Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av Mekanikeren-Trondheim, tirsdag 17. januar 2012, klokken 22:02

« forrige - neste »

Mekanikeren-Trondheim

Hei,

Jeg lurer på om noen vet om det går an å kjøre en Think City uten lader montert?

Caspar


Hei og velkommen på forumet

Det skulle vel ikke være noe problem, men hva skal du gjøre etter 6 mil ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Mekanikeren-Trondheim

Jeg skal hente en bil med defekt lader, men med strøm på batteriene. Jeg har en gammel lader stående i delebil, men er usikker på om den virker. Er redd for at det er blir blokkering med lader styresignal?

Caspar

Tipper det går helt fint. Jeg har "prøvekjørt" et Thinkdriverk på gulvet uten at det var noe lader koblet til og jeg fikk ingen feilmelding, og alt gikk helt fint
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#4
Ja, det går fint å kjøre uten lader. Jeg har gjort det.

Men vær obs på at hvis bilen har stått mer enn en ukes siden sist den ble ladet er det mye mindre igjen på batteriet enn det som energimeteret viser. En helt frisk batteripakke kan begyne å reversere celler ved 40% energi når det er en uke siden siste fulllading. Reversering av celler merker man ikke når man kjører før en eller flere blokker eksploderer. Ikke ødelegg batteriet ved å kjøre det helt tomt. Det sikreste er å frakte bilen på henger. Har du ikke den muligheten er det nest beste å slepe med tenninga på og gearspaken i N.

Hvor langt tenkte du å kjøre?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Mekanikeren-Trondheim

Takk for gode råd. Jeg tenker jeg monterer bytteladeren og lader opp før jeg kjører :)

Arnie

Jeg går ut fra at dette er Thinken i Kristiansund, og da ville jeg tatt den på Hurtigruta.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Mekanikeren-Trondheim

Det blir nok Hurtigruta ja, det koster bare Kr 374.- å ta den med Hurtigruta fra Kristiansund til Trondheim.

Mekanikeren-Trondheim

Det ble suksess! Laderen ble montert og batteriene gikk opp til 100% over natten. Kjørte 5Km i Kristiansund og 17Km i Trondheim i morges på snøføre med litt varme på varmeapparatet. Parkerte med litt over 60% igjen på batteriene. Det skulle vel gi en rekkevidde på omlag 55Km? ;D

Caspar

Da må vi bare gratulere. Enda en klassiker reddet fra hugging  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Yeyeye

Gratulere med godt kjøp, kun tidsklemma hindret meg i å kjøpe denne;)
Anbefaler deg å montere paktrakr slik at du får et varsel på når dårligste batt går tom, nikometer er jo også et must;)
Skal heller ikke se bort ifra at rekkevidden kan økes med litt trim av batteriet.
Har du nikometer? Eller tar du kontakt, så får du låne mitt et par turer, slik at du får litt feeling med ampertrekk og spenning under bruk, mange får seg et litte sjokk i forhold til ampertrekket i alle fall.
Spess viktig å være forsiktig med høyt strømtrekk ved lav spenning på batteriet.

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hma

Sitat fra: Yeyeye på fredag 06. januar 2012, klokken 12:09
Spess viktig å være forsiktig med høyt strømtrekk ved lav spenning på batteriet.
Godt poeng, dette er VELDIG viktig!
Å kjøre en Think Classic uten Nikometer er i mine øyne hasardiøst. Ikke kjør bilen under 104V og hold strømtrekket under 100A, det kan sikre deg mange år med problemfritt vedlikehold. Husk også å fylle vann dobbelt så hyppig som bilen krever.

Om det ikke er nevnt tidligere, så må du passe på at du ALLTID lader på 10A. Lampa på 10A-knappen skal lyse på dashbordet når 10A er aktivert, men på flere brytere er pæreglasset så falmet at du ikke kan skille mellom tilstandene. Har du en bryter som ikke lyser uannsett posisjon, kan du bytte med den ledige bryteren i midten. Ta ut stereoanlegget og dytt ut bryterene fra innsiden. Om du ikke får fatt i 10A-bryterern kan du ta ut bryterene fra høyre mot venstre til du når til. Merkelappen på toppen av knappen kan byttes om slik at du vet hvilken bryter som er til hva.

Og - velkommen som ny Think'er i Trondheim :-)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Yeyeye

Tror nok du kan våge deg over 100amp strømtrekk da;) for min del hadde jeg ikke kommet meg hjem fra jobb om jeg skulle holdt meg under 100. Regner med du mener 200, selv prøver jeg å holde meg under 180. Kun korte sekunder over.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Mekanikeren-Trondheim

Takker for positive meldinger. Jeg skal finpusse litt på bilen i helgen og uken som kommer, bla vannsikre laderen. Jeg har ikke Nikometer, men jeg har fått tak i en Palm M515, jeg forstår det slik at det går å bestille kabel og software kode hos Nikolay? Uansett fint å få låne en stund, trenger også litt hjelp med å få til vannfylling første gangen. Reservebilen hadde 14 gode celler i fjor sommer, disse må jeg sikre, hvordan lagres disse på best mulig måte? Artig å være thinkeier når man bor like utenfor Ritas bomring ;D

Yeyeye

Tapp blokkene helt ned med f.eks en H4 pære, kortslutt de gjerne med en ledningsstump og forsegl gjerne vannfyllestussene.
Da kan de stå til evig tid :)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA