Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?

Startet av Nilsern, mandag 08. april 2019, klokken 11:44

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. april 2019, klokken 16:53
2 UKER på klargjøring...
Seriøst?

Fortolling, kontroll, klargjøring, transport og utdeling.
Kun klargjøringen går vel unna på noen timer hvis de ikke finner feil.

2-3 uker er vel tiden det har tatt med fossilbiler i alle år, så jeg ser ikke helt problemet?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

En uke fra den står på kaia til den står i butikk er min erfaring. Tesla har jo virkelig dreisen på dette med å få fortgang i akkurat dette. Derfor synes jeg 2 uker var drøyt. Men er det lang transport inne i bildet kan det jo ta tid.

Fossilbil

Selve innfortollingen tar 5-10 Minutter og gjøres helt elektronisk via Tesla sin logistikkparner i Norge (Greencarrier mener jeg det er)
Men ja. 5-10 Virkedager fra ankomst kai er nok ikke helt urimelig enten det er Batteri eller fossibil.

jora

Jeg snakket med Tesla i dag angående kompensasjon for at de ikke er villige til å holde det de lover angående levering og at de tviholder på kjøpesummen mot min vilje. Det er 7 uker siden jeg betalte inn hele kjøpesummen (hadde avtalt leveringsdato 25. februar, bekreftet via epost og telefon), og 5 uker siden Tesla delivery la inn en forespørsel for tilbakeføring av pengene etter at jeg krevde dette da de ikke kunne gi meg ny dato. Jeg ble lovet at beløpet skulle komme på konto innen 4 uker, noe som jeg anser som usaklig lenge.

I dag prøvde de seg på nytt og sa at dette kunne ta opp til 8 uker. Jeg har lest her på forumet flere som avbestiller og får igjen pengene innen en uke. Jeg følger derfor at de bare finner opp et antall uker som dekker inn det interne estimatet de har på levering så de slipper å betale tilbake. Jeg synes dette er et varselsignal med tanke på likviditeten til selskapet og er ikke veldig komfortabel med denne risikoen jeg er påtvunget. Elon Musk uttalte at selskapet bare var uker unna konkurs i høst, men de klarte å snu resultatene i positiv retning i Q3 og Q4. I Q1 så er det forventet å være dårlig, så det er en reel risiko for oss som har betalt og ikke fått bil. Ufattelig at de man prater til over telefonen ikke tar slike saker alvorlig og ordner opp i det med en gang. De har ingen ting å komme med og ønsker bare å avslutte samtalen. Dette er 4 gangen jeg ringer og spør hvor pengene mine er, uten et konkret svar. Hva gjør man når det ikke hjelper å prate med de? Jeg har gitt opp håpet for at bilen kommer i nærmeste fremtid da de i dag ikke kunne si annet enn at GPS var avslått. De vet helt sikkert hvilken havn bilen er på vei til, men kommenterte ikke det, så da er den nok langt unna.

Videre sa de at krav om kompensasjon måtte sendes inn på epost deliveryNO@tesla.com, så skulle de sende det videre. Jeg kommer til å skrive en epost med advokathjelp i familien, men spørsmålet er om eposten blir lest. Jeg har tidligere skrevet til adressen, uten å fått svar. Drømmen om en Tesla er ikke annet enn et mareritt så langt. Om noen har råd for hva jeg kan kreve, så er jeg takknemlig. 7 uker som sannsynligvis blir til minimum 8-12 uker her i Trondheim. Hva kan jeg kreve for risiko og tapt fortjeneste på sparepengene mine? Kan jeg kreve noe for forsinket levering? Final invoice har VIN nummer og jeg har leveringsavtale på epost, samt telefonlogg av innkommende anrop fra Tesla da leveringstidspunkt ble avtalt.

AD

Med så gjentagende elendig, skremmende og forkastelig oppførsel har jeg bare et råd å gi; kontakt E24 på tips@e24.no  Den "vanlige" kanalen har jo overhodet ikke ført frem. Og advokattilnærmingen vil ta tid. Dårlig presse er de nødt til å reagere på. Overfor alle i denne situasjonen.

Forbrukere skal ikke finne seg i slik oppførsel fra noe selskap. Det skal jo for søren IKKE være slik som dette!  E24 er kjent for å være på den negative siden i dekningen av Tesla, og det tenker jeg noen virkelig har grunn til å benytte seg av når det er så ille.

bno

@AD kan ikke bli mer enig i det du fremfører
Hadde overlevering 6.3. Vi godtok ikke bilen. Den var betalt 5.6.
De sa da at det ville ta 6 uker å få pengene tilbake. Da etter 3 år venting brøt helvete løs fra min side overfor dette dritt selskapet Tesla. Forlangte tilbakebetaling promte. Tok meg 3 mail og truet med å ta midlertidig forføyning pant i bil tilsvarende vetdi gjennom namsmann. Videre at neste telefon ville bli til pressen. Pengene kom på konto etter kort tid noen dager. Å ha 530000,- utestående hos Tesla er noe jeg mistet natte søvnen av.
De følger ikke forskrift eller lov. Om det blir Tesla på meg er jeg usikker på. Men sikkert er det at jeg aldri noen gang betaler up front.
Det er noen her inne som bagatelliserer og dette er i mine øyne farlig lek med økonomien. Vil ikke gi noen karakteristikk på disse individene.

trykkertor

Noen som har betalt abonnement for Bergens Avisen?

"Rune raser mot Tesla:
Har ventet i tre på på bilen: - De som bestilte for en måned siden har fått sin."

https://www.ba.no/nyhet/bil/bergen/har-ventet-pa-teslaen-i-tre-ar-de-som-bestilte-for-en-maned-siden-har-fatt-den/s/5-8-1026082

daktari

For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bno

jora

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.

daktari

Sitat fra: jora på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:44

gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.
Såvidt jeg vet gjøres overføring av penger fra NL. Men jeg fikk refundert Model 3 depositumet i løpet av en uke og utgifter til bensin på lånebil samme korte tiden. Noen ganger går det raskt. Er køen lang tar det lenger tid?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

infaff

Ringte kundeservice i dag, kom gjennom på 30 sekund! Kundebehandler satt i Amsterdam. Tesla skulle komme med en offentlig uttalelse om leveringstullet i dag. På spørsmål om hva planen var overfor de som hadde fått utleveringsdsto, og møtt opp kun for å få beskjed om at wups - bilen din er solgt til noen andre - kunne de melde at de har  «vurdert» å gi ut lånebiler!  :laugh: sjukehus. Vi skulle få bil i midten av mai.

jora

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: jora på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:44

Såvidt jeg vet gjøres overføring av penger fra NL. Men jeg fikk refundert Model 3 depositumet i løpet av en uke og utgifter til bensin på lånebil samme korte tiden. Noen ganger går det raskt. Er køen lang tar det lenger tid?
hvem har du snakket med? Jeg har ringt delivery 4 ganger og purret med forskjellige kundebehandlere hver gang. Jeg har også sendt mail uten svar. Det har tatt over 5 uker!

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA