Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:16
Post 21 og 22. I tillegg til flere andre LCA du kan finne ved å Google. Jeg har satt opp forumet slik at jeg får flere poster per side enn standardoppsettet.
Og da regnet du med at andre hadde gjort det samme siden du refererte til første side..  Har du ingen linker til noe som helst, bare påstnder og henvisninger om at andre kan google?

Har du en link?

MODERATOR

Har redigert innlegget slik at det ikke framstår som et forsøk på å ta mannen i stede for ballen.

MVH
Moderator

Øyvind.h

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:27
Post 21 og 22. I tillegg til flere andre LCA du kan finne ved å Google. Jeg har satt opp forumet slik at jeg får flere poster per side enn standardoppsettet.
Og da regnet du med at andre hadde gjort det samme siden du refererte til første side.. 
Jeg satt opp forumet slik for lenge siden og tenkte ikke på at det jeg ser på side 1 kanskje kan ligge på side 2 eller 3. Derfor refererte jeg nå direkte til postene.
Internett regner jeg med du klarer bruke for å finne flere LCA slik at du får et bredere perspektiv.

Moderator
Innlegget er dempet, som følge av at tidligere innlegg som dette forholder seg til er moderert.
MVH
Moderator
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:17
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:15
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:06
Det viser jo bare at man trenger folk som kjenner fagområdet om man skal forske.

Har du en link?

MODERATOR

Har redigert innlegget slik at det ikke framstår som et forsøk på å ta mannen i stede for ballen.

MVH
Moderator

Link? Den tyske rapporten er en grundig illustrasjon av hva som skjer når noen som ikke kan fagområdet setter i gang. At du ikke vil se det får stå for din regning.

Men som nevnt - trådens emne er ikke hvem som er verst. Foreløpig konklusjon på den avsporingen er at ingen er feilfrie såvidt jeg kan se.
Da må du komme med noe eller noen som kan dokumentere at rapporten tar feil da vet du. Ikke bare strø rundt deg med påstander om at den er feil fordi de ikke er fagfolk. Hva er fagfolk? Er det Elbilforeningen?

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:28
Og da regnet du med at andre hadde gjort det samme siden du refererte til første side.. 
Jeg satt opp forumet slik for lenge siden og tenkte ikke på at det jeg ser på side 1 kanskje kan ligge på side 2 eller 3. Derfor refererte jeg nå direkte til postene.
Internett regner jeg med du klarer bruke for å finne flere LCA slik at du får et bredere perspektiv.
Jeg registerer bare at du kommer med en masse påstander du ikke klarer å dokumentere på noen som helst måte.  Du bare ber andre om å google.. Hvis du hadde hatt noe å dokumentere dine talløse påstander med så hadde du nok lagt frem noe. Men det har du altså ikke gjort.

Øyvind.h

Ja stemmer det - det finnes ikke flere fossil/el lca`er å oppdrive. Jeg gidder ikke lenke for du har en ekstremt hissig debatt-tone og er kun ute etter å pirke på detaljer fremfor å se det store bildet.
Men jeg har vist til et par poster hvor du kan finne LCA. Det virker du ikke interessert i, noe som ikke er overraskende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wibla

Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:07
Eller har du kanskje ikke noen mening i det hele tatt og er her bare for å trolle?

Dagens beste post  ;D
2018 Tesla Model S 75D

automat

Eller for å si det rett ut. Hva gjør du i en debatt?

MODERATOR
Dette er setningen som er tatt bort i det originale innlegget.
Men her blir det meningsløst å ta den bort,
selv om den representerer en uakseptabel mobbende holdning.
MVH
Moderator

Og det spør du om? Alle argumentene dine blir jo avkledd. Noe det ser ut som du nekter å innse. Men du skal ha for utholdenhet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:33
Ja stemmer det - det finnes ikke flere fossil/el lca`er å oppdrive. Jeg gidder ikke lenke for du har en ekstremt hissig debatt-tone og er kun ute etter å pirke på detaljer fremfor å se det store bildet.
Men jeg har vist til et par poster hvor du kan finne LCA. Det virker du ikke interessert i, noe som ikke er overraskende.
Gidder ikke lenke fordi jeg har så ekstremt hissig tone liksom... Du har ikke linket til noe som helst uansett tone du har blitt bedt om det..

Kanskje du i stedet for å syte om hva andre gjør se litt på din egen debattstil?

Har du en link til en annen og mer seriøs LCA eller har du ikke?

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:24
Jeg sa hva som var feil til i mitt opprinnelige svar på det innlegget, og det med sitat fra artikkelen. Jeg har nå to ganger gjentatt det, så de beskyldningene er bare latterlige.

DE TYSKE FORSKERENE HAR IKKE TATT MED LADETAP I RAPPORTEN; DET STÅR SORT PÅ VITT I RAPPORTEN.  OG DET HAR JEG SITERT  MEn fortsatt mener dere altså at det er med fordi WLTP rekkevidden , som heller ikke er brukt i rapporten tilsier at de ikke har gjort det.

Har du en link?

MODERATOR

MVH
Moderator
At det står i en rapport garanterer ikke at det er sant. Taffelman viste hvorfor han mener at tallet inkluderer ladetap i post 206. Du har ikke kommentert på det.

Det er uansett irellevant. Hvis ikke rapporten tar hensyn til ladetap, så er ikke Taffelman forpliktet til å ta med dette heller når han gjentar beregningen med noen oppdaterte tall.

Burger

Sitat fra: Knut Øst link=topic=45921.msg801365#msg801365Da må du komme med noe eller noen som kan dokumentere at rapporten tar feil da vet du. Ikke bare strø rundt deg med påstander om at den er feil fordi de ikke er fagfolk. Hva er fagfolk? Er det Elbilforeningen?
Det er til og med ikke en rapport, men en mening pga vitenskaplige mangler. Meningen er veid og funnet for lett.

https://www.faktisk.no/artikler/NKl/forskere-mener-tysk-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende

At du velger å unngå feilene i meningen til tre tyskere pga at de har også blitt fremsatt av Elbilforeningen sammen med andre vitner på en veldig rar logikk.

Dersom du mener faktisk.no har gjort en slett jobb så får du ta det opp med de. Jeg har observert at de oppdaterer saker dersom det kommer inn ny informasjon. Jeg velger å stole på faktisk.no for å rydde opp i faktafeil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Thomas Parsli

Dere som krangler med Knut Øst bør ta en titt på historikken hans:

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=showposts;u=18909

95 innlegg og alle siden 27.4
Alle om at "Diesel er mest miljøvennlig"
På et elbilforum

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kårepåsporet

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:51
Dere som krangler med Knut Øst bør ta en titt på historikken hans:

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=showposts;u=18909

95 innlegg og alle siden 27.4
Alle om at "Diesel er mest miljøvennlig"
På et elbilforum

Kanskje enkelte burde fås seg et liv?

Knut Øst

Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:46
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:24
Jeg sa hva som var feil til i mitt opprinnelige svar på det innlegget, og det med sitat fra artikkelen. Jeg har nå to ganger gjentatt det, så de beskyldningene er bare latterlige.

DE TYSKE FORSKERENE HAR IKKE TATT MED LADETAP I RAPPORTEN; DET STÅR SORT PÅ VITT I RAPPORTEN.  OG DET HAR JEG SITERT  MEn fortsatt mener dere altså at det er med fordi WLTP rekkevidden , som heller ikke er brukt i rapporten tilsier at de ikke har gjort det.

Har du en link?

MODERATOR

MVH
Moderator

At det står i en rapport garanterer ikke at det er sant. Taffelman viste hvorfor han mener at tallet inkluderer ladetap i post 206. Du har ikke kommentert på det.

Det er uansett irellevant. Hvis ikke rapporten tar hensyn til ladetap, så er ikke Taffelman forpliktet til å ta med dette heller når han gjentar beregningen med noen oppdaterte tall.
At det står i en rapport at det som står i den samme rapporten ikke er sant er nok rimelig sannsynlig ja...

Og nå får du begynne å lese før du kommer med enda flere feilaktige beskyldninger om meg, for nå holder det.  Jeg har svart på det.

Og ingen har påstaått at Taffelman er forpliktet til å ta med noe. Som jeg nå har påpekt flere ganger så er i stedet problemet at han tar med noe han påstår rapporten tar med som de skriver i rapporten at de ikke har tatt med..

Prøver du å gjøre alt mest mulig forvirrende siden du tillegger folk ting de ikke har sagt, snur problemstillinger helt på hodet og mener at noen ikke er forpliktet til å ta med noe de allerede har tatt med?

Hva i all verden er det du egentlig driver med?

sylwester

Du kan forske på mye og komme med konklusjoner som at vann er giftigere enn klor ved å lage eksperimentet på en slik måte at de to egentlig ikke sammenliknes rettferdig. Forskere kan gjør feil. Forskere kan vel også gjøre feil med vilje. Er mye industri som viser til pilotstudier for å bevise effekt når det egentlig er lite eller ingen effekt skulle noen gidde å gjøre en større studie.

En forskningsrapport skal ikke tros på på basis av meritter eller annerkjennelse av instituttet det ble publisert fra. Det er kun metode og fakta og en slik rapport som er publisert nylig har neppe fått noe fagfellevurdering og det er faktisk det som gir slik forskning indikasjon på hvilken verdi den har.

Det at NEDC er benyttet istedenfor WLTP når en TM3 faktisk er så ny at den neppe har NEDC gjør at kjevheten gikk i konklusjonens retning. NEDC-tallene må ha vært kalkulert på basis av WLTP, mens MB220D har WLTP-tall på sine websider. Selv å bytte til WLTP og bruke Mercedes-Benz egne utslippstall dreper de overskrifteene media har benyttet.

Det er mye estimater på CO2 av aspekter rundt elbilene som ikke gjelder dieselbil som er tatt med uten også  å ta med indirekte CO2 ved dieselbil. En liter diesel er produsert med både strøm og kobolt. Mens det er tysk kraftmiks på strømmen du lader biler i Tyskland med så kan du garantert anta at oljeraffineriene produserer sin egen strøm og den vil være med mye mindre fornybar energi. Rapporten har ikke tatt med strøm i det hele tatt på dieselsiden, siden om de gjorde det ville det ikke vært noe mer å snakke om. Hvorfor denne rapporten i det hele tatt skaper overskrifter er jo at den er oppsiktsvekkende og "tre brenner" og "bly er tungt" skaper ikke like mye engasjement.

Det er bra at det gjøres forskning på elbiler. Utforingen med rare earth slik som kobolt og f.eks. at  Panasonic og LG garanterer for at deres kobolt ikke kommer fra kongo ville nok ikke hendt om ikke vi visste om problemene med dette. Forskning på alternativer til dagens batterier som er mindre avhengig av konflikter ser jeg virkelig frem til.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Øst

Sitat fra: Wibla på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:34
Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:07
Eller har du kanskje ikke noen mening i det hele tatt og er her bare for å trolle?

Dagens beste post  ;D
Noen foretrekker tegneserier fremfor virkelighet ja.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA