Tesla Model 3 - Standard Range Plus. Kan nå bestilles på Tesla.no

Startet av anorway, fredag 12. april 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

nightking

Skjønner ikke hvorfor folk direkte sammenligner priser fra usa til norge. Husk at tesla som importør i norge må sette av en liten "buffer" for ekstra garanti og slik vi i norge får som de ikke evt har i usa..

Så syntes ikke det er så ille jeg. De har vel også "sikret" seg litt i forhold til valutakurser.

haavares

Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 12. april 2019, klokken 17:28
Skjønner ikke hvorfor folk direkte sammenligner priser fra usa til norge. Husk at tesla som importør i norge må sette av en liten "buffer" for ekstra garanti og slik vi i norge får som de ikke evt har i usa..

Så syntes ikke det er så ille jeg. De har vel også "sikret" seg litt i forhold til valutakurser.

Enig. I tillegg til dette er de lett å glemme at biler solgt til en rekke stater i USA gir Tesla ZEV credits verdt noen $ 1000 per solgte bil. Prisen avhenger av hva andre produsenter er villige til å betale, men fant en artikkel fra 2017 som beskrev ZEV revenue per solgte bil hos Tesla til $ 6250. Er nok noe lavere nå, men likevel et betydelig subsidie for biler solgt i USA.

Et lignende subsidie vil tre i kraft i EU i 2021 hvor Chrysler betaler Tesla for å forurense. Dette er jo uansett en tid frem så jeg mener den norske prisen på Tesla er ganske grei.

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2017/09/01/teslas-lucrative-zev-credits-may-not-be-sustainable/#3b2fa5fb6ed5

Philip Marlowe

En annen faktor som må tas med er frakten til Norge. Den blir jo lik uavhengig av bilens verdi. Prisforskjellen i prosent mellom USA og Norge blir vel høyere jo billigere bilen er.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Tellus

Grunnen til at denne ikke ble billigere er nok at Tesla nå ikke pusher USD 35K versjonen i USA lengre.

https://www.wsj.com/articles/tesla-halts-online-sales-of-35-000-version-of-model-3-weeks-after-introducing-it-11555050405

Tipper Tesla snart slutter å selge denne varianten. Å bestille bil fra Tesla over telefon er nesten hysterisk morsomt. Tipper salgsavdelingen har blitt instruert til å være så utilgjengelig som mulig når det gjelder bestilling av 35K versjonen  :)

Jejl

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:34
En annen faktor som må tas med er frakten til Norge. Den blir jo lik uavhengig av bilens verdi. Prisforskjellen i prosent mellom USA og Norge blir vel høyere jo billigere bilen er.

Men utgjør frakten egentlig så veldig mye? Vet ikke hva Tesla betaler, men hørte en som sa han fikk fraktet biler fra USA til Norge for ca 10 000kr (det var for 6-7år siden).

Kårepåsporet

Synes dette er flott jeg, men jeg er jo en av de idiotene som reserverte seg for Kia julen 2017! Kønummer rett over 100, så ga jo BOS(s) forhåpninger om hengerfeste, men de fleste som er interessert i elbil vet hvordan den ståa er.
Kom igjen Elon, gi oss hengerfeste på 3 nå!!!

Roy Aasen

Hva er håpet for kjørelengde på vinterdag, når det begynner å bli bra med blå grader?

emurof

emurof

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 12. april 2019, klokken 10:28
Noen som vet åssen det er med musikk avspilling i sr+?, virker som eneste mulighet er å streame musikk fra telefonen eller er noe man kan betale for årlig?

Sanntidsdata for trafikk er heller ikke inkludert med delvis premium, noe som er merkelig da det jo er noe av det beste med Tesla.

MrBeery

Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:24
Sitat fra: MrBeery på fredag 12. april 2019, klokken 07:53
Dette er nok et tydelig tegn på at Tesla sliter med etterspørselen.

Hvor har du det fra?
Hadde de fått inn like mange bestillinger av LR og P som de klarer å produsere har de nok ventet med å introdusere billigmodell pga. marginer. I tillegg ble leasing introdusert i USA, det var jo noe de skulle vente lenge med på Model 3 pga. kontantstrøm (husker ikke kilden, men tror faktisk det var direkte fra Musk under earnings call).

Magnus Hansen

Det var litt overraskende at de åpnet for SR+ i Europa allerede nå. De vil som det blir sagt her selge dyrest mulig mix. Jeg hadde i alle fall forventet at de melket Storbritannia/Australia for de dyrere modellene før de introduserte SR+ i Europa og Kina.

Counterpointer

Tror Tesla har såpass god og stigende margin på selv SR+ at sammen med stor produksjonskapasitet så kjører de på for å presse markedet nå mens de andre produsentene sliter med sin kapasitet.

Bjoris

Det begynner jo å bli en del bevist på at Tesla sliter med etterspørselen og jeg er helt enig, de hadde ikke startet med SR+ ute i verden om de solgte nok av LR/P, men samtidig MÅ det jo være begrenset hvor mange som vil kjøpe en sedan i dagens marked der det er SUV og høyreiste biler som dominerer. Sånn sett lurer jeg på om Tesla ikke hadde gjort lurt i lansere Y og droppet hele 3en, men Y ville nok da blir vesentlig mye dyrere.

Det blir interessant å se nå hvor lang tid det tar før Y er på plass, det haster for Tesla. De har fått konkurranse i S og X klassen av etablerte produsenter med Audi og Jag og snart Mercedes og BMW, dette i kombinasjon med at nyhetens interesse for S og X er forbi for lengst gjør at Tesla må hvile litt mer på 3 enn de kanskje hadde sett for seg?

Nå mener jeg 3 står seg veldig bra ifht pris/ytelse, men det spørs om ikke marginene til Tesla krymper farlig mye når det selges så lite X og S...

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 09:43
Tror Tesla har såpass god og stigende margin på selv SR+ at sammen med stor produksjonskapasitet så kjører de på for å presse markedet nå mens de andre produsentene sliter med sin kapasitet.
Selvmotsigende  :D. Mens de andre produsentene sliter med kapasitet har Tesla markedet nesten for seg selv. Burde ventet med SR+ til de andre blir leveringsdyktige.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA