Manglende lakkering på siden av døren, bak hengsler, innside av skjermer...

Startet av Mippen, søndag 17. mars 2019, klokken 23:47

« forrige - neste »

Mippen

Sitat... Jeg er nok ikke så nøye på kosmetikk som ikke sees, så jeg har ingen referanser med disse mennene, bortsett fra det kroppslige. Er dog nøye med det som sees og ikke minst funksjonalitet.

Det er jeg helt enig i. Vi var to stykker som gikk over bilen før vi fikk den utlevert, og vi så ikke noe i butikken. Du må ha godt lys for å se dette. Hvis du sitter i setet med døren helt oppe og solen lyser på døren kan du se det så vidt, men i normal innendørs belysning må du sette deg ned på kne og se under døren. Det som bekymret meg mest utenom at det ikke så fint ut når jeg ble obs på det var 1. rust, 2. skal det være slik og 3. hva får det å si for eventuelt videresalg senere.

Jeg ble obs på dette i går når en annen kar med lik bil som meg la ut bilder av dette på fb. Jeg måtte sjekke hvordan min bil var, og ganske riktig - min var lik hans. Folk begynte å snakke om at dette var ikke riktig. De ville aldri ha kjøpt en bil som så slik ut, og at dette vil vel ruste. Siden jeg har til tirsdag å angre kjøpet mitt måtte jeg finne ut hva Tesla mente om saken. De mener altså at det er normalt avvik siden dette er på lite synlige plasser. Det blir da opp til den enkelte å vurdere hva som er akseptert. Jeg er skuffet over tesla, men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke tid og energi på noe som er lite synlig. Naturligvis irriterende å vite at det er slik, og at noen biler er helt strøken på samme steder. Hvis det blir en neste gang kommer jeg nok til å bli en av de som kryper på golvet med lommelykt.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Til de som er nysgjerrig. Slik ser det ut med døren åpen sittende i bilen i direkte sollys.
Fremtiden er elektrisk.

Handyman

For de som er interessert i lakk og korrosjonsbeskyttelse :
https://teslatap.com/articles/paint-and-coatings/

Farget lakk påføres først og fremst (eller kun) pga utsende, og ikke som korrosjonsbeskyttelse.
Dersom det ikke plager deg, så er det ikke nødvendig å gjøre noe med det med tanke på korrosjon. Tenk bare på alle stedene som ikke har farget lakk, de er likevel korrosjonsbeskyttet.
Korrosjonsbeskyttelsen er påført ved dypping av delene i bad
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mippen

Jeg pratet med naf bare for å avklare litt. Advokaten der sa at det foreligger en mangel når bilen er i dårligere stand enn det er grunn til å forvente. Siden det er stor variasjon på slutt resultatet er dette sannsynligvis grunnlag for å kjøre en reklamasjonssak mot Tesla, så jeg får se hva orker å bruke av tid og energi på dette. Vi har i hvert fall grunn til å klage hvis vi vil.
Fremtiden er elektrisk.

Bmwi3

Sitat fra: Mippen på mandag 18. mars 2019, klokken 12:43
Til de som er nysgjerrig. Slik ser det ut med døren åpen sittende i bilen i direkte sollys.

Man ser jo godt at det mangler lakk. Ser ut som en billig bil som er lakkert hos grøftekanten auto. Ser bilen min sånn ut så blir ikke den tatt ut...
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

kirky

2023 Model S

Mippen

Vanskelig å fange det på mobilkamera men det er mer synlig i virkeligheten. Her et par bilder til. Sitter i bilen med mobiltelefonen i hode høyde uten å bøye meg. Sitter helt naturlig bare med døren åpen.
Fremtiden er elektrisk.

trykkertor

Sitat fra: Asarin på mandag 18. mars 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Mippen på mandag 18. mars 2019, klokken 11:02
Til dere som skal hente ut bil. Ta dere for all del god tid til å sjekk alle kroker av bilen. Legg dere gjerne ned og se under bilen også. Tesla forventer at vi skal se alt på utlevering, etterpå er det for sent...

Takk for denne tilbakemeldingen. Veldig klart at jeg da ikke skal bli rushet ved overleveringstidspunktet.
Tja....jeg hadde avtale om utlevering klokken 10:00 Minde, Bergen.
Ble vel tatt imot ca 9:58.
10:05 var det tydelig at de ville ha meg og bilen ut for å gjøre klart til nye utleveringer.
Spurte om jeg kunne få litt tid til å gå over bilen da jeg er nøye på lakk.
10:08 var det HELT TYDELIG at nå var det dags for å komme seg avsted.
"Vi har mange biler som skal rulles ut til neste kunder og trenger plassen."

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geirci2

Sitat fra: trykkertor på mandag 18. mars 2019, klokken 18:32
10:05 var det tydelig at de ville ha meg og bilen ut for å gjøre klart til nye utleveringer.

Mitt svar i samme tilfelle ville ha vært følgende:
"Kom deg vekk lille kanin. La meg få gjennomgå MIN bil for feil/mangler i MITT tempo. Du kan ta deg en bolle mens du venter".

8)
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Remyi3M3

Sitat fra: geirci2 på mandag 18. mars 2019, klokken 19:17
Sitat fra: trykkertor på mandag 18. mars 2019, klokken 18:32

Mitt svar i samme tilfelle ville ha vært følgende:
"Kom deg vekk lille kanin. La meg få gjennomgå MIN bil for feil/mangler i MITT tempo. Du kan ta deg en bolle mens du venter".

8)

og følgende kan leses på Tesla's supportsider...

MODEL S
MODEL 3
MODEL X
MODEL Y
BRUKTBILER
BESØK EN BUTIKK
ENERGI
MER ›
TESLA-KONTO
LOGG UT
BLOGG
VIDEOER
PRESSE
KUNDE HISTORIER
EVENTER
FÅ OPPDATERINGER
Støtte

Søk
Ofte stilte leveringsspørsmål
Når ordren er bekreftet
Jeg har akkurat designet min Tesla og plassert min ordre. Hva skjer videre?
Når vil min bil gå i produksjon?
Hvordan kan jeg forsikre meg om å få levert min Tesla når jeg ønsker det?
Kan jeg endre min ordre etter den ukeslange venteperioden?
Når får jeg mitt VIN(chassis)-nummer?
Tesla-konto
Hva er en Tesla-konto?
Hva om jeg har mer enn én Tesla?
Levering
Hvordan kan jeg hente min bil?
Hva om jeg bor langt fra nærmeste leveringssenter?
Tesla har ikke noe servicesenter i nærheten, kan jeg velge å hente bilen på hvilket servicesenter jeg ønsker?
Det nærmer seg levering av min bil. Hvordan vet jeg når min blir leveringsklar?
Vil frakt eller leveringskostnader variere avhengig av leveringssted?
Betaling
Hvilke betalingsmetoder aksepterer Tesla?
Hvor mye må jeg betale før jeg får overlevert bilen?
Når må jeg betale og hvorfor må jeg betale på forskudd?
Hvordan betaler jeg via bankoverføring gjennom min Tesla-konto?
Kan jeg betale fra flere ulike konti?
Kan jeg betale for min Tesla med kredittkort?
Finansiering og leasing
Hvordan forespør jeg finansiering gjennom Tesla?
Kan jeg finanisere gjennom egen bank?
Innbytte
Hvilke innbyttebiler aksepterer Tesla?
Hvordan bestemmer Tesla innbytteprisen på min bil?
Hvordan er prosessen for innbytte?
Kan jeg trekke fra innbytteprisen fra totalprisen på min Tesla?
Registrering
Kan jeg registrere bilen på to navn, men kun ha lån på ett av navnene?
Kan jeg registrere bilen på et firma?
Kan jeg registrere bilen på en stiftelse?
Forberedelser før levering
Hvilken informasjon trenger dere av meg før levering?
Må jeg ha forsikring klar på min Tesla før levering?
Hvem må være tilstede ved leveringen?
Hva trenger jeg å ha med meg ved leveringen?
Hvordan installerer jeg lading for min Tesla hjemme?
Hvordan får jeg mobilappen?
Andre leveringsrelaterte spørsmål
Kan jeg eksportere min Tesla?
Service og garanti
Hva består årlig service inspeksjon av?
Hvilke serviceplaner tilbyr Tesla?
Hvilke garantibetingelser gjelder ved kjøp av Tesla?
Hvilke garantibetingelser gjelder ved kjøp av brukt Tesla?

Når ordren er bekreftet

Jeg har akkurat designet min Tesla og plassert min ordre. Hva skjer videre?
Den første uken etter at ordren er plassert kan du gjøre endringer på din bilkonfigurasjon før den sendes til fabrikken for produksjon. E-postadressen og passordet du opprettet under konfigureringen av din Tesla kan brukes for å logge inn på din Tesla-konto, hvor du kan gjøre ubegrenset antall endringer på bilen frem til ukesvinduet er over. En leveringsspesialist vil ta kontakt kort tid etter at ordren er bekreftet for å hjelpe deg videre med betaling og levering.
Tilbake til toppen

Når vil min bil gå i produksjon?
Etter at ordren din er bekreftet og sendt til fabrikken vil vi planlegge produksjon av din Tesla. Det beste estimatet for levering ser du i Design Studio før du plasserer ordren. Tesla antar at du i utgangspunktet ønsker bilen levert så raskt som mulig, med mindre du spesifiserer noe annet (se spørsmål lenger ned). Du kan når som helst sjekke status på din ordre på din Tesla-konto for oppdatert leveringsestimat, alternativt kan din leveringsspesialist kontaktes for oppdateringer.
Tilbake til toppen

Hvordan kan jeg forsikre meg om å få levert min Tesla når jeg ønsker det?
Når du sender inn din ordre spør vi deg om foretrukket leveringstidspunkt. Vi antar i utgangspunktet at du vil ha bilen levert så raskt som mulig. Hvis du vil utsette produksjonen av bilen din ber vi deg påse at ønsket leveringstidspunkt er angitt din i Tesla-konto før du bekrefter ordren. Vi vil gjøre vårt beste for at bilen blir levert etter planen. Om du ønsker å endre leveringstidspunkt etter at ordren er bekreftet ber vi deg om å ta kontakt med din leveringsspesialist så snart som mulig.
Tilbake til toppen

Kan jeg endre min ordre etter den ukeslange venteperioden?
Når ordren din er sendt til fabrikken kan du vanligvis ikke endre på noe fordi vi umiddelbart begynner å planlegge produksjonen av din spesialbygde Tesla. Alle endringsforespørsler etter den én ukes lange venteperioden belastes med et gebyr og er ikke alltid mulige. Vennligst kontakt din leveringsspesialist om du ønsker å drøfte dette.
Tilbake til toppen

Når får jeg mitt VIN(chassis)-nummer?
Omtrent 5-6 uker før planlagt produksjon får din Tesla et VIN-nummer (Vehicle Identification Number) som vises din i Tesla-konto. Forsikringsselskapet trenger de seks siste sifferne i VIN-nummeret for opprettelse av bilforsikring før bilen leveres.
Tilbake til toppen

Tesla-konto

Hva er en Tesla-konto?
Tesla-konto er din personlige konto for alle Tesla-biler du eier og/eller bestiller. Du logger inn på din Tesla-konto for å legge inn registreringsopplysninger, se garantiinformasjon, finne informasjon om lademuligheter og brukermanualer, hente faktura og få viktige oppdateringer fra Tesla. Vennligst vær klar over at all informasjon på din Tesla-konto vil overføres direkte til ditt vognkort, så forsikre deg om at navn og opplysninger er riktig. På Tesla-kontoen din finner du også informasjon om finansering, innbytte og serviceavtaler. Under «Min profil» kan du endre navn, e-post, brukernavn, postadresse, e-postinnstillinger samt legge til en ekstra kontakt for din konto. Under «Mine dokumenter» finner du kjøpsavtalen samt faktura. Du finner også forventet leveringstidspunkt på din Tesla-konto frem til du har fått en planlagt leveringsdato. Forventet leveringstidspunkt er basert på planlagt produksjon samt tiden det kreves for transport og klargjøring.
Tilbake til toppen

Hva om jeg har mer enn én Tesla?
Under "Dashboard" finner du alle dine Tesla-kjøretøy (Model S, Model X og Roadster). Hvis du har flere biler trykker du på «Vis profil» for å få opp VIN-nummer og design for den spesifikke bilen.
Tilbake til toppen

Levering

Hvordan kan jeg hente min bil?
I samråd med ditt leveringsteam avtales levering ved nærmeste leveringssenter. Ved leveringen vil ditt leveringsteam gå gjennom bilens funksjoner. Selve overleveringen tar ca. 30 minutter. Vennligst les gjennom kontrakten og andre relevante dokumenter før overleveringen. Da våre servicesentre har begrenset med plass har vi ikke mulighet for å oppbevare biler, og vi ønsker derfor at bilen hentes innen én uke etter ankomst ved servicesenteret. Våre profesjonelle medarbeidere gjør en nøye inspeksjon av bilen før overlevering, og påser at bilen er ladet og klargjort. Vi har også flere gjennomgsvideoer på Internett om du ønsker å forberede deg eller friske opp angående bilens funksjoner."

I lys av alle innlegg på forumet her, så bør man kanskje bruke minst denne tiden...
Biler:
i3 - 2014
M3 - 2019?

hELgenen

Sitat fra: Mippen på mandag 18. mars 2019, klokken 14:36
Vanskelig å fange det på mobilkamera men det er mer synlig i virkeligheten. Her et par bilder til. Sitter i bilen med mobiltelefonen i hode høyde uten å bøye meg. Sitter helt naturlig bare med døren åpen.

Følger opp på denne - ser jo at det mangler lakk, men det jeg synes ser verre ut er de skarpe overgangene en ser på karosseriet, f.eks det som ser ut som en lapp - er det manko på lakk der vil rusten komme fort. Generelt er slike skarpe overganger steder
rusten vil komme først. For de som ikke synes det bør være slik vil jeg anbefale å ta med bilen til et profesjonelt lakkeringsverksted å spurt hva de  synes. Og om en synes det er ok så ville uansett jeg tatt turen innom et antirustverksted og spurt om de synes det var noe å bekymre seg for mhp. rust på denne bilen i disse dørene. Det med utseende er jo til å leve med når det ikke synes, men dersom det begynner å ruste...vel da faller bilen fort i verdi

Mippen

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. mars 2019, klokken 20:01
Sitat fra: Mippen på mandag 18. mars 2019, klokken 14:36

Følger opp på denne - ser jo at det mangler lakk, men det jeg synes ser verre ut er de skarpe overgangene en ser på karosseriet, f.eks det som ser ut som en lapp - er det manko på lakk der vil rusten komme fort. Generelt er slike skarpe overganger steder
rusten vil komme først. For de som ikke synes det bør være slik vil jeg anbefale å ta med bilen til et profesjonelt lakkeringsverksted å spurt hva de  synes. Og om en synes det er ok så ville uansett jeg tatt turen innom et antirustverksted og spurt om de synes det var noe å bekymre seg for mhp. rust på denne bilen i disse dørene. Det med utseende er jo til å leve med når det ikke synes, men dersom det begynner å ruste...vel da faller bilen fort i verdi

Var innom lakkverksted. Døren er laget i aluminium og vil ikke ruste. De mente også at rustbeskyttelsen var tilstrekkelig. Det som er hoved problemet er at det ikke ser fint ut. Det er fullt synlig når døren er åpen og man sitter i bilen og det er dagslys. Det er også fullt mulig å se det når man står ved siden av bilen under samme forhold. Innendørs i garasje eller i butikk lokale er det ikke sterkt nok lys så da vil man i liten grad se dette med mindre man vet hvor det er eller har med seg lykt.  Det er også forskjell i finishen på ulike biler. Noen biler mangler ikke lakk mens andre gjør det. I følge NAF advokaten skal alle biler ha samme standard, og det foreligger en mangel når bilen ikke har de egenskaper man forventer av en sammenlignbar bil. Det er ikke vanlig at biler ikke er lakkert skikkelig på innsiden slik at det er godt synlig når man står med døren åpen. Jeg har sett det på russebiler og gamle rånebiler som er spray lakket med boks eller rullemalt. En av mine første biler var faktisk en Lada i nesten samme blåfargen som Teslaen min. Selv den var ikke slik... Tesla sier at man ser ikke det når døren er lukket, men man må tross alt åpne døren for å gå ut. Det er flaut å ha en bil til over en halv million som ser ut som en russebil når man åpner dørene.
Fremtiden er elektrisk.

hELgenen

Om det KUN er utseende og dette KUN er på innsiden og det vil ha NULL effekt for rust ELLER korrosjon - så spørs det om jeg hadde orket å bruke mye energi på dette - men jeg ser jo at dette kan være satans irriterende.
Er ALLE deler på døren i ALU slik at en slipper korrosjon?

Se f.eks : https://www.alumeco.no/kunnskap-og-teknikk/generelt/aluminiumskorrosjon

bno

Sitat fra: Mippen på mandag 18. mars 2019, klokken 13:21
Jeg pratet med naf bare for å avklare litt. Advokaten der sa at det foreligger en mangel når bilen er i dårligere stand enn det er grunn til å forvente. Siden det er stor variasjon på slutt resultatet er dette sannsynligvis grunnlag for å kjøre en reklamasjonssak mot Tesla, så jeg får se hva orker å bruke av tid og energi på dette. Vi har i hvert fall grunn til å klage hvis vi vil.
Jeg sitter nå med refundert beløp etter å ha forkastet bilen. ( OT: I dag prøvde jeg en TM3P for første gang alene en halvtime. Det er så bra som det kan bli synes jeg) Det var leit å levere den tilbake etter prøveturen. Men jeg tenker som så at heller prøve igjen å utsette dette enn å ergre meg over at jeg tok den ut.

Vi er da så ulike, men jeg hadde ikke tatt ut den bilen.
(Desto flere som blir mer kritiske tror det er mer feil som man er villig til å overse enn godt er),
Følelsen med nybil hadde jeg ikke hatt, men men. Det er da i et hvert fall mitt syn. Det har vært et ork, men jeg føler lettelse over valget idag..Avventer nå bestilling av ny til det er mer avklart med henger feste og euforien har lagt seg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA