Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

5 viktigste ting å sjekke på overtagelse?

Startet av lonyl, søndag 24. mars 2019, klokken 20:01

« forrige - neste »

lonyl

Vet det finnes lange sjekklister med ting du bør sjekke, men hva tenker dere er de fem absolutt viktigste tingene å sjekke på overtagelse?

rlnd

Jeg vil si:
1. Utvendig: Lakk inkl riper og skader på glass
2. Innvendig: Interiør, se etter eventuelle skader både i tak og seter
3. Sjekke alle dører inkl bagasjerom foran og bak
4. Sjekk at alt virker, skjerm, stoler, ladeluke, ventilasjon, lys osv
5. Sjekk at begge ladekabler er på plass, eventuelt vinterdekk og andre ekstra ting
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

trykkertor

Montering av glassruter OG pakningene rundt dem. (Tenker hovedsaklig på foran og bak på tak)
Tilstand på lakk.
Tilstand på skinn.

olavxxx

1. Går kromlister rimelig greit "på linje"?
2. Se på lakk/karrosseri og glasstak.
3. Hvordan er setene
4. Hvordan er rattet
5. Hvordan er felgene?
6. Se om du har fått med type 2 + UMC med blå adapter + 2 x ladekabler (1 til iPhone og en til Android)

Du trenger ikke funksjonsteste alt, det fins sjekklister med sikkert 1000 punkter :P

GOS

Sitat fra: lonyl på søndag 24. mars 2019, klokken 20:01
Vet det finnes lange sjekklister med ting du bør sjekke, men hva tenker dere er de fem absolutt viktigste tingene å sjekke på overtagelse?
Ta en titt etter ekte riper i lakken, ting som er løst/åpenbart feilmontert uten å være petimeter type, eventuelt rift etc i skinn/interiør, at både UMC og Type 2 ladekabler er med. Resten kan du reklamere på senere om noe oppstår.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: lonyl på søndag 24. mars 2019, klokken 20:01
Om du tenker å ta ut bilen med feil, små eller store, og satse på at Tesla fikser det i ettertid, så ville jeg prioritert skader som de senere kan påstå at du selv har påført.

• skraper i lakken
  • rifter i interiør
  • bulker
  • osv
Be dem notere ned eventuelle funn i skadeskjemaet de bruker.

Andre feil, som eksempelvis skjevt glasstak, støvkorn i lakken, kan de jo ikke komme seg unna med, selv om du påpeker det i ettertid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

indianrunner70

Jeg ville også sjekket at VIN nr stemmer med kontrakt/faktura. Sørg også at du får med deg midlertidig vognkort :police:

Mippen

Mer enn 5 ting for meg da, men du kan jo vurdere hva du syns er viktigst.

*Sjekk at du har fått riktig bil.

* Se nøye over lakken.  Se etter steinsprut, riper eller også små bulker. Bilen skal leveres blank og nypolert. Sjekk også nøye igjennom dørkarmer, både på selve dørene og innvendige dørkarmer at den ikke mangle lakk eller at det er skader.

* Sjekk felgene og dekk for skader. Hvis du har bestilt med ekstra sett hjul undersøk om alt er greit med de. Oftest sendes de på et dekkhotell, så da kan du ikke sjekke de før du skal bytte dekk for sesongen. Opplevde selv å få ut skadde felger fra dekkhotellet, så er bare å passe på.

* Åpne og lukke alle dørene, og se at de virker tett og fin.

* Sjekk dører, bakluke og frunken – er dører på linje? Lær deg hvordan frunken skal lukkes, slik at du ikke skader panseret - det er laget i tynn aluminium. På Model S kunne man oppleve bulk eller knekk i panseret ved feil belastning. Panseret på Model 3 virker tynt så er lurt å være forsiktig.

*Skru på nærlys, fjernlys, tåkelys mm.

*Sjekk at bilen er skikkelig klargjort innvendig. Er interiøret fritt for skader? Virker varmen i sete, og kan setene justeres slik de skal. Kan rattet justeres.

* Trykk deg litt rundt på skjermen også at alt virker. Se også om bilen har dekning. Skal stå et LTE (4G) ironi toppen av skjermen.

* Sjekk vindusviskerne at de virker og at du har spylervæske. Gjerne ikke spyle inne i butikken...

* Sjekk at speil kan foldes inn og justeres.

* Sjekk at du har fått med varseltrekant og slepekrok

* Se nøye over dørkarmene, det har forekommet litt skeiv montering på enkelte biler. Dette kan medføre slitasje på lakken enkelte steder.

* Fått med riktig ladeutstyr? UMC med Schuko (stikkontakt) og blått adapter, samt en Type2 ladekabel.

* Har batteriet i bilen nok strøm?

* Du skal få med to Nøkkelkort.

* Midlertidig vognkort
Fremtiden er elektrisk.

Mr.Elliot

Skal det virkelig være nødvendig å gå over en ny bil med lupe og lang sjekkliste ved levering?

Jeg skal kjøpe ny bil i juni, og både fruen og jeg ble imponert over Tesla 3 da vi prøvde den.
Men jeg blir skremt av denne tråden.

Har hentet ut 3 nye Volvoer, 1 Mercedes og en Citroen. Har ikke en gang vurdert å gå over bilene med sjekkliste før jeg henter dem. Det er jo en av grunnene til at en kjøper noe helt nytt. Det skal være 100%.
Ellers skal man ha stort avslag i prisen eller nekte å ta i mot.

14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Spinner

Sitat fra: Mr.Elliot på mandag 25. mars 2019, klokken 08:34
Skal det virkelig være nødvendig å gå over en ny bil med lupe og lang sjekkliste ved levering?
Nei, det er vel akkurat det som er poenget med denne tråden.
Sitat fra: Mr.Elliot på mandag 25. mars 2019, klokken 08:34Har ikke en gang vurdert å gå over bilene med sjekkliste før jeg henter dem. Det er jo en av grunnene til at en kjøper noe helt nytt. Det skal være 100%.
Hvordan kan du få avslag eller nekte å ta imot hvis du ikke går over bilen i det hele tatt?
Hvis du kjøper et nytt hus, går du igjennom huset med utbygger eller bare overtar du det usett fordi det er nytt og skal være 100%? ;D

Selv kommer jeg bare til å bruke 10-15 minutter på å se over det mest åpenbare. Tesla har aldri vært vanskelige å be om utbedring når man finner noe feil, men hvis det skulle være noen feil som riper, bulker eller rifter er det greit å få notert det da dette fort kan oppstå ved bruk.

Mr.Elliot

Jeg skjønner jo at man må sjekke Tesla med lupe etter alle feil som blir rapportert her.
Det er synd, for er virkelig en bil jeg har lyst på.

Mercedes og Volvo har kvalitetskontroller som er til å stole på. Der er alt 100% ved levering. Noe jeg også forventer når jeg kjøper noe nytt.

Et nytt hus kan vel ikke helt sammenliknes med en bil, men ja, jeg hadde gått over det meste.
Det er vel noe som også står i kontrakten med husbygger... at en skal sjekke.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Mippen

Problemet med Model 3 er at de har vist liten velvilje hos mange til å utbedre ting. Holdningen til mange av de Tesla ansatte er at bilen ikke skal være like fin som Model S og X. Alle reklamasjoner må godtas hos Tesla sentralt, og med hundretusenvis av biler i produksjon kan det ta svært lang tid før man får svar på om reklamasjonen godtas eller ikke. Det ble for eksempel notert ned et par riper og støvkorn i lakken på bilen min, men konsulenten hos Tesla mente dette ikke ville bli utbedret. Fikk hun likevel til å notere det ned.  Det er også svært lang ventetid på service sentre, så ting som ikke er kritisk for bilens funksjon blir ikke prioritert først. Har for eksempel måtte vente over et år på å få byttet baklykter på en Model S som følge av at det kom vann inn, men når jeg var på ferie og førerdøren ikke gikk an å åpne kom jeg til nesten på dagen siden det var mer kritisk.
Fremtiden er elektrisk.

Sverre Hasvold

Sitat fra: Mr.Elliot på mandag 25. mars 2019, klokken 08:34

Jeg skal kjøpe ny bil i juni, og både fruen og jeg ble imponert over Tesla 3 da vi prøvde den.
Men jeg blir skremt av denne tråden.

Har hentet ut 3 nye Volvoer, 1 Mercedes og en Citroen. Har ikke en gang vurdert å gå over bilene med sjekkliste før jeg henter dem. Det er jo en av grunnene til at en kjøper noe helt nytt. Det skal være 100%.

Sjekk lakk, lær, glass, ladekabler (2 stk) og midlertidig vognkort. Hvis det oppstår noe problemer med resten så er det en vanlig garantisak. Tror nok sjekk, detailing og polering før utlevering går i mye høyere tempo nå enn det som er vanlig hos bilforhandlere så sjansen for at transportskader etc. ikke oppdages før utlevering er større. Finner du noe uakseptabelt så bare si nei.

Inop

Sitat fra: Handyman på søndag 24. mars 2019, klokken 21:31
Om du tenker å ta ut bilen med feil, små eller store, og satse på at Tesla fikser det i ettertid, så ville jeg prioritert skader som de senere kan påstå at du selv har påført.

• skraper i lakken
  • rifter i interiør
  • bulker
  • osv
Be dem notere ned eventuelle funn i skadeskjemaet de bruker.

Andre feil, som eksempelvis skjevt glasstak, støvkorn i lakken, kan de jo ikke komme seg unna med, selv om du påpeker det i ettertid.

+1 på denne strategien. Tror det kan bli vanskelig å komme tilbake etter noen dager/uker og klage på riper og merker i seter så det er nesten det viktigste å få dokumentert i utleveringen.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

lonyl

Tusen takk for mange gode svar! Tar dette med meg til Lillestrøm på onsdag :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA