Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Knut Øst

Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:35
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:29
Hvorfor spør du da om hvilke tall jeg mener er feil?
Flott, du mener altså at tallene i Taffelmans regnestykke er fornuftige. Da er vi enige likevel   :)

Lurer på hvor mange ganger jeg er blitt tillagt ting jeg aldri har sagt i denne debatten nå. Hva er det som feiler dere egentlig? Gjorde rapporten så vondt at dere må opptre på den måten.

Jeg har ALDRI sagt at de tallene er fornuftige. ALDRI   Hva i all verden er det du holder på med egentlig?

Jeg har jo faktisk skrevet hva som er feil, jeg har til og med sitert rapporten på at de IKKE gjør det som Taffelmann beskylder rapporten for .

Er det virkelig så vanskelig å føre en diskusjon på en redelig måte?

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:51
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:31
Kort oppsummert:
- de såkalte forskerne er professorer innen ett helt annet fagfelt
- de legger til grunn forbrukstall som overhodet ikke er realistiske
- de bruker ikke oppdaterte utslippstall for hverken strømproduksjon eller batteriproduksjon
- levetid for batteri er tatt ut av lufta, og tar ignorer at batteri både blir resirkulert og gjenbrukt. Produsenten selv estimerer foresten 480-800k km levetid
- og så forholder man seg da kun til de tallene, og ikke forventet fremtidig økt prosentandel av fornybar energi.

Jepp, skal se denne rapporten er nyttig. Det eneste de greier å bevise er den gode gamle "shit in, shit out". Hjelper ikke å kunne regne hvis man bruker totalt feil data inn. Disse folkene er da de man skal stole på i motsetning til fagfolk innen områdene. Jo takk, man kan og stikke hodet i sanden for å gjemme seg.
Synd, men sant.
Bra det finnes mange andre mer seriøse analyser.
Og vi nevener i fleng??

automat

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:46
Du gadd å komme med en beskyldning mot meg, så enten får du innrømme at beskyldningen var grunnløs, eller så får du komme med sammenligningen.

Det er bare å se på postingene dine de siste timene, så ser man at du bare kommer med tåkeprat. Ikke noe med substans.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Knut Øst

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:49
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:44De fagfolkene du mener man skal høre på, er det Elbilforeningen og Lasse Fridstrøm?  De som mente forbrukstallene for elbilen var realistiske, men la på 40% for MBen.

Heldighvis er ikke den såkalte "oppsummeringen" noe annet enn din høyst subjektive mening og kan bare ses som enda et desperat forsøk på å kneble debatten.
Ser ikke nødvendigheten i å diskutere fagfolkene en gang til, det har jeg allerede svart deg på tidligere i tråden. Men det har du kanskje glemt?

Scroll litt lengre opp når det gjelder de 40% da. Og, når det gjelder WLTP så er ladetap inkludert i forbrukstall.

Min mening mot din mening, helt greit det, jeg står for den. Tyskerne har ikke gjort noe annet enn å mene de heller :)
Har ikke glemt noe som helst jeg, det er faktisk derfor jeg spør. Og det er sikkert derfor du avstår fra å svare også. 

Hvorfor scrolle om de 40%, jeg vet hva TØI og Elbilforeningen sa?  Og hva de ikke sa.

Forøvrig er konklusjonen din enda en gang helt på jordet. Det er din personlige mening fremstoil som debattens konklusjon opp mot en grundig og veldokumentert tysk forskingsrapport som du, selvfølgelig uten å ha lest den, kaller en mening

Øyvind.h

Og siden den er grundig og veldokumentert er det lett å se hva de har trukket opp av hatten for å klare å trekke den konklusjonen. Men nå er det ettertrykkelig påpekt og det synker vel fortsatt ikke inn.
Første side i denne tråden, som for øvrig ikke ble laget for å konkludere på om tyskerne/TØI/Elbilforeningen er verst, viser til et par studier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wibla

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:59
Har ikke glemt noe som helst jeg, det er faktisk derfor jeg spør. Og det er sikkert derfor du avstår fra å svare også. 

Hvorfor scrolle om de 40%, jeg vet hva TØI og Elbilforeningen sa?  Og hva de ikke sa.

Forøvrig er konklusjonen din enda en gang helt på jordet. Det er din personlige mening fremstoil som debattens konklusjon opp mot en grundig og veldokumentert tysk forskingsrapport som du, selvfølgelig uten å ha lest den, kaller en mening

En grundig og veldokumentert forskningsrapport som klarer å bomme på noe så elementært som batterienes varighet? Dette må være dagens humorinnslag.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Det viser jo bare at man trenger folk som kjenner fagområdet om man skal forske.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:52
Flott, du mener altså at tallene i Taffelmans regnestykke er fornuftige. Da er vi enige likevel   :)

Lurer på hvor mange ganger jeg er blitt tillagt ting jeg aldri har sagt i denne debatten nå. Hva er det som feiler dere egentlig? Gjorde rapporten så vondt at dere må opptre på den måten.

Jeg har ALDRI sagt at de tallene er fornuftige. ALDRI   Hva i all verden er det du holder på med egentlig?

Jeg har jo faktisk skrevet hva som er feil, jeg har til og med sitert rapporten på at de IKKE gjør det som Taffelmann beskylder rapporten for .

Hvis du mener at de ikke er fornuftige, så kan du vel påpeke hvilke av tallene du mener er feil og hvorfor?

Eller har du kanskje ikke noen mening i det hele tatt og er her bare for å trolle?

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:03
Og siden den er grundig og veldokumentert er det lett å se hva de har trukket opp av hatten for å klare å trekke den konklusjonen. Men nå er det ettertrykkelig påpekt og det synker vel fortsatt ikke inn.
Første side i denne tråden, som for øvrig ikke ble laget for å konkludere på om tyskerne/TØI/Elbilforeningen er verst, viser til et par studier.

Første side i denne tråden inneholder ikke en eneste studie, den inneholder bare en link til rapporten du ikke liker.. Du er ivrig på å få avsluttet debatten, men du har ikke klart å komme med noe annet enn en masse påstander ala "heldigvis finnes det mer realistiske studier". Selvfølgelig uten å følge opp med en eneste link til en av disse studiene..

Hva er poenget?

Knut Øst

Sitat fra: Wibla på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:04
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:59

En grundig og veldokumentert forskningsrapport som klarer å bomme på noe så elementært som batterienes varighet? Dette må være dagens humorinnslag.
Humoren må det vel være de som påstår at batteriet varer mer enn 10 år og ikke klarer å vise til et eneste batteri som har vart i 10 år som står for.

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:06
Det viser jo bare at man trenger folk som kjenner fagområdet om man skal forske.

Har du en link?

MODERATOR

Har redigert innlegget slik at det ikke framstår som et forsøk på å ta mannen i stede for ballen.

MVH
Moderator

Øyvind.h

Post 21 og 22. I tillegg til flere andre LCA du kan finne ved å Google. Jeg har satt opp forumet slik at jeg får flere poster per side enn standardoppsettet.
VW ID4 GTX 2023

Øyvind.h

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:15
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:06

Har du en link?

MODERATOR

Har redigert innlegget slik at det ikke framstår som et forsøk på å ta mannen i stede for ballen.

MVH
Moderator
Link? Den tyske rapporten er en grundig illustrasjon av hva som skjer når noen som ikke kan fagområdet setter i gang. At du ikke vil se det får stå for din regning.

Men som nevnt - trådens emne er ikke hvem som er verst. Foreløpig konklusjon på den avsporingen er at ingen er feilfrie såvidt jeg kan se.
VW ID4 GTX 2023

Wibla

Til generell opplysning kan man stille inn hvor mange forumposter man viser per side. Antar at Øyvind.h har stilt denne opp, samme som jeg har gjort.

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:14
Humoren må det vel dvære e som påstår at batteriet varer mer enn 10 år og ikke klarer å vise til et eneste batteri som har vart i 10 år som står for.

Den som ler sist, ler best.
2018 Tesla Model S 75D

Knut Øst

Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:07
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:52

Hvis du mener at de ikke er fornuftige, så kan du vel påpeke hvilke av tallene du mener er feil og hvorfor?

Eller har du kanskje ikke noen mening i det hele tatt og er her bare for å trolle?

Jeg sa hva som var feil til i mitt opprinnelige svar på det innlegget, og det med sitat fra artikkelen. Jeg har nå to ganger gjentatt det, så de beskyldningene er bare latterlige.

DE TYSKE FORSKERENE HAR IKKE TATT MED LADETAP I RAPPORTEN; DET STÅR SORT PÅ VITT I RAPPORTEN.  OG DET HAR JEG SITERT.  Men fortsatt mener dere altså at det er med fordi WLTP rekkevidden, som heller ikke er brukt i rapporten tilsier at de ikke har gjort det.

Har du en link?

MODERATOR

MVH
Moderator

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA