Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bensin til konspirasjonsteoribålet vedr Nissan+Apple=Sant

Startet av Eyvind, tirsdag 24. januar 2012, klokken 18:40

« forrige - neste »

Eyvind

Hei folks,
har en Sagem-boks for Berlingo fra 2002 med en interessert kjøper. Han spør etter pris, og jeg har ikke peiling på hva jeg bør kreve. Hva trur dere?
Boksen min har defekt DC-DC, ellers bra.

Det han egentlig trenger, er riktignok motorstyringen. Et alternativ da er å ta hans i innbytte (tungvindt å bytte visstnok). I så fall er spørsmålet: Hvor mye bør jeg ta for bare motorstyringen?

Haster visst litt, så fett med raske svar..
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

JCBX

10K for en OK sagem

7500 for en med defekt

4000 for styringen alene

ville være mine bud umiddelbart


Elmo

#2
Prisen du skal ta vil jeg ikke uttale meg om, men jeg byttet nettopp motorstyringen på en P106 (min egen).  Verkstedet skulle ha 46.000,- for å reparere.

Jeg lærte to ting  . . eller lærte én ting og ble minnet om noe jeg forsåvidt visste:

Jeg trodde alle delene i Sagem-boken av modulære og enkel å bytte én for én, men lærte at motorstyringen er IKKE noe man tar ut av boksen uten videre (man må bla lodde ut 8-10 ledninger) :(    Så jeg byttet hele boksen.

Og jeg ble minnet på at man skal stole på det Elektrolux sier om PSA ;)
Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 00:44
Hvis du misstenker at det er bare DCDC'n så ville jeg byttet bare den. Enklere og mye ikke noe vannsøl.
Jeg er temmelig sikker på at går Sagembokene og hver enkelt modul inni omhverandre når det gjelder årstall sålenge det er Berlingo vs Partner og Saxo vs P106.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2011, klokken 06:51
Å bytte hele boksen er så godt som "i....sikkkert" Ledningene er laget slik at de kun passer på rett plass, og på Partner/Berlingo er det lett å komme til de 2 vannrørene som må av.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Og hvorfor skulle ikke 106/saxo kunne brukes i en Partner/berlingo?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Motorstyringen er lik for både 20 og 27 blokkers bilene. Det samme er de siste versjonene av computeren.

DC-DC og Lader er tilpasset spenningen til de respektive bilene og f.eks en Partner DC-DC vil ikke lade 12V når spenningen på en Saxo begynner å synke. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Alle parametre sitter i komputeren, både til lader og dcdc  Er det noen som har funnet fysiske forskjeller på enhetene ? Jeg har nemlig brukt lader om hverandre mange ganger, og aldri hatt problemer.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Der skal i følge Tyske spesialister være forskjell på delenr og enkelte komponenter på DC-DC og laderene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 11. januar 2012, klokken 21:21
Og hvorfor skulle ikke 106/saxo kunne brukes i en Partner/berlingo?

Jeg har aldri forsøkt. Har bare info om dette fra her på forumet - bla Elektrolux.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA