Hovedmeny

Dab+ trafikkmeldinger (TA)

Startet av apekatt1, tirsdag 23. april 2019, klokken 18:01

« forrige - neste »

apekatt1

Er det noen som får DAB+ trafikkmeldinger? Disse som blir  kringkastet av NRK? Jeg har tilgode å høre en eneste melding. I min andre bil med DAB+ kommer det stadig vekk.

Jeg ser heller ingen valg for TA (traffic announcements) verken i menyer eller brukermanual. Forundret hvis en bil fra 2019 ikke har TA-funksjon...

https://radio.no/2017/03/trafikkvarsler-pa-dab-nar-mange/

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk

sjokomelk

I Model S og X er det en knapp med ikon som ser ut som et trafikklys når du har valgt en radiokanal. Veldig lite intuitivt, men dette er knappen for TA-funksjonen. Finnes den i Model 3?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

apekatt1

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:05
I Model S og X er det en knapp med ikon som ser ut som et trafikklys når du har valgt en radiokanal. Veldig lite intuitivt, men dette er knappen for TA-funksjonen. Finnes den i Model 3?
Mulig jeg overser noe, men det eneste jeg har sett er det trafikklys-ikonet som har med kartvisning å gjøre. Når jeg trykker på det vises røde/oransje farger på kartet, der hvor det er tett trafikk. Den funksjonen står på hele tiden, men jeg har likevel ikke hørt noen trafikkmeldinger så lenge jeg har hatt bilen (ca 1.5mnd).

Men mulig du er inne på noe. I TM3 manualen står følgende:

"Trafikkmeldinger kan bare høres
ved avspilling av FM- eller DAB-
radio. Når du skal slå
trafikkmeldinger på eller av, berører
du trafikkikonet som vises på
Miniplayer når radiokilden er aktiv."

Noen som har Model 3 og har fått dette til å fungere? Er det bare jeg som skruller? Hva er "Miniplayer"? [emoji12]

sjokomelk

Her er radioen i Model X.
Rett under navnet på stasjonen er det noe som skal forestille et trafikklys. Hvis det er hvitt er TA-funksjonen aktiv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

apekatt1

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:58
Her er radioen i Model X.
Rett under navnet på stasjonen er det noe som skal forestille et trafikklys. Hvis det er hvitt er TA-funksjonen aktiv.
Takk for tips! Skal sjekke det når jeg kommer i bilen, men kan ikke huske å ha sett ikonet der.

Så TA fungerer fint i X så lenge du har den aktivert og hvit? I så fall regner jeg nesten med at funksjonen må være mulig å finne på TM3. Virker jo som denne knappen det henvises til i brukermanualen

holmjohnsen

Ikke noe ikon der på min M3, nei. Men så er det også greit å slippe trafikkmeldinger  ;D.

Er det ellers noen som har erfart at kartet/navigasjonen har reroutet seg selv pga kø på kjøreruten?

GOS

Sitat fra: holmjohnsen på onsdag 24. april 2019, klokken 07:08
Ikke noe ikon der på min M3, nei. Men så er det også greit å slippe trafikkmeldinger  ;D.

Er det ellers noen som har erfart at kartet/navigasjonen har reroutet seg selv pga kø på kjøreruten?

Ja, flere ganger valgt annen rute grunnet kø
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

apekatt1

Har heller ikke ikonet...dette til tross for at det er beskrevet i manualen at det skal være der.... Blir mail til Tesla support.

Autowinder

Sitat fra: apekatt1 på onsdag 24. april 2019, klokken 10:05
Ikke noe ikon der på min M3, nei. Men så er det også greit å slippe trafikkmeldinger  ;D .

Har heller ikke ikonet...dette til tross for at det er beskrevet i manualen at det skal være der.... Blir mail til Tesla support.
Hadde ikonet tidligere ved innstillinger på kart ved zoomsymbolene, men det er borte nå etter siste update til 2019.8.5
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

apekatt1

Sitat fra: Autowinder på onsdag 24. april 2019, klokken 10:11
Ikke noe ikon der på min M3, nei. Men så er det også greit å slippe trafikkmeldinger  ;D .

Hadde ikonet tidligere ved innstillinger på kart ved zoomsymbolene, men det er borte nå etter siste update til 2019.8.5
Det ikonet er nok kartrelatert. Tipper du får det tilbake ved å trykke et vilkårlig sted på kartet. Mitt er også "borte", men dukker opp når jeg klikker på kartet. Får da opp valg for trafikk og kartlag(satelitt vs kart).

Det skal finnes et eget trafikklys ikon som gjelder kun for DAB trafikkmeldinger. Dette skal dukke opp i radiooversikten. Men hos meg, og flere andre her, gjør det ikke det. Jeg har kun ikoner for neste/forrige spor  <|  |> pluss stjerne og innstillinger.... Ingen trafikklys, slik det tilsynelatende er på Model X

itje

Sitat fra: Autowinder på onsdag 24. april 2019, klokken 10:11

Den er der hos meg enda på 2019.8.5, veldig rart
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

geirci2

Det står også i manualen for Model 3 at det skal være automatisk skifte av nær/fjernlys (Auto High Beam - side 96) - men valget er ikke tilgjengelig på selve bilen :-)

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

Sitat fra: geirci2 på onsdag 24. april 2019, klokken 13:22

Det står også i manualen for Model 3 at det skal være automatisk skifte av nær/fjernlys (Auto High Beam - side 96) - men valget er ikke tilgjengelig på selve bilen :-)

Ikke alle funksjonene som er beskrevet i manualen er aktivert enda. Kommer vel OTA med tid og stunder ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Oppdaga ved ein tilfeildigheit at trafikkikonet kjem opp om du tar eit einkelt tap på kartet, og blir borte om du tar eit nytt tapp på kartet. I tillegg til trafikkikonet kjem også +/- for å zoome, samt valg av kart/satellitt
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA