Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bensin til konspirasjonsteoribålet vedr Nissan+Apple=Sant

Startet av vegajohn, onsdag 25. januar 2012, klokken 18:53

« forrige - neste »

vegajohn

Hei
Venter på min Leaf som jeg får i februar, og har så smått begynt å tenke på vinterdekk.
Regner med at jeg ikke kjøper hos BNR Rud, da de er ganske dyre så vidt jeg husker.
Er det noen som vet om gode tilbud? Hva med f.eks Sharif..?
På MyNissanleaf Wiki blir Blizzak 205/60R16 nevnt. Er det det Nissan selger som standard?
Har også lest at mange anbefaler Nokian Hakka .
Erfaringer og tips...?

Aspiranten

Kjører Hakka R selv. Det går unna tilogmed på is. Det blir ikke flere piggdekk her i gården  :)

Betalte ca. halvparten av hva Birger N Haug ville ha  ;)
Nissan Leaf

Kristian

Jeg kjøpte bil fra MNH Rud og bestilte vinterdekk på eksisterende felg. Du får da bilen klar med vinterdekk og de originale sommerdekkene ligger uten felg i bilen. Disse ligger nå i garasjen, hvis jeg gidder å sette de på til sommeren, kjøper jeg noen billige, uoriginale felger. Hvis kjørelengde og komfor er bedre med sommerdekk, skifter jeg, hvis ikke, dropper jeg det.

Saken er den at alt du kjøper med bilen er momsfritt, så jeg synes denne løsningen ble prisgunstig og greit å få bilen kjøreklar. Har ikke kontrakten her, men mener å huske at prisen ble ca 6000. Ring og sjekk!
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

snurre100

Kjøpte felg og Hakka R fra interdekk.Ble ca.8650.- ink.frakt til Oslo.Fant sentrumskopper på Ebay med Nissan logo og vips Nissan felg og dekk for ca.8800.-
Se også denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4085.0.html og denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3949.0.html
Venter på Kia E Niro

kjekk

Sitat fra: Kristian på torsdag 12. januar 2012, klokken 11:54
Disse ligger nå i garasjen, hvis jeg gidder å sette de på til sommeren, kjøper jeg noen billige, uoriginale felger. Hvis kjørelengde og komfor er bedre med sommerdekk, skifter jeg, hvis ikke, dropper jeg det.
Du er sikkert klar over at bremselengde på vått føre kan være vesentlig lenger ved bruk av piggfrie vinterdekk sommerstid? Disse er oftest laget av en hardere gummiblanding og et mønster som er uegnet til å lede vann vekk fra kontaktflaten.

Aspiranten

Ja man bør alltid sko seg til de forholdene som råder. Det er den billigste livsforsikringen man kan ha.

Sommerdekk best i test og vinterdekk best i test.

Jeg har noen naboer som enda suser rundt på Hakka 2 piggdekk fra nitten pil og bue. De har en tendens til å starte dagen med å spinne seg opp fra parkeringsplassen som heller lett. Da må det sand og grus til, og seansen pleier å ta rundt 15-20 minutter hver morgen når det er glatt. Vår forhjulstrekte audi med ferske Hakka 7 viser ikke engang antydning til hjulspinn ved bakkestart på samme stedet.

Tenk hva som skjer dersom naboens bil må bråbremse for å unngå front mot front med en bil det sitter barn i...
Nissan Leaf

daggad

Sitat
Tenk hva som skjer dersom naboens bil må bråbremse for å unngå front mot front med en bil det sitter barn i...

Det samme som om han må bråbremse for en bil det ikke sitter barn i..?

Fra spøk til alvor: Dekkene er viktige og jeg er meget godt fornøyde med mine HakkaR som Aspiranten og flere har. Men er det noen som vet hvilke sommerdekk som fulgte bilene, er de ok ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

bno

ECOPIA 150
Miljødekkene til Bridgestone. Veldig god omtale, men noe svak på slitasje. I US som en digresjon leveres med ECOPIA 422 Helårsdekk. Varierende tilbakemeldinger. Sjekk http://www.mynissanleaf.com
bno
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

På den testen jeg leste så hadde Ecopia vært testvinner- dersom de ikke hadde blitt så fort slitt.

Helt ok for meg.  :)
Nissan Leaf

Bil2

Sitat fra: Kristian på torsdag 12. januar 2012, klokken 11:54
Jeg kjøpte bil fra MNH Rud og bestilte vinterdekk på eksisterende felg. Du får da bilen klar med vinterdekk og de originale sommerdekkene ligger uten felg i bilen. Disse ligger nå i garasjen, hvis jeg gidder å sette de på til sommeren, kjøper jeg noen billige, uoriginale felger. Hvis kjørelengde og komfor er bedre med sommerdekk, skifter jeg, hvis ikke, dropper jeg det.

Saken er den at alt du kjøper med bilen er momsfritt, så jeg synes denne løsningen ble prisgunstig og greit å få bilen kjøreklar. Har ikke kontrakten her, men mener å huske at prisen ble ca 6000. Ring og sjekk!

Litt ulik praksis her tydeligvis. På Økern ville de ikke levere med vinterdekk på originalfelgen - kun sommerdekk. Men dekk og felger er vel uansett ikke momsfritt?
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

BE

Alt av ekstrautstyr du bestiller sammen med bilen er fritatt for moms, dette inkluderer også hjulsett. Prisen på Ålgård auto var fortsatt mange tusen mer enn dekkbutikkene i distriktet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

vegajohn

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 12. januar 2012, klokken 11:33
Kjører Hakka R selv. Det går unna tilogmed på is. Det blir ikke flere piggdekk her i gården  :)

Betalte ca. halvparten av hva Birger N Haug ville ha  ;)

Hvor kjøpte du dem?

Hva med dimensjon?
Standard for sommerdekk er vel 205/55R16
Skal vinterdekkene ha samme dimensjon? På Wiki-siden stod det 205/60R16...

ovev

Har også Hakka R. Er meget godt fornøyd med disse. Nå kjører vi mye på våt vei/slaps/is, lite på snø.

Har dimensjon 195/60R16. Kjøpte hos Vianor.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

vangli

Jeg kjøpte piggfritt Hakka R dekk (205/55x16) og lakkerte alufelger (tåler salt) fra Sharif til 8.095,- inkl mva. Leverte dem til Birger N Haug Rud i går, og de monterer dem på Leafen jeg henter 24/1.

Valgte Nokiadekket da det kom veldig bra ut på Motors test og har lav rullemotstand.

Mvh Bent, snart elbil nerd ;D
Leaf eier fra 24/1-2012

leafen

fikk min leaf i dag 31.01

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA