Kjøpe brukt Zoe, kjente problemer oc utfordringer

Startet av Kårepåsporet, søndag 26. mai 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Jeg lurer på å kjøpe en brukt Zoe, helst ikke eldre enn -15 modell slik at det er gjenværende garanti.
Jeg er klar over ladeutfordringer mtp IT fordeling, jeg har IT.

Er det kjente utfordringer med Zoe med batteri eller annet?
Hvordan er det med garanti og evt manglende service, blir da evt reklamasjon vanskelig?
Når jeg har lest tråden med servicepriser så ser det ut som de vesentligste punktene på service er bremsevæske, smøring av bremser og pollenfilter, altså normalt ikke noe problem for en fire år gammel bil.
Håper på tilbakemelding, tips osv.

HCO

Vi har kjørt omtrent 75.000km med to Zoe'r, en 2016-modell R240 (23kWh) og en 2018-modell R90 (41kWh). Begge i Life-versjon. R240'en hadde gått omtrent 56.000km når vi solgte den.

Alle tidlige Zoe'r hadde dårlig BMS (batteristyrings-software) som bl.a. gjorde at man fikk dårligere rekkevidde. Dette ble fikset med software-oppgradering (må gjøres hos forhandler), jeg har ikke selv opplevd eller hørt om spesielle problemer med BMS etter dette.

Alle Zoe'r har problemer med svake deler i hjuloppheng foran. Det fører til at man med (u)jevne mellomrom må skifte endeleddsforinger, stabstag og slikt. På begge mine biler har verkstedet oppdaget og ordnet dette selv i forbindelse med service, uten at jeg har sagt ifra og uten at det har kostet meg noe. Visstnok er delene både billige og greie å skifte selv, så jeg er ikke redd for å eie Zoe etter garantiutløp.

Andre småting jeg har opplevd med min 2016-modell:

• Skranglelyd i førerdør.
    Ordnet selv, ved å ta av dørtrekk og stramme skruene til vindusheisen
  • Bakluke meldte at den var åpen, slik at jeg ikke fikk låst bilen.
    Ordnet selv, viste seg å være fukt i en hurtigkontakt. Ikke noe problem etter tørking av denne.
  • 12V-batteriet ble dårlig* et par uker før 3-årsservice.
    Ordnet selv ved å lade opp med en vanlig bilbatterilader, da virket det fint frem til service.

Mange ville sikkert valgt å la forhandler fikse disse tingene, men jeg har skrudd en del og synes det er greit å ordne slike småting selv. Jeg har opplevd flere slike småting på alle andre biler jeg har eid, inkludert noen som er i helt annen prisklasse enn Zoe, så ikke la denne listen skremme deg fra kjøp.

Ellers er det mange som klager på dårlige hovedlys ("gammeldagse" H7-halogenpærer) og dårlige spylerdyser. Lysene blir litt bedre ved å kjøpe gode pærer (f.eks. Osram Nightbreaker Laser), og spylerdysene blir litt bedre ved å bytte ut til dyser fra Renault Megane II (forhandleren gjør det som regel gratis, eller du kan kjøpe for 30 kroner på eBay). Min erfaring er at det også hjelper på vindusvaskingen å kjøpe skikkelige vindusviskerblader fra Bosch.

Alt i alt har begge våre Zoe'r vært svært enkle og billige å eie, og slik det ser ut nå kommer vi til å beholde 2018-modellen lenge. Med 41kWh-batteriet egner Zoe seg også for lengre turer, dersom man ikke forventer Mercedes-komfort på motorveien. Vi kjører regelmessig turer på 30 mil t/r for å dra på fjellet eller besøke familie, og vår lengste tur med R90'en gikk til Gotland i fjor sommer.

- - -
*12V-batteriet tapper seg litt når bilen står i ro, så om man ikke bruker/lader bilen daglig bør man av og til lade med en vanlig bilbatterilader. Dårlig 12V-batteri kan gi seg utslag i mange rare (og skumle) feilmeldinger. Det er normalt ikke farlig, og jeg tror det mest skyldes dårlige oversettelser fra fransk til engelsk, men man kan jo bli svett når det står "Danger! Electric Failure!" i dashboardet på en elbil... Når man følger serviceintervallene til Renault, blir 12V-batteriet byttet hvert 3. år.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Tusen takk for utfyllende og god tilbakemelding! :+1:

Dette i forhjulsopphenget frykter jeg ikke, kjekt å vite at en skal være obs på 12 volts batteiet (utrolig at det skal være så mye surr med «startbatteriet» i elbilene, alle merker har jo hatt ett eller annet), jeg kommer nok til å ha starthjelper liggende i bilen, sånne tilfelle.
Om lyset er dårlig har du nok helt rett i at lyspærer kan hjelpe endel, men det er en bil for korte turer, hvor det stort sett er gate/veilys.

Når kom R240? Dette blir en bil nummer to, ser på bil til rundt 100k, ønsker bil med rundt ett års gjenstående garanti, altså 6/2015 eller nyere, er dette da normalt R210?
Er det noen stor forskjell, bortsett fra 22kkW lading på R240 og 43 kW på R210 (eller er jeg på jordet her).

Setter stor pris på tilbakemeldingen!

HCO

Modellskiftet mellom de første to variantene av Zoe kom i midten av 2015. Om man er usikker, kan man sjekke posisjon 8 i VIN-nummeret:

A = Q210
B = R240

De er svært like, men R240 går noen kilometer lengre grunnet litt større netto batteri og noe mer effektiv motor. Jeg ser at de billigste R240 fra tidlig 2016 nå nærmer seg 100.000, det har vært et visst prisfall ettersom mange har byttet fra Zoe til en av de nye langrekkeviddebilene.

Zoe hadde kun to utstyrsvarianter på denne tiden, Life og Intens. Det er absolutt flest Intens, men vi valgte bevisst Life både på grunn av pris og fordi det er mindre utstyr som kan gå i stykker etter at garantiperioden er over. Om du kommer over Life, kan det være greit å være klar over at de tidligste av disse ikke hadde setevarmer og cruisekontroll. Det kan også være greit å vite at de ikke har auto-lys (med mindre man bestilte såkalt sensor-pakke).

Pass også på at den originale transformatoren og PodPoint'en følger med. Dersom transformator/PodPoint ikke følger med, mener jeg bilen bør koste ca. 10.000 mindre enn tilsvarende biler der dette er med. Om ikke PodPoint er med, bør man minimum få med en Zaptech Portable eller en Nofuel ladebøtte. Disse sistnevnte er for schuko-lading og er derfor ikke en fullgod løsning for daglig hjemmelading. Min R240 ble solgt med både transformator/PodPoint og ladebøtte.
2022 Zero SR/F

HCO

Jeg ser jeg ikke svarte deg på dette med service. Jeg vet ikke hvor "kranglete" Renault er i forhold til mangelfullt servicehefte, men i og med at jeg har positive opplevelser med at verkstedet samtidig har fikset ting jeg har bedt om (som software- og kartoppdatering) og ting jeg ikke har bedt om (som bytte av forstillingsdeler) tenker jeg det er verdt å bruke 1600-1700 kroner i året på det i garantitiden.

Vær obs på at det er store prisforskjeller ute og går. Jeg endte opp med å ta servicene våre hos MF Drammen, da den lokale forhandleren vår skulle ha dobbelt så mye.
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Serviceprisen ser ikke ille ut.
Jeg søker bil med trafo og PodPoint, bøtta er grei nok den, men det går ikke spesielt fort....har en sønn som får lappen neste år, da kan det være greit å klattlade litt ila dagen

ladov

Første posten til HCO er en grei oppsummering. Jeg har ikke opplevd alt selv men kjenner igjen det med forstilling og 12V-batteri. Jeg opplevde også tilsynelatende høyt kapasitettap i hovedbatteriet men etter en oppdatering var ting på stell igjen og da jeg solgte bilen etter 35000km og 4,5 år var hadde hovedbatteriet fortsatt 98% kapasitet igjen i følge CanZE. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kårepåsporet

Da er jeg i Oslo og skal/skulle (vet ikke enda...) kjøpe sen 2016 Zoe kjørt 11000 km.
Det som møter meg når jeg skal ha en liten tur rundt kvartalet er feilmelding i høyre hjørnet i dashboard: «Battery charging impossible»

Har forsøkt tre ganger å låse bilen og vente fem minutt for å se om det kunne resette feilen. Bruktbilforhandler hadde forsøkt å lade med ladestasjonen i butikken, sannsynligvis IT.....

Er dette vanlig? Jeg forsøkte 22 kW stolpe med medfølgende kabel, så 43 kW med fast kabel til ingen nytte.
Venter nå på at forhandler skal få sjekke bilen hos Motor Forum (Økern?).
Jeg mista plutselig lysten på Zoe igjen....
Er det sjans for at dette kan bli bra?

HCO

Dette er såvidt jeg husker* sånn Zoe oppfører seg når du har forsøkt å mate den med IT. Den må stå låst lenger enn 5 minutter før den får lyst på strøm igjen.

En annen sak, etter hukommelsen, er at den kan nekte å lade om 12V-batteriet er svakt. Det kan jo skje om den har stått lenge rolig hos forhandleren (særlig keyless-funksjonen på Intens påstås å tappe 12V-batteriet over tid).

*lenge siden sist jeg opplevde det, ettersom jeg sjelden gidder å forsøke å lade på lavere effekt enn 11kW
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på fredag 07. juni 2019, klokken 12:51
Dette er såvidt jeg husker* sånn Zoe oppfører seg når du har forsøkt å mate den med IT. Den må stå låst lenger enn 5 minutter før den får lyst på strøm igjen.

En annen sak, etter hukommelsen, er at den kan nekte å lade om 12V-batteriet er svakt. Det kan jo skje om den har stått lenge rolig hos forhandleren (særlig keyless-funksjonen på Intens påstås å tappe 12V-batteriet over tid).

*lenge siden sist jeg opplevde det, ettersom jeg sjelden gidder å forsøke å lade på lavere effekt enn 11kW

Den er hos Renault doktoren nå, får se hva det fører til

Kårepåsporet

Da ble det jaggu retur med fly og ikke i Zoe!
MotorForum Lillestrøm hev seg rundt, oppdaterte programvare, keg spurte om det var mulig å få status på batteri også. Alt så bra ur, til plutselig sikringen røk.....
Jeg har ikke snakket med Motor Forum, bare bruktbilselger, som gjorde det han kunne, inkl å kjøpe returbillett og kjøre meg til Gardermoen.
Får se hva dette ender med, men jeg ble igjen betenkt mtp Zoe.
Kanskje 40-60 for-mot å kjøpe denne bilen....

Kårepåsporet

Venter fortsatt på avklaring....bilen står fortsatt hos Motor Forum, det er en defekt del vedrørende lading, pm det er likeretter eller hva aner jeg ikke, jeg snakker bare med bruktbilforhandler.
Er det noen betenkeligheter med å kjøpe en bil reg 9/2016 og kjørt 10000 km? (Prisen er 112000) Antar garanti er ok, den mangler ett servicebesøk, men er på merkeverksted nå for garantireparasjon.
Jeg har vært skeptisk til Zoe fra vi vurderte ny i 2014, og såvidt i 2017, håper ikke jeg går på en smell....

minibiti

The only thing I would check is the SoH on the battery pack, but with so few kilometers (unless you are missing a 0  :P) it should be fine.
It is has not been used much, the 12V battery might be a bit low but nothing that can be fixed by charging it fully overnight or driving a nice long trip with it.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Kårepåsporet

Sitat fra: minibiti på onsdag 26. juni 2019, klokken 09:27
The only thing I would check is the SoH on the battery pack, but with so few kilometers (unless you are missing a 0  :P) it should be fine.
It is has not been used much, the 12V battery might be a bit low but nothing that can be fixed by charging it fully overnight or driving a nice long trip with it.

Jeg tror jo den burde være trygg, jeg ha etterlyst status på batteri, håper jeg får det fra Motor Forum.
12 volts batteri blir vel byttet på treårs service? Tenker å ta service på den til høsten.
Den er nok bare kjørt 10.000 km....😊

minibiti

Sitat fra: minibiti på onsdag 26. juni 2019, klokken 09:27

So many typos in my last sentence... Should have been:
If it has not been used much recently, the 12V battery might be a bit low but nothing that can't be fixed by charging the car fully overnight or driving a nice long trip with it.

The 12V battery itself should be new indeed, but it can still be a bit low if the car is standing in the shop and not being used. And this can be the source of scary error messages.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA