Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sparer og sparer fru Blom...noen tanker rundt langturer med elbil

Startet av Laura, søndag 29. januar 2012, klokken 17:05

« forrige - neste »

Laura

Hei! Det er lenge siden sist jeg skrev noe her inne. På tide å be om råd- Da jeg kjøpte bil i 2008 kunne jeg kjøre 70 km til batteriene var tomme. Per i dag, kan jeg kjøre maks. 55 km før ladelampen lyser. Det tyder på at det er noe feil med noen av cellene.
Jeg har lest at det var mulig å bruke en robometer for å teste tilstanden på cellene. Her vil jeg trenge litt hjelp. Enten noen i Trondheim som har robometer og kan bistå meg, eller jeg må bestille robometer selv.
Noen forslag/tips/innspill?

Takk på forhånd!

Laura
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Elmo

I utgangspunktet er Robometer noe du monterer i bilen før du misstenker batteriproblemer, slik at du får varsel med en gang det begynner å skje.
Så de som har Robometer har det nok fastmontert i egen bil, og det må i tilfelle demonteres for å kunne teste dine batterier med det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#3
Robometeret er genialt. Det sammenligner spenningen mellom de "øverste" 10 blokkene og de "nederste" 10 blokkene og varsler når det er forskjell.

I din bil er problemet blitt så stort at bilens eget system har fanget den opp. Bra at du reagerer på det, det kan spare deg for enda større problem. Det er nok flere celler som er defekte og disse kan være i forskjellige blokker og forskjellige kasser.

Saxo har batteriet delt opp 3 forskjellige plasser i bilen og man kan komme til måle spenningen på hver plass. Man kan lese om det på http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke

Håper en som har kontrollert batterier i bilen før kan hjelpe deg med å finne i hvilke(n) kasse(r) problemet ligger og bytte defekte blokker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Og så kan Robometeret monteres for å holde kontrol med at bilens batterier faktisk fungerer etter det. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#5
Hei,

Et billig alternativ til batteriovervåking med tilsvarende virkemåte/funksjon som Robometeret er å kjøpe 2 stk LCD voltmeter (9-100V)  for totalt $27.
De kobles over blokk [1-10] og blokk [11-20] for Saxo/106 (blokk [1-10] og [9-19] for Think Classic).
http://stores.ebay.com/Elite-element/9-100V-/_i.html?_fsub=2803989012&_sid=897140872&_trksid=p4634.c0.m322.

Ser også at man får kjøpt et byggesett for "dual channel voltmeter" (0-70V per kanal ) til $40. Mulig det er litt knapt måleområde (for å ta høyde for overlading), men spenningsdeleren på inngangen kan sikkert tweekes litt.
http://electronics-diy.com/product_details.php?pid=271&name=Dual%20Channel%20Voltmeter%20Kit

Ingen av disse løsningene gir alarm og man må selv følge med om halvdelene blir usynkrone, men de gir føreren viktig informasjon som kan forebygge ødelagte batteri.

Den største faren med dette, er at man må føre batteripakkens klemmespenning (120V DC)  inn i kupéen. Men det må man kanskje med Robometeret også(?).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Elmo

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 08:48
Et billig alternativ til batteriovervåking med tilsvarende virkemåte/funksjon som Robometeret er å kjøpe 2 stk LCD voltmeter (9-100V) . De kobles over blokk [1-10] og blokk [11-20] for Saxo/106 (blokk [1-10] og [9-19] for Think Classic).
Ja det er sant.
Man burde i så fall som Robometeret måle over blokk 1-11 og 12-20 på 106/Saxo, fordi man da slipper å gå inn i kassene.
Ulempen blir at det blir litt vanskeligere å oppdage forskjeller.

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 08:48
Den største faren med dette, er at man må føre batteripakkens klemmespenning (120V DC)  inn i kupéen. Men det må man kanskje med Robometeret også(?).

NEI. Robometeret har sensorer så klemspenningen føres bare frem til der man velger å legge sensoren(e) (vanligvis under panseret).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

#7
Beklager til trådstarter om dette sporer av, men jeg vil gjerne spørre litt mer rundt virkemåten til Robometeret og tilsvarende løsning.

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. januar 2012, klokken 12:42
Man burde i så fall som Robometeret måle over blokk 1-11 og 12-20 på 106/Saxo,
Måler Robometeret mot en usymetrisk batteripakke? Dvs 11 batteri på den ene siden og 9 batteri på den andre siden?
Regner den gjennomsnittlig spenning for hver del og sammenligner spenningen?

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. januar 2012, klokken 12:42
NEI. Robometeret har sensorer så klemspenningen føres bare frem til der man velger å legge sensoren (vanligvis under panseret).
Hvordan overføres data fra sensor til hovedenhet i kupéen? Trådløst eller via signalkabel?


Når det gjelder byggesettet http://electronics-diy.com/product_details.php?pid=271&name=Dual%20Channel%20Voltmeter%20Kit
så tror jeg det kan være genialt. PIC-prosessoren har tilsammen 5 analoge A/D-innganger og kan dermed enkelt utvides med flere målepunkter (om man vil måle over flere ulike batterikasser eller lage mindre grupper i batteripakken). Til det trengs kun to motstander per inngang og litt programmeringsferdigheter på PIC.

A/D-inngangene tåler 0-5,5V og gir 10-bits oppløsning. Spenningsdeleren (to motsander) kan da tilpasses slik at maksimal spenninge tilsvarer inngangsspenning på noe under 5V. Settet har som standard 100K over 6,8K deling, slik at man ved 70V får 4,45V på inngangen ( 70V*(6,8K/6,8K+100K) ). Om man plasserer en 5,1V zenerdiode i parallell med 6,8K motstanden har man sikret analoginngangene.
Om man er interessert i å skrive program for PIC-prosessoren, kan man skreddersy en løsningen med selvvalgte verdier i displayet. Det er slett ikke verst til kr 240,- :)


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Elmo

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 13:37
Måler Robometeret mot en usymetrisk batteripakke? Dvs 11 batteri på den ene siden og 9 batteri på den andre siden? Regner den gjennomsnittlig spenning for hver del og sammenligner spenningen?

Ja den regner gjennomsnittlig spenning for hver "halv"-del og sammenligner.  På Think delt 10/9 og på PSA 11/(6+3).

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 13:37
Hvordan overføres data fra sensor til hovedenhet i kupéen? Trådløst eller via signalkabel?

Signalkabel
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

Da vil jeg si at nevnte byggesett er et godt kjøp (vurderer om jeg skal anskaffe et eksemplar).

Sikkerheten kan forbedres ved at hovedkortet med prosessoren(uten LCD-display) plasseres i batterikassen, tilgjengelig fra serviceluken.
Så trekker man en signalkabel til kupéen for å tilslutte displayet.
Er man interessert i PIC-programering kan man enkelt utvide funksjonaliteten ved alarmer, sammenligning av spenning, etc.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 08:48
Den største faren med dette, er at man må føre batteripakkens klemmespenning (120V DC)  inn i kupéen.
Riktig, derfor fraråder jeg enhver å tenke på en slik løsning. Don't even think about it!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#11
Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 13:37
Når det gjelder byggesettet http://electronics-diy.com/product_details.php?pid=271&name=Dual%20Channel%20Voltmeter%20Kit
så tror jeg det kan være genialt.

Sikkerheten kan forbedres ved at hovedkortet med prosessoren(uten LCD-display) plasseres i batterikassen, tilgjengelig fra serviceluken.
Så trekker man en signalkabel til kupéen for å tilslutte displayet.
Idéen er god, Håkon, men sjekk først hvor lang kabel som tillates mellom kretskortet og displayet. Med parallelldata tror jeg det kan bli veldig følsomt for støy. Elektrisk støy er det nok av i en bil!

En annen ting er at det kan se ut som om de to inngangene, A og B måler spenningen i forhold til felles jord.

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 08:48
Ingen av disse løsningene gir alarm og man må selv følge med om halvdelene blir usynkrone, men de gir føreren viktig informasjon som kan forebygge ødelagte batteri.
Å sitte og følge med på to digitale tall samtidig som man kjører er kanskje enda mer distraherende enn å snakke i telefonen?

Sitat fra: hma på onsdag 18. januar 2012, klokken 13:37
Det er slett ikke verst til kr 240,-
Husk at frakt, moms og fortollingsgebyr kommer i tillegg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Karlsbike

Jeg har testet ut et annet alternativ til overvåking:
PowerLog6S - fåes hos ProgressiveRC eller Hobbyking (USD 50 + F & T). Den kan måle inntil 6 celler med individuell visning og alarm kan stilles inn for ønsket spenning - både 'pack voltage' og 'cell voltage'. På 'cell voltage' kan man sette alarm på valgt lav/høy spenning, eller 'differential voltage'. Det er dessuten mulig å logge for overføring til PC pluss masse annet jeg ikke har bruk for.

Disse er m.a.o noen imponerende småtasser, men det er etpar saker man bør være oppmerksom på:
- Jeg klarte å ødelegge den ene når jeg installerte den. Mulig et dårlig eksemplar, mulig de er følsomme for tilkobling...
- Displayet er lite, og det er ikke lett å lese av 6 x målepunkter på et lite display mens man kjører. MEN, fordelen er alarmene man kan stille inn, hvilket betyr at man ikke trenger å se på de normalt.

Jeg kjører en ombygget Kewet - 12 x 6V NiCd, så jeg klarer meg med to. Siden den ene av loggerne konket ut, har jeg nå overvåkning på to blokker jeg vet er tvilsomme (etter utladningstester) og resten på 'normale' blokker, og dette har reddet meg ...

Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

hma

Sitat fra: Karlsbike på torsdag 19. januar 2012, klokken 16:05
Jeg har testet ut et annet alternativ til overvåking: PowerLog6S

I denne tråden kan du lese litt om mitt CellLog 8S prosjekt (den kom før PowerLog6S)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2412.msg45114.html#msg45114

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rav4_EV

Nå bygger jo egentlig Robometeret på en gammel konstruksjon fra Lee Hart. Skal du ha en enkel løsning, er det bare å lage en tilsvarende http://www.evdl.org/pages/battbridge.html

Ellers vil jeg advare mot å bruke en mikrokontroller til å måle spenning i en batteribank. Et lite tips er å se hvor du har jordplanet ditt. Ellers blir det bare mye blå magisk røyk.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA