtidig over at du gjorde meg oppmerksom på teknologien som styrer SMS-ene. Jeg ser for meg at jeg kan kjøpe en lik boks (Alix?) og få den til å være musikkanlegg/mp3-spiller/internett-radio (med LCD-display), GPS-tracker, vise batteristatus (over blåtann eller LCD-display) osv.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Plukka ut SMS boksen i går. Er det bare å bytte SIM i denne for å få den opp å gå?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric

ravn

Ja, men pass på at simkortet ikke har pinkode (sett den i en mobil først og fjern pinkoden).
Elbillist siden 2002.

ravn

Du kan forøvrig erstatte hovedkortet i den boksen med en slik http://pcengines.ch/alix3d3.htm
Da har du plutselig lyd og bildeutgang, koster 80 euro.

Legger du på en USB GPS, intern wifi/bluetooth og noen med litt linuxkunnskaper så er du langt på vei å oppnå det du er ute etter.
Elbillist siden 2002.

elmalo

Sitat fra: ravn på fredag 05. april 2013, klokken 10:25
Du kan forøvrig erstatte hovedkortet i den boksen med en slik http://pcengines.ch/alix3d3.htm
Da har du plutselig lyd og bildeutgang, koster 80 euro.

Legger du på en USB GPS, intern wifi/bluetooth og noen med litt linuxkunnskaper så er du langt på vei å oppnå det du er ute etter.

Nå som batteriene mine er byttet ser jeg for meg at jeg må begynne på dette. Her er det jo bare fantasien som begrenser ting. Her må det skrives ny versjon av softwaren som passer til den nye EMSen :-)

Jeg regner med at det er kurant å bygge videre på din kode (open source), det eneste som bekymrer meg litt er at jeg mener å huske at boksen er leid av noen og at jeg ville få regning etter to år. Isteden sluttet den å virke (måtte bytte SIM) - har de som jeg leier av forsvunnet/gått konk/avsluttet leieforholdet?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA