Gevinster ved store, avanserte ladeanlegg

Startet av Rav4_EV, lørdag 08. juni 2019, klokken 14:39

« forrige - neste »

Rav4_EV

Flere produsenter og selgere av større lastbalanserte anlegg har brukt mye tid på å fortelle fordelen med å legge opp høye effekter til hvert ladepunkt og faseveksling.
Etter at det er montert mange større anlegg og dermed bør fordelene lett dokumenteres.

Legg gjerne frem eksempler i denne tråden, dere som sitter og styrer større anlegg.
Spennende å se hvordan det virker i praksis.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Her har vi infrastruktur for over 140 plasser, og per i dag ca. 35 ladestasjoner. Fordel? Å være vel vitende om at anlegget bare kan bygges ut og ut helt opp til en ladestasjon på hver eneste plass uten at man trenger å være bekymret for problemer med for liten kapasitet, skjevbelastning, dårlig utnyttelse og lignende.
:)

Vollis47

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 08. juni 2019, klokken 14:39
Flere produsenter og selgere av større lastbalanserte anlegg har brukt mye tid på å fortelle fordelen med å legge opp høye effekter til hvert ladepunkt og faseveksling.
Etter at det er montert mange større anlegg og dermed bør fordelene lett dokumenteres.

Legg gjerne frem eksempler i denne tråden, dere som sitter og styrer større anlegg.
Spennende å se hvordan det virker i praksis.

Er litt usikker på hva du mener med at fordelene lett skal kunne dokumenteres.

Riktignok har det til nå blitt installert flere store anlegg med både fase- og lastbalansering. Og meg bekjent er de fleste av disse godt mottatt av brukerne. Men det er vel ikke mange av disse som har mer enn kanskje 25% utnyttelse, så selv om brukerne er fornøyd, kan en neppe si at det er dokumentert at anleggene vil fungere topp med full utnyttelse. Selv om jeg vil anta at det er god grunn til å forvente at de fungerer bra også med full utnyttelse.

Hos oss er foreløpig installert 4 Zaptec til 19 parkeringsplasser. Slik som bruksmønsteret for bilene er, regner jeg med full suksess også med full utnyttelse. Men dokumentere det kan jeg ikke ennå.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

TB

110 potensielle plasser, 19 ZapCharger Pro fordelt på to OV:

100 A / 230 V IT:
Utnyttelsesgrad 24t: 8.33%, 12t: 16.67%, 8t: 25%
Installasjonens gjennomsnittlige sesjonslengde i perioden er 15t 33m.
Utnyttelsesgraden for gjennomsnitts sesjonslengde er 12.86%

80 A / 230 V IT:
Utnyttelsesgrad 24t: 12.72%, 12t: 25.43%, 8t: 38.15%
Installasjonens gjennomsnittlige sesjonslengde i perioden er 15t 22m.
Utnyttelsesgraden for gjennomsnitts sesjonslengde er 19.86%
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA